Hoofdmenu

2010

Gestart door Gert Veurink, november 13, 2009, 09:38:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Dit wordt ook een traditie... beetje vroeg gestart, maar als ik naar buiten kijk wil ik graag iets om me op te kunnen verheugen...
Wat gaan jullie doen in 2010?
groet!
Gert Veurink



Sticht

Ik mis nog de met rijp bedekte bruine winterjuffers. Vaak gezocht, niet gevonden. In 2010 moet dat maar eens gaan lukken, maar misschien nog dit jaar.

frankneijts

Hé Gert, moeten we niet eerst 2009 'evalueren'?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op november 13, 2009, 22:11:37 PM
Hé Gert, moeten we niet eerst 2009 'evalueren'?

ja maar dat kan tegelijk en dat was toch al gaande? Wacht, ik haal dat topic wel weer even op...
groet!
Gert Veurink



nick w

wat ik volgend jaar wil is nog meer libellensoorten van dichtbij leren kennen en meer tijd hebben om we wat te verdiepen in dingen als beslissende kenmerken, ik vond de discussies dit jaar over halsschildjes en heupschildjes en dat soort dingen erg boeiend.

En van de winter wil ik inderdaad winterjuffers vinden, in de gebieden waar ik denk dat dat zou moeten kunnen hier rond de zuidkant van Den Haag.

Groet,
Nick W

Gert Veurink

Eerst een huidjescursus en dan ook wat meer huidjes verzamelen in 2010.
Ik ga zelf weer lekker monitoren. Dat is toch het leukst vind ik. Oostelijke witsnuit en metaalglans wil ik nog op de foto. Verder hoop ik Zuidelijke Keizer eindelijk bij te kunnen schrijven. Hoogveenglans ga ik in NL ook opzoeken. Ongetwijfeld ook wel een keertje weer op zoek naar Kleine Tang. In de winter weer op zoek naar winterjuffers.

Ik denk dat de Sierlijke witsnuit weer gevonden gaat worden in 2010. In de Enci waarschijnlijk, das dan wel weer lastig. Er blijkt een enorme populatie zadellibellen in het Buurserzand te zitten. De Bronslibel wordt gevonden in de Kempen. En wat niemand verbaast er zit een populatie mercuurtjes in NL op een plek waar nog nooit iemand libellen heeft gekeken.  Kortom het wordt een prachtig jaar ;)
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Gert Veurink op november 14, 2009, 21:34:04 PM
Ik denk dat de Sierlijke witsnuit weer gevonden gaat worden in 2010. In de Enci waarschijnlijk, das dan wel weer lastig. Er blijkt een enorme populatie zadellibellen in het Buurserzand te zitten. De Bronslibel wordt gevonden in de Kempen. En wat niemand verbaast er zit een populatie mercuurtjes in NL op een plek waar nog nooit iemand libellen heeft gekeken.  Kortom het wordt een prachtig jaar ;)

Mocht het werkelijk zo gaan, dan ben ik tevreden. Overigens geloof ik echt in een verborgen populatie van Mercuren! (Evenals ik dat deed in Kleine Tang) Verder zijn eigenlijk al mijn wensen op...
Het wordt denk ik gewoon hier in de regio lekker kijken en enkele gebiedjes uitkammen. Verder zal ik waarschijnlijk weer wat aandacht gaan geven aan de Gaffellibellen, en hopen op enkele nieuwe lokatie's.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 14, 2009, 21:37:54 PM
Overigens geloof ik echt in een verborgen populatie van Mercuren!

ik ook! Die zadelpopulatie is natuurlijk onzin, de rest kan goed uitkomen, maar waarschijnlijk niet in één jaar...
groet!
Gert Veurink



frankneijts

#8
Gert is abuis:
Bij de ENCI wordt, ondanks alles, een vestiging van Sierlijke witsnuit door stropers in de kiem gesmoord maar gelukkig blijkt nòg een populatietje aanwezig "ergens" in de Kempen waar later dat jaar door Theo M. een prachtig, supervaag maar nèt herkenbaar recordshotje van een Bronslibel wordt gemaakt op een moment dat ik juist naar een overvliegende Bijeneter sta te gapen en de libel dus jammerlijk mis maar ter compensatie zie ik die Bijeneter later op de dag een Zadellibel vangen, dat dan weer wèl......... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op november 14, 2009, 23:16:59 PM
Gert is abuis(...)
Theo een recordshotje van wegvliegende bronslibel en jij een zadellibel die wordt opgegeten. Leuk voor je, maarre what's in it for us?! Zo doen we geen zaken natuurlijk, dan ga je op z'n minst een excursietje naar die Sierlijke-kolonie in de Kempen organiseren neem ik aan? Anders vertel ik natuurlijk ook niet waar ik die mercuurtjes ga vinden... :rolleyes:
groet!
Gert Veurink



JohnvR

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 14, 2009, 21:37:54 PM
Overigens geloof ik echt in een verborgen populatie van Mercuren!

