Afwijkende Lantaarntjes

Gestart door Goyatlah, december 06, 2009, 02:22:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

(bericht niet verplaatsen want is ook relevant in Nederland)

Op asia-dragonfly.net staat een Lantaarn mannetje zonder schouderstrepen. Lijkt me een (zeer zeldzame) mutatie.
Weet niet hoe ik naar 1 enkele waarneming kan linken en deep linken naar foto's is op zijn zachtst niet netjes dus maar zo: http://www.asia-dragonfly.net/globalResults.php?Species=56 en dan naar Pic7331 (foto van Renaud Bernhard)
Andere mutatie (melanisties mannetje) staat op de soortpagina op mijn site.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

grappig, ook erg kleine achterhoofdsvlekken - lijkt zo erg op een deel van de Iberisch lantaarntjes.

Gert Veurink

interessant, maar wat doet die foto daar? genomen in Zwitersland... op zoek naar één hier!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ik denk dat zo'n beest een ervaren libellenobservator wel opvalt.
Wat dat beest op asia-dragonfly doet weet ik eigenlijk ook niet, maar "who cares?"
Is het toeval dat het allebei mannetjes betreft? (Overerving op X-chromosoom wellicht?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

apus

Dat is grappig, zo'n beest heb ik wel eens eerder gezien! Ook de melanistische vorm heb ik een keer gezien. Toen ik onderzoek deed aan lantaarntjes kwam ik af en toe wel afwijkingen tegen in de hoeveelheid zwarte tekening, vooral bij mannetjes.
Martijn Hammers

JohanvantBosch

Reactie van KD op Odonata-I op een vraag over bovenstaande zwitserse Lantaarntje (en een O. brunneum met afwijkende beadering):

Citeer
Hi Renaud,

With your two examples (also elegans) you've mentioned the two most variable features in Odonata, venation and blackness. Both variations are quite normal in many species. People often don't realise how variable dragonflies are!

Cheers, KD