Hoofdmenu

2010

Gestart door Gert Veurink, november 13, 2009, 09:38:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sticht

Citaat van: ArjenDrost op november 17, 2009, 19:35:26 PM


@Martin: Wereldzwerver in Europa? Helemaal in het zuiden dan? Ik dacht dat die, mysterieus genoeg, Europa helemaal links liet liggen...

Heb je de KDB Dijkstra gids?

ArjenDrost †

Citaat van: MartinBorsboom op november 17, 2009, 19:56:37 PMHeb je de KDB Dijkstra gids?
Uiteraard, maar ik ben wat lui vandaag :) Dacht dat je het misschien uit je hoofd wist.

Ga meteen even kijken :-)

Regelmatig in zuid-oostTurkije en Cyprus

Losse waarnemingen:
Europees Turkije (1998)
Rhodes (2001)
Noord-oost Griekenland (2005)

Nog niet echt in de buurt dus ;-)

Jeroen Nagtegaal

Even verder lezen: Herkomst van exemplaren in Spanje, Frankrijk en Engeland zijn dubieus en tenminste enkele hiervan per schip aangevoerd.
Maar aangezien ze niet zijn gevoerd onderweg tellen ze toch? Of geldt dat niet ook bij de CWNO?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

Citaat van: atalanta op november 17, 2009, 10:45:16 AM
Voor het echte vaststellen en volgen van trends is de database van waarneming.nl te hap-snap. Misschien is er wel iets te bedenken tussen een chaotische database en echte monitoring in?
Weia, hoe krijgen we dat beeld wél? Dat lijkt me wel een leuke om voor 2010 over na te denken, hoe we trends kunnen ontdekken en monitoren, bij voorkeur op basis van wat we hier op de site hebben maar zonodig met wat meer input als we kunnen bepalen wat die input moet zijn en hoe we die kunnen leveren. Is het een kwestie van nog onvoldoende jaren, of is het meer het incomplete beeld van zo'n gemengde groep waarnemers en niet altijd systematisch waarnemen?

Groet,Nick W

ArjenDrost †

Er worden natuurlijk de nodige monotoringsroutes gelopen. Ik denk dat dat de beste manier is om trends vast te stellen.

Ik denk idd dat het los invoeren van waarnemingen erg nuttig kan zijn, maar voor het vaststellen van trends iets minder geschikt is.

Goyatlah

Trends kun je wellicht wel vaststellen voor de algemene soorten, maar als 40 mensen Gaffellibellen bij de Roer melden of 20 mensen Noordse Glazenmakers op het F-veen zegt dat misschien meer over waarnemersdichtheid dan over soortdichtheden.
Wel moet je dan een waarnemingencorrectie toepassen (wellicht ratio waarnemingen 2009 tov 2008 of zo?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Citaat van: atalanta op november 17, 2009, 10:45:16 AM
Voor het echte vaststellen en volgen van trends is de database van waarneming.nl te hap-snap. Misschien is er wel iets te bedenken tussen een chaotische database en echte monitoring in?

Dat hangt ook van de tijdschaal af. Voor jaarlijkse trends/schommelingen is het te weinig systematisch, maar gezien over decades kan het best wat moois opleveren.
(Sybe)

ronald

het blijft toch een bepaalde mate van betrekkelijkheid houden wat we als mensen kunnen vaststellen, dat gaat voor losse waarnemingen op maar ook voor monitoring. volgens mij was het vorig jaar dat we een brachytron kregen met de trends die uit de monitoring kwamen. uit de monitoring kwam naar voren dat de noordse winterjuffer sterk was achteruitgegaan, maar uit mijn losse waarnemingen kwam duidelijk naar voren dat het (voor NL begrippen) prima ging.
deze 'losse' waarnemingen hoorden dan wel bij een erg intensief soortgericht onderzoek, maar het maakt wel duidelijk dat ook monitoring behoorlijk tekort kan schieten, en dat losse waarnemingen, mits goed geïnterpreteerd, zeker veel toe kunnen voegen.
groeten, Ronald van Seijen

grunsven

Monitoring geeft voor soorten van dynamische systemen (die zich vestigen, opbloeien en dan weer verdwijnen) vaak achteruitgang te zien.
Je begint een soortgerichte route op een plek waar een soort veel zit. Dan zit je dus op de top. Hierna zal hij door successie achteruitgaan. Op plekken die geschikt worden zal zelden al een route lopen.
Je ziet dus altijd het tweede deel van de populatieontwikkeling en zelden het eerste deel.

Bij noordse winterjuffer kan dit ook zeker het geval zijn, er is maar een bepaald stadium van verlanding geschikt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohnvR

Citaat van: atalanta op november 15, 2009, 16:30:36 PM
Als er geen veeteelt was was het biotoop er overigens wél in Limburg.

Beetje late reactie, effe zoeken in de foto's. Toen ik er was, was er geen vee te bekennen.

JohanvantBosch

Citaat van: JohnvR op december 01, 2009, 22:47:01 PM
Citaat van: atalanta op november 15, 2009, 16:30:36 PM
Als er geen veeteelt was was het biotoop er overigens wél in Limburg.

Beetje late reactie, effe zoeken in de foto's. Toen ik er was, was er geen vee te bekennen.

Gaat het om de koeien die je ziet of de stoffen in het water die je niet ziet?

Weia

Wat ik daar zag was een mooi stroompje met goede vegetatie, maar veel te smal, slechts 20cm ofzo. Wat meer omlaag kreeg het stroompje de juiste breedte maar daar was door koeien alles platgelopen en platgegraasd, bovendien andere vegetatie, wellicht eutrofiëring.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohnvR

Ja, verder stroomafwaarts is natuurlijk belangrijker. Ik vond het toch wel opvallend dat onder andere Zuidelijke oeverlibel en Tengere grasjuffer van het stroompje gebruik maakten. Het gebied ontvangt jaarlijks een boel water en is heuvelachtig, misschien toch een interessante omgeving op den duur.

hiskodevries

Waarneming.nl is niet opgezet om de voor of achteruitgang van soorten te monitoren.
Maar de mogelijkheden zijn natuurlijk wel grenzeloos
Stel Jeroen Nagtegaal monitort de Gaffellibel in het gebied Paarlo, in het jaar 2008 en 2009
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=6010&id_soort=1366&u[]=5475&j[]=2009&j[]=2008&a[]=45&a[]=46&a[]=47
( Let op dat je de hele link overneemt)
dan constateren we een aardige vooruitgang in dit gebied.
Wat natuurlijk wel prachtig is te volgen-> gebiedsuitbreiding van een soort
gaffelwaterjuffer http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=20050101&weken=10&diergroep=5&soort=596&interval=y&akt=A
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0