Stemadvies

Gestart door Pim, november 12, 2009, 15:18:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

De bescherming van natuur en milieu is in Nederland te ver doorgeslagen en staat daarmee overheden en ondernemers in de weg. Dat stelt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot . Hij dringt er daarom donderdagmiddag bij de behandeling van de crisis- en herstelwet op aan dat milieu- en natuurwetgeving structureel wordt versoberd.

Vooral de Natuurbeschermingswet en de aanwijzing van Natura 2000-gebieden zijn volgens Aptroot 'rampzalig'. "Deze gedrochten moeten op korte termijn fors worden aangepast. Provincies en gemeenten en ondernemers pikken het terecht niet langer", stelt Aptroot.

"We hebben nu de kans om hier iets aan te doen, laten we dan ook doorpakken."

Natura 2000-gebieden zijn naar Europese regels vastgestelde plaatsen, waarbij de natuur en biodiversiteit worden beschermd. Volgens de VVD staan deze regels bouwprojecten in de weg.

De VVD-parlementariër vindt dat belangengroepen te veel invloed hebben op overheidsprojecten en initiatieven van ondernemers. "Daarom moet inspraak beperkt worden tot direct belanghebbenden."Ook wil Aptroot de verplichte bewijslast bij vergunningaanvragen dat activiteiten niet ten koste mogen gaan van de omgeving verdwijnt. "De overheid moet zelf waken over de natuur, je kunt ondernemers niet verantwoordelijk maken voor alles wat iedereen doet in zijn omgeving."

Aptroot  en zijn fractiegenoot Janneke Snijder zullen donderdagmiddag voorstellen doen om de Natuurbeschermingswet en Natura 2000 op de schop nemen.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Hetty Soetekouw

zolang de natuur nog niet zelf een stem heeft, zullen wij voor haar moeten opkomen
en de natuur heeft nog lang niet de aandacht en bescherming die ze verdient
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Pim

De VVD ziet de natuur in Nederland als een luxeprobleem.
Dit terwijl steden in Nederland steeds vaker aan elkaar vastgroeien met een lang lint van lichte industrie en snelwegen ertussen.

De natuurbeschermingsgebieden worden juist ingesteld om in Nederland nog iets wat op natuur lijkt in stand te houden.

Laten we met zijn allen ons best doen om de leefbaarheid van Nederland voor mens én dier te behouden.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wimtegels

In Limburg gaan nu stemmen op om natuurcompensatie binnen de EHS plaats te laten vinden. Naast het inperken van ruimtelijk beslag voor natuur verwacht ik dat er ook gesneden zal worden in de budgetten.
Ik vind dit zeker ook een politiek issue.
Het verband met de titel van dit topic snap ik niet helemaal. Of het zou een negatief stemadvies voor de VVD moeten zijn.
Welke partij onderscheidt zich dan door haar natuurbeleid?

Ik denk dat kamerbreed lobbyen noodzakelijk is om onze natuur te beschermen
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Pim

De titel was cynisch bedoeld.
Er zijn verschillende partijen die oog hebben voor de natuur.
Iedereen moet daar natuurlijk zelf zijn weg in vinden.

Ik stoor me alleen erg aan het extreme gedachtengoed van de VVD die doet voorkomen alsof heel Nederland een natuurreservaat wordt in het kader van Natura 2000.

Ik stoor me juist aan de vele leegstand (ook voor de crisis) van kantoren en de wildgroei van kleine industriegebieden bij elke middelgrote stad. Laten we zeer bewust omgaan met onze ruimte en de toekomst van Nederland. Volgens mij kunnen werkgelegenheid en natuur hand in hand gaan.