Ik was zomer 2008 in Zuid Limburg, omgeving Vaals en zag daar een Zuidelijke oeverlibel in een biotoop dat geschikt zou kunnen zijn (Weia herkende het), maar het tijdstip voor mercuren was toen natuurlijk te laat. Die waarneming wordt vervaagd, maar mocht er iemand zin hebben in die buurt te gaan zoeken, dan kan ik in overleg wel uitleggen waar het was. Verder is er qua libellen niet superveel te beleven, dus het is wel een longshot.

JohanvantBosch

Citaat van: Gert Veurink op november 14, 2009, 21:34:04 PM
Kortom het wordt een prachtig jaar ;)

Dat wordt het zowiezo!
Ik kom wel helpen zoeken naar die mercuurtjes, ik ben ook een believer. Nu eerst nog die plek vinden waar nog nooit iemand libellen heeft gekeken.  ;D

Weia

Citaat van: JohnvR op november 15, 2009, 13:37:20 PM
in een biotoop dat geschikt zou kunnen zijn (Weia herkende het), maar het tijdstip voor mercuren was toen natuurlijk te laat.
Been there forget it.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citaat van: atalanta op november 15, 2009, 15:04:57 PM
Citaat van: JohnvR op november 15, 2009, 13:37:20 PM
in een biotoop dat geschikt zou kunnen zijn (Weia herkende het), maar het tijdstip voor mercuren was toen natuurlijk te laat.
Been there forget it.

elke m2 wordt in limburg bezocht door natuurliefhebbers... ze zitten niet in limburg
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op november 15, 2009, 15:27:40 PM
elke m2 wordt in limburg bezocht door natuurliefhebbers... ze zitten niet in limburg
Twente dan?? Is "dichtbij" de Duitse populaties...

Gert Veurink

denk ik ook als goede kanshebber of in de achterhoek...
groet!
Gert Veurink



Weia

Als er geen veeteelt was was het biotoop er overigens wél in Limburg.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Gert Veurink op november 15, 2009, 15:27:40 PM
Citaat van: atalanta op november 15, 2009, 15:04:57 PM
Citaat van: JohnvR op november 15, 2009, 13:37:20 PM
in een biotoop dat geschikt zou kunnen zijn (Weia herkende het), maar het tijdstip voor mercuren was toen natuurlijk te laat.
Been there forget it.

elke m2 wordt in limburg bezocht door natuurliefhebbers... ze zitten niet in limburg

Dat valt reuze mee, als ik kijk wat ik in de afgelopen tijd aan nieuwe hokken heb gevuld... En als je kijkt hoeveel nieuwe plekken er voor Gaffellibel zijn ontdekt. Limburg is te groot en heeft te veel biotopen met te weinig libellen kijkers...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Afijn.... mogelijk zal de tijd het leren. Zal ik dan maar wat wensen en plannen voor komend jaar opschrijven:

- Ik zou eindelijk de Zuidelijke glazenmaker en Zuidelijke heidelibel willen zien.
- Een leuk tripje naar Belgie/noord-frankrijk
- een poging voor Dwergjuffer in Duitsland
- lekker veel tijd in het veld in NL
- zoeken naar mercuurwaterjuffers
- zowiezo wat meer tijd besteden aan nieuwe plekken en de vaste plekken wat links laten liggen.
- wat schot in de Zuid-hollandse libellenatlas krijgen.
- regelmatig aan de slag in de collectie van Naturalis, artikel afronden, wat voortgang boeken op het surinaamse libellenvlak.
- eind mei-begin juni naar Syrie om libellen te kijken.
- nog ergens een weekje in zuid-europa libellen kijken.
- wie weet eind van het jaar trip naar Brazilie puur gericht op libellen.

Anne Hueber †

Johan, ben je soms ontslagen ;) B) Volgens mij heb jij ook gewoon geen tijd meer om te werken!

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op november 15, 2009, 19:14:44 PM
Johan, ben je soms ontslagen ;) B) Volgens mij heb jij ook gewoon geen tijd meer om te werken!
hmm...... daar heb ik inderdaad niet genoeg tijd voor. Iemand een oplossing?

JohanvantBosch

Ik hoop dat ik niemand afgeschrokken heb met mijn wensenlijstje.... niemand anders wensen?   ;D

ArjenDrost †

Nou ja, ik durf nog wel hoor....

Ik wil wel:
- Een (paar) keer naar het zuiden om daar achter de wat zuidelijkere libellen aan te gaan en te fotograferen
- Eindelijk eens foto's maken van het uitsluipen van een libel (beekjuffers?)
- Rivierrombout en Kanaaljuffer zien/fotograferen
- Leuke filmpjes maken van libellen
En gewoon, net als dit jaar, heel veel plezier hebben met het fotograferen van libellen.

Hmm, wacht, is dat niet precies hetzelfde als ik hier schreef??  :rolleye: :rolleyes: :huh: :huh:

Nou ja, scheelt in ieder geval in dit topic een evaluatie van m'n doelen van het afgelopen jaar ;-)

Gert Veurink

Citaat van: JohanvantBosch op november 16, 2009, 21:14:29 PM
Ik hoop dat ik niemand afgeschrokken heb met mijn wensenlijstje.... niemand anders wensen?   ;D

nou ik ben wel blij dat ik je voor was, want na jou zou ik inderdaad niet meer durven :o
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

is het niet ook leuk om de trends van bepaalde libellensoorten voor 2010 te voorspellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ted van der Knaap

Citaat van: hiskodevries op november 17, 2009, 08:00:42 AM
is het niet ook leuk om de trends van bepaalde libellensoorten voor 2010 te voorspellen


...weet niet of Gert 't leuk vind dat z'n topic die kant op gaat maar wat mij van het jaar al is opgevallen dat ik in de Achterhoek veel Bandheidelibellen heb gezien, zelfs zo dat 't voor mij alweer een "gewone" soort begon te worden.

Vergeleken met andere jaren was er iig een duidelijke toename.

Nu weet ik niet of het te maken heeft gehad met bep. weersomstandigheden, en het ene jaar is het andere jaar niet.

Mijn voorspelling voor 2010 is dat ze nog "massaler" aanwezig zullen zijn.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gert Veurink

Citaat van: Ted van der Knaap op november 17, 2009, 09:02:22 AM
Citaat van: hiskodevries op november 17, 2009, 08:00:42 AM
is het niet ook leuk om de trends van bepaalde libellensoorten voor 2010 te voorspellen


...weet niet of Gert 't leuk vind

Gert vindt heel veel dingen leuk, dat is ook een beetje zijn probleem   :rolleyes:

Anyways. Tsja is zeker interessant, maar ik denk dat de trends vrij voorspelbaar zijn: de zuidelijke soorten rukken op. We zullen nog meer vuurlibellen, bandheidelibellen, zuidelijke keizers etc. zien.  Ik denk dat de kleine tang meer gezien gaat worden de komende jaren.
De veeleisende soorten blijven lastig, ik vrees dat met name maantjes en speertjes achteruit gaan. Over de hele linie doen de libellen het verder goed. In de komende 10 jaar denk ik dat we er minstens 3 soorten bij kunnen schrijven. Bijvoorbeeld mercuurwaterjuffer (in 2010 al... ;)), bronslibel en de eerste zwervende purperlibel. Gaffellibel gaat meer plaatsen in Nederland veroveren. Zoiets?
groet!
Gert Veurink



Weia

Voor het echte vaststellen en volgen van trends is de database van waarneming.nl te hap-snap. Misschien is er wel iets te bedenken tussen een chaotische database en echte monitoring in? 
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citaat van: Gert Veurink op november 17, 2009, 09:20:13 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 17, 2009, 09:02:22 AM
Citaat van: hiskodevries op november 17, 2009, 08:00:42 AM
is het niet ook leuk om de trends van bepaalde libellensoorten voor 2010 te voorspellen


...weet niet of Gert 't leuk vind
Gaffellibel gaat meer plaatsen in Nederland veroveren.

Gaffeltje bij Gert om de hoek?
Zou zo kunnnen, mits de stroomsnelheid van de IJssel voldoende is, en de water- en luchttemperatuur hoog genoeg (maar ik denk dat die in Polen niet hoger was). En als we zien hoe snel de Rivierrombout nederland heeft geherkoloniseerd...
Zie ook habitatfoto op mn site.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

#29
Citaat van: Ted van der Knaap op november 17, 2009, 09:02:22 AM
Citaat van: hiskodevries op november 17, 2009, 08:00:42 AM
is het niet ook leuk om de trends van bepaalde libellensoorten voor 2010 te voorspellen


...weet niet of Gert 't leuk vind dat z'n topic die kant op gaat maar wat mij van het jaar al is opgevallen dat ik in de Achterhoek veel Bandheidelibellen heb gezien, zelfs zo dat 't voor mij alweer een "gewone" soort begon te worden.

Vergeleken met andere jaren was er iig een duidelijke toename.

Nu weet ik niet of het te maken heeft gehad met bep. weersomstandigheden, en het ene jaar is het andere jaar niet.

Mijn voorspelling voor 2010 is dat ze nog "massaler" aanwezig zullen zijn.

Vreem dat in de Kempen het juist niet zo goed lijkt te gaan met de Bandheidelibellen! Vorig jaar leek dat al zo maar in diverse terreinen werd dat dit jaar bevestigd: zeer kleine aantallen of zelfs niet (meer) aangetroffen! Zelfs op de Plateaux had ik de indruk dat er veel minder beestjes vlogen dan 2 jaar terug. Of dat tijdelijke dipjes zijn (bijv. door droogte dit jaar) of een trend zal de toekomst moeten uitwijzen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'