Er zal meer ruimte moeten komen voor innovatie waarbij je heel functioneel met de ruimte omgaat.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Denro

Elke minister die tegen de vormgeving van de Natura 2000-wetgeving is, verspilt zijn energie om het te willen veranderen. Verschillende landen (waaronder dus NL) hebben een handtekening gezet onder een interventie. Het is echt niet meer mogelijk om deze te veranderen. Waarschijnschijnlijk weten de ministers en kamerleden dat ook wel en is het gewoon een 'politiek spelletje' om zieltjes (achterban) te winnen  :-X
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

waterland01

Nu lijkt me dit geen forum om welk stemadvies dan ook af te geven, maar het is wel handig dat ik nu van deze actie van Aptroot weet, zodat ik mijn VVD misschien eens met een boos mailtje moet lastigvallen. Dat is altijd het probleem van de politiek... Ik sta wat economisch en sociaal beleid betreft achter de VVD, maar er zitten helaas wat veel lui in die zo stereotiep anti-natuurbescherming zijn als meneer Aptroot. Net zoals Groenlinksers vaak als blinden achter de zeloten van Milieudefensie en Natuur en Milieu aanhollen. Als ze van beide kanten dat dogmatische denken meer zouden kunnen loslaten, zou dat het maken van een goed beleid op dit gebied ten goede komen.
Henk Timmerman

Denro

Mee eens Henk, de gulden middenweg is toch vaak de beste  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Menko Vlaardingerbroek

CiteerEr zijn verschillende partijen die oog hebben voor de natuur.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke dat dan zijn. De meeste grotere partijen, zowel van links als rechts, laten zich weinig gelegen liggen aan natuur en landschap. En zoals het er nu uitziet, mogen we dit jaar twee keer naar de stembus . . .



Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

wimtegels

Twee keer naar de stembus. Lokaal en nationaal. Op beide nivo's moet er flink bezuinigd worden. Voor sommige gemeenten, waaronder die van mij, is de pijn van de gemeentelijke herindeling nog niet voorbij.

Niet het beste klimaat voor grote vooruitgangen in natuur en landschap. Hoeveel geld is er dadelijk over voor vormen van natuurbeheer die eerder ingezet zijn. Komt de continuiteit hiervan in het gevaar?

Welke partij is de beste hoeder van de Natuur? Of de minst slechte? Ik durf geen stemadvies te geven. Ik ben er zelf nog niet uit. Maar ik ga zeker stemmen. Al vraag ik me af of dat genoeg is. Misschien moeten we allemaal (nog) aktiever worden om de natuur meer op de politieke agenda te krijgen en te houden. Kamerbreed en raadsbreed.
Een probleem daarbij is dat de verdeeldheid in natuurbeherend Nederland misschien wel net zo groot is als in Balkenende 4.
Voor de politiek is dat misschien wel comfortabel maar of dat ook voor de natuur zo is durf ik te betwijfelen.
Ik wens jullie allen veel wijsheid bij het uitbrengen van jullie stem. En ik zou willen besluiten met de opmerking dat er eigenlijk maar één goede reden is om niet te gaan stemmen. En dat is als je de kiesgerechtigde leeftijd nog niet bereikt hebt.
Laat nadat je bent geweest stemmen je geluid nog een keer horen bij de partij waar je op gestemd hebt. Misschien moeten we onze vertegenwoordigers wel met emails bestoken om hun er aan te herinneren dat natuur ook een item is. En een belangrijk erfgoed voor ons nageslacht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Denro

Beste Wim en anderen,

Misschien helpt dit rapport van Alterra.

http://www2.alterra.wur.nl/webdocs/internet/corporate/nieuws/gemeenteraadsgroen.pdf

In ieder geval geeft het enige duidelijkheid.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Elachista

Sjeumig...de VVD lijkt met deze uitspraak nog rechtser dan de PVV  ;D

Hebben we nou werkelijk zoveel natuur nog in Nederland? Hier en daar een lapje, maar de overheid vernielt telkens ecologische verbindingszones en al dat bouwen is juist meer een luxeprobleem. Denk eens na over hoeveel huizen er in Nederland vrij staan! De natuurgebieden die we nu nog hebben, dat zijn er nog weinig hoor. We gaan nog eens falliet man, zoveel stampen ze tegenwoordig uit de grond.

Geldproblemen? Gewoon minder kappen en dergelijke. Scheelt tonnen per gemeente, kan je weer nuttig investeren in strooizout en de zorg. Ik sta er nog steeds VERSTELD van dat men in Duitsland in de middenberm gewoon wilgen en spaanse aken laat groeien (al dan wel keurig gesnoeid - ecologisch verantwoord - kunnen wij slimme hollanders dat niet?), en dan heb je ook nog eens prachtige kruiden, en in Nederland mag er geen struikje staan. En Bremen-Hamburg is qua bodem niet zo héél veel anders dus hier kan het zonder meer ook. Stel je voor dat je een wilgenblad op je voorruit krijgt waardoor je verongelukt...oei. Nog even en we zijn niets meer gewend van de natuur. In Nederland ziet men overal spoken. Als men nou gewoon het openbaar groen wat meer liet gaan, dan krijg je vanzelf meer waardering voor de natuur en dan hoeft alles zich niet zo te beperken tot een geïsoleerd natuurgebied. Men wordt nu zowat natuurvreemd gemaakt. Kijk alleen maar eens hoeveel bomen en struiken uit tuinen worden gekapt omdat het wat troep geeft en de zon soms wat wordt tegengehouden. Oh ja, en dat vogelpoepje op het tuinbankje die uit die ene boom is gevallen - schandalig: die boom moet om. Gemeente schrijft de vergunning met de ogen dicht.

Wat ondernemers en dergelijke...die zijn zo corrupt als de pest. Democratie heerst in Nederland amper meer wat betreft natuurgebieden, kenners worden keihard onder de tafel geveegd en de overheid bepaalt wel welke vorm de natuur moet aannemen. Lange leve het biodiversiteitsjaar waar in groen voorop staat.
Groet,
Tymo

ArjanH

Citaat van: Pim op november 12, 2009, 19:42:38 PM
De titel was cynisch bedoeld.
Er zijn verschillende partijen die oog hebben voor de natuur.
Iedereen moet daar natuurlijk zelf zijn weg in vinden.

Ik stoor me alleen erg aan het extreme gedachtengoed van de VVD die doet voorkomen alsof heel Nederland een natuurreservaat wordt in het kader van Natura 2000.

Ik stoor me juist aan de vele leegstand (ook voor de crisis) van kantoren en de wildgroei van kleine industriegebieden bij elke middelgrote stad. Laten we zeer bewust omgaan met onze ruimte en de toekomst van Nederland. Volgens mij kunnen werkgelegenheid en natuur hand in hand gaan.

Er zal meer ruimte moeten komen voor innovatie waarbij je heel functioneel met de ruimte omgaat.


Volledig mee eens. Het huidige kabinet maakt zich druk om mensen die zich volkomen terecht zorgen maken over de natuur in Nederland. Bij VVD/CDA/PVV is het inmiddels wel duidelijk dat welvaart bij hen een vele malen belangrijker issue is dan welzijn. Uiteraard is dat eerste niet onbelangrijk maar laat deze partijen eerst maar eens iets doen aan al die bedrijfspanden die ten koste van groen als paddestoelen uit de grond schieten maar binnen de kortste keren alweer leeg staan en te huur worden aangeboden. En waarom ? Omdat de ligging bij nader inzien toch niet erg gunstig is. Geldverslinderij ten top dus.  Nederland is inmiddels 1 grote bouwput geworden en dat wordt de komende tijd alleen nog maar erger.

KorHaan

Zo is het.
Ik zou willen dat er eens daadwerkelijk naar deskundige mensen geluisterd wordt als het gaat om natuur in Nederland. De plannen zijn er wel, maar die verdwijnen onder in een la als het de economie niet uitkomt. Of men roept dat in deze tijden van bezuinigingen de natuur geen prioriteit heeft. De arrogantie! Alsof WIJ de economie van de rails hebben laten lopen. Kan er niet een Europese Sub-Commissie voor Natuurbehoud in lidstaten van de EU in het leven geroepen worden?
Of zou dat net zo'n papieren tijger worden als de Verenigde Naties nu is?
Zogenaamd macht en zeggenschap, maar zwak als het op uitvoering van besluiten aankomt.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo