Ziekte van Lyme op plek Veenbesblauwtje

Gestart door hterhaar, juli 10, 2006, 21:15:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

hterhaar

Als waarschuwing voor andere vlinderaars - bij mijn zoektocht naar Veenbesblauwtjes heb ik Lyme opgelopen. Ik ben voor nu voor de 3e keer (!) besmet. Goede raad - laat even een testje doen als je op deze plek bent geweest want Lyme moet je zeer serieus nemen (als je tenminste oud wilt worden en goed bij je verstand wilt blijven....). 20-30% van de besmettingen door teken verlopen zonder de klassieke symptomen (rode/bruine vage ring om de beet, vermoeidheid, evt koorts).

Gr.,

Hans ter Haar

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vlindersdigitaal

Als je altijd na het vlinderen je lijf héél goed controleerd op teken. Laat dit het liefst iemand vertrouwt doen, want ze kunnen echt overal zitten.. en op je rug ect kan je zelf niet kijken.. Maar als je binnen 24 uur de teek verwijderd kan er al beina niks gebeuren. Wel altijd de datum opschrijven waneer het gebeurde, en deze plek goed in de gate houden (zoals hier boven vermeld word op kringen rondom de beet) De teek nooit vooraf verdoven, hiermee loop je eerder kans op de ziekte van Lyme!

Ik hoop dat het bij de topic starter alles goed afgelopen is?  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls je altijd na het vlinderen je lijf héél goed controleerd op teken. Laat dit het liefst iemand vertrouwt doen, want ze kunnen echt overal zitten.. en op je rug ect kan je zelf niet kijken.. Maar als je binnen 24 uur de teek verwijderd kan er al beina niks gebeuren. Wel altijd de datum opschrijven waneer het gebeurde, en deze plek goed in de gate houden (zoals hier boven vermeld word op kringen rondom de beet) De teek nooit vooraf verdoven, hiermee loop je eerder kans op de ziekte van Lyme!

Ik hoop dat het bij de topic starter alles goed afgelopen is?
Dat doe ik gelukkig allemaal, Ik heb gelukkig maarweinig teken maar ik zit vrij veel buiten en het si niet heel fijn om het te hebben, iig hoe eerder je erbij bent hoe beteer vnadaar,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cees Veenema

Dank je Hans,

Ik ben de afgelopen maand minstens 5 keer gebeten.
Je waarschuwing lijkt me voldoende reden om een testje te laten doen.
Groet,

Cees

hterhaar

Voor de test moet je bloed laten prikken - de eerste keer dat ik positief werd getest was omdat ik voor iets anders bloed moest prikken en toen zelf heb gevraagd om een test op Lyme (als vogelaar/vlinderaar zit je zwaar in de risicogroep)  - dat kan vrijwel gratis mee dan.
Mijn huisarts (Lelystad) zegt dat hij wekelijks(!) iemand met Lyme in zijn praktijk heeft.

Wat betreft de symptomen - er ontstaat een vage ring rondom de beet (rood of bruin) maar dit gebeurt in 20-30 % van de besmettingen niet. Je kunt dus de bacterie bij je hebben zonder het te weten. Verder kan er in het eerste stadium zware vermoeidheid optreden (zoals bij Pfeiffer) en koorts in meer of mindere mate. Bij onbehandelde Lyme begin je wat reuma-achtige klachten te krijgen.

Lyme laat zich goed behandelen met een (zware) antibiotica kuur. De bacterie heet Borrelia burgdorffi en manifesteert zich in drie stadia, elk gescheiden door een aantal jaren. (vergelijkbaar met syfilis). Vooral het derde stadium is erg eng - google maar wat en je laat je meteen prikken.

Gr.,

Hans

vlindersdigitaal

Nou.. zou het graag doen, maar ben als de dood voor bloedprikken  :blink:  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Marian en Bert

#7
Ook al heb je de ziekte van Lyme, dan nog valt de in NL gebruikte test vaak negatief uit. Als je de bekende rode ring ziet, haal dan gelijk een kuur voor 14 dagen (minimaaal). Zie bijvoorbeeld:

http://www.lymenet.nl/diagnose/diagnose.htm

of, officiëler,

http://www.saag.nl/

gardensafari

Wordt zelf 10 tot 20 keer per jaar gebeten door een teek. Dat heeft tot dusver slechts één keer tot Lyme geleid. Als je een teek hebt "hangen", dan voel je een bepaald soort jeuk. Na een paar keer herken je die jeuk en ben je dus bijna altijd op tijd om de teek te verwijderen voordat hij kwaad kan. Als je bent gebeten door een heel kleine teek, kijk dan na het verwijderen even hoeveel pootjes hij heeft. Een teek met drie pootjes is in de jongste fase en dus geheel gevaarloos.
En ja, teken zitten graag op rare plekjes: in de bilnaad bijvoorbeeld of tussen tenen. Overigens kunnen ze zich schuil houden in kleding en dan later toeslaan!

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

perrush

Best een intereassant onderwerp waar we imho wat meer aandacht mogen aan besteden.

voor mezelf is vooral de Viroin dit jaar een ramp.  De teken kruipen daar letterlijk tegen je broek omhoog met de 5 tegelijk.

Ikzelf doe de volgende dingen om te voorkomen dat ze me pakken :

1) broek in de kousen

2) ik doe een licht kleurige broek en trui aan zodat ik ze goed zie zitten.  Heel regelmatig inspecteer ik m'n kledij en verwijderen ik de teken die erop zitten

3) Ik heb ook altijd een T-shirt met lange mouwen !  ook bij 30 °C.  Als ik in het gras gelegen heb controleer ik extra mijn armen

4) Voor ik naar huis vertrek trek ik alle kleding uit (behalve mijn onderbroek  B) ) en doe nieuwe kledij aan.  Ik inspecteer ook vluchtig armen en benen

5) Direkt bij thuiskomst neem ik een douche en (laat me) inspecteer me wat beter.

Op deze manier heb ik al heel wat beestjes onderschept.  Toch hebben er nog 3 zich kunnen vast bijten de laatste 2 jaar.  Alle echter dezelfde dag nog ontdekt.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.  want Lyme is zeker geen pretje (ken 2 personen die er serieus mee zitten te vodden)

Xenior1976

Ik heb er ook elke week wel min. 1 en de beste tip is denk ik gewoon wat boven mij geschreven wordt en dan voornl. bij thuiskomst gelijk gaan douchen en laten inspecteren. Ook je kleding grondig wassen. Ik heb het gehad dat ik een balletje at en er een in m'n bakje viel en dat er bij thuiskomst nog 's 5 over de grond heen liepen. :blink: Overigens had ik er die dag geeneen vastzitten.

Grondig nakijken want ze kunnen echt heel erg klein zijn!

Dragonfly

#11
Zou het ook zo kunnen zijn dat de ene persoon ze meer aantrekt dan de ander?
Als ik naar mezelf kijk: ik ben de afgelopen jaren meerdere dagen per week buiten te vinden geweest, en dan niet alleen netjes lopend  ;)
Voor onderzoek was het ook regelmatig struinend door de struiken, liggend etc. Voor vogels / plantendeterminaties etc. Verder vorig jaar in Polen geweest, in de Biebrza moerassen en Bialowieski oerbossen. Ook beruchte gebieden.

Aantal teken tot nu toe? 1! In de Weerribben, 3 jaar terug.
Verder 3 die over mijn handen liepen, en die snel weg gezwaaid  :gap:

Volgens mij vinden die beesten mij gewoon niet leuk.
Enigzins een vergelijk: mijn vriend gaat veel minder (mee) op pad en heeft dit jaar al 3 teken gehad.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Mark van Veen

groet,

Mark van Veen

Jeroen Nagtegaal

Ik heb er in de afgelopen 3 jaar 4 gahad, 3 op de veluwe in 1 dag tijd, En 1 in 04 in de duinen vna oostvoorne, Ik heb verderest wel een 50 teken los over me gehad hebben lopen, Ik merkte dat ik veel minder had dan met de genen met wie we daar rondliepen, 1 iemand had meer dan 130 Teken !! over zich lopen, Ik ben wel een keer van plan om ff een check naar wat van die ziekten te doen, Zeker omdat ik denk ik wel een hoog risico heb,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

CiteerMaar als je binnen 24 uur de teek verwijderd kan er al bIJna niks gebeuren.

Heb zelf lyme gekregen van een teek die er binnen 2 uur al uit was, met kop en al. Meestal ontstaat volgens mij binnen 3 weken de rode kring om de beet. Een(onduidelijke) rode vlek (niet kring) ontstond bij mij pas na 2 maanden, altijd de plek van de beet blijven controleren dus.

Eikenbomen, struiken, hoog gras, bosbesstruiken en heide in de buurt van bomen zijn de laatsen waar je het meest op moet letten. Niet lang ergens stilstaan en je broek in de gaten houden.

gardensafari

#15
Bij mij zitten ze massaal in de tuin. Deze is gelegen aan een bosrand en barst van de kleine zoogdiertjes als spitsmuizen, woelmuizen, eekhoorns, egels enz. De meest gevaarlijke zaken zijn planten die tot 1 meter hoog worden en spitse bladeren bezitten. Zo zitten ze bij mij massaal in de grassen, irissen en lissen. Altijd aan het eind van een spits blad of aar, soms in een rijtje van drie:


In bomen en hoge struiken zitten ze nauwelijks, vooral grassen, bosbessen en andere juist lagere struikjes zijn perfecte plaatsen. En in mijn ervaring kunnen ze ook later opduiken, omdat ze langere tijd in kleding kunnen verblijven.

En wat Klaas zegt klopt niet, althans volgens de geleerden. Als je ze binnen 12 tot 24 uur verwijderd, is er niets aan de hand. Maar soms heb je er een hangen die zelf na verloop van tijd los laat, in je kleding blijft zitten en later opnieuw toeslaat. Van die eerste keer kun je dan Lyme overhouden.

De beetplekjes van teken jeuken over het algemeen best wel. Ze zijn klein en rood. Meestal alleen in het midden met een zeer klein, rood en jeukend bultje. Muggenbulten zijn in het algemeen veel groter, daassteken jeuken en bloeden een beetje. Steken van bepaalde wantsen lijken wel veel op tekenbeten, maar deze wantsen zijn meestal bij lagere temperaturen in het voorjaar actief.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Overigens: als de kop blijft zitten, kun je daarvan op zich geen Lyme krijgen, maar wel een zwerende en lang aanhoudende lokale ontsteking.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jeroen Nagtegaal

Uhh dus niet in de hei onder grote eikenbomen liggen? Dan zou ik dus Lyme hebben,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Christian

Zou het inderdaad kunnen wat Godelieve zegt? Dat de ene persoon meer teken aantrekt dan de andere.
Ik loop namelijk al zo'n 8 jaar door de natuur te banjeren en heb er tot nu toe minder dan 10 gezien! (waarvan 3 op mijzelf).
Ook word ik vrijwel nooit gestoken door muggen, zouden die kleine beestjes kunnen ruiken (ofzoiets) dat je geen lekker bloed hebt?
Overigens blijf ik mezelf wel controleren je weet immers maar nooit... (krijgen jullie plotseling ook zo'n jeuk?)
Christian Brinkman

geertje

Wat muggen betreft, ik heb gelezen, dat zweet inderdaad verschil uitmaakt http://www.planet.nl/planet/show/id=75098/...29187/sc=df1a96.
Van teken heb ik nog nooit last gehad; ze lopen wel eens over me heen, maar hebben me nog nooit geprikt. Voor muggen ben ik heel aantrekkelijk  :wacko:

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

peltigera

#20
CiteerZou het inderdaad kunnen wat Godelieve zegt? Dat de ene persoon meer teken aantrekt dan de andere.
Ik loop namelijk al zo'n 8 jaar door de natuur te banjeren en heb er tot nu toe minder dan 10 gezien! (waarvan 3 op mijzelf).
Ook word ik vrijwel nooit gestoken door muggen, zouden die kleine beestjes kunnen ruiken (ofzoiets) dat je geen lekker bloed hebt?
Overigens blijf ik mezelf wel controleren je weet immers maar nooit... (krijgen jullie plotseling ook zo'n jeuk?)
Ik heb dat dus ook. Ik ben nu zon 5 jaar intensief met vlinders en rupsen bezig, en zeker in de lente en zomermaanden ben ik minstens 1 keer per week het veld in. Ook doe ik regelmatig meijendel aan, en zo af en toe andere natuurgebieden in nederland. Ik heb zelfs nog nooit een teek gehad. Wel een keer 1 op mijn hand, en in meijendel hebben we ze ook wel eens in de nachtvlindervallen gehad. Ik ben echter nog nooit gebeten.

peltigera

#21
De psychologie heeft hier overigens wel een interessante kijk op:

Mensen hebben de neiging (zoals met alles) te denken dat moeilijk verklaarbare zaken ten grondslag ligt aan andere zaken dan puur toeval. Mensen die nooit gebeten zijn door teken, of juist heel vaak, zullen geneigd zijn te denken dat dit komt door externe omstandigheden die niet beheersbaar zijn zoals bloed type en dat soort dingen (even los van beheersbare maatregelen zoals kleding, risico gebieden etc). Echter, het feit dat ik nog nooit gebeten ben, en anderen extreem veel komt waarschijnlijk gewoon door stom toeval. Echter, door de menselijke drang om de wereld te verklaren, is men geneigd conclusies aan zaken verbinden die eigenlijk gewoon puur toeval zijn. Het feit dat ik nog nooit gebeten ben betekent niet dat ik een bloedtype heb die door teken niet te pruimen is. Ik zit waarschijnlijk stomweg gewoon op het uiteinde van de normaalverdeling :D Hetzelfde met bergbeklimmers die de mount Everest beklimmen en het er levend vanaf brengen. Deze mensen worden als helden gezien, terwijl ze gewoonweg meer geluk hebben dan hun collega's met dezelfde voorbereiding. Maar ja, mensen willen de wereld graag verklaren, en gaan het overleven toeschijven aan allerlei zaken anders dan puur en stom toeval.

Even psychologisch geneuzel tussendoor  :)  :D

acherontia

Ik geloof niet in toeval en denk wel degelijk dat alles wetmatig, dat wij niet alle "wetten" kennen.... dat is een andere zaak. Om alles wat je niet kunt verklaren op toeval af te schuiven vind ik te makkelijk. Denk dat de geschiedenis van de wetenschap ook wel aantoont dat veel zaken die vroeger onverklaarbaar of toevallig leken inmiddels wel verklaarbaar zijn en ... wetmatig!

Heel grappig is om thusi te merken dat mijn vriendin (ontwikkelingspsycholoog) nu wij zelf een kind hebben plotseling heel anders tegen erfelijk danwel aangeleerd aankijkt.... ook zij is nu van mening dat erfelijkheid wel degelijk een grote rol speelt en dat is toch grotendeels wetmatig... dat echter geheel terzijde!


Jeroen

P.S. Puur mijn mening iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie vindt/gelooft oftewel geen oproep tot een welles nietes discussie!

P.S.2 Hans, Lyme kan wel degelijk binnen een paar uur nadat een teek zich heeft vastgebeten worden overgedragen, en een rode vlek of kring hoeft niet altijd op te treden, de kans is nihil maar wel degelijk aanwezig. Dit heb ik van vele artsen mogen vernemen in diverse ziekenhuizen nadat ik een paar jaar terug allerlei spookproblemen had. Ook werd ik toen gedurende 3 maanden wekelijks op Lyme getest omdat de in Nederland gebruikte test slecht schijnt te zijn en een als ie uitwijst dat je geen Lyme hebt er toch een gerede kans bestaat dat je het wel hebt..... Kortom enige voorzichtigheid met teken is zeker op zijn plaats.

peltigera

Mee eens Jeroen. Wetenschap is mijn religie en het zoeken naar wetmatigheden beheerst mijn wereld (studie en werk). Ik wijs alleen op het feit dat sommige zaken die op het oog een verband hebben, vaak puur en alleen verklaard kunnen worden door toeval. Een valkeul dus van menselijk denken. De wetenschap heeft geen last van menselijk denken. Zaken hebben pas een verband als je dat statisch kan vaststellen op basis van een vooraf aangegeven grens (p<.001 bijvoorbeeld). Mijn point: Ik ben vast en zeker dit jaar nog het haasje wat betreft tekenbeten.  :unsure:

sorry back on topic.

Elachista

Ik maar één keer dit jaar, maar dat was maar een baby-teekje  :P  
Groet,
Tymo

Cees Veenema

Geen wonder Tymo, jij vangt die beesten op in een paraplu.
Groet,

Cees

Dragonfly

Dan heb ik tot nu toe gewoon stomweg ontzettend veel geluk en mijn vriend heel veel pech  :D

Joepie!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

bhfoto

Ter toevoeging:

Het kan nooit kwaad om een tekentang bij je te hebben!

Ik had vorig jaar een teek die aan mijn broek was blijven hangen, niet goed eruit gehaald en veel jeuk gekregen. Na een kuurtje van 2 weken niets aan over gehouden (daar zijn de meningen over verdeeld..  :D ), maar zo'n kuur is toch geen pretje...
Als ik de teek er goed uit had gehaald had ik dat kunnen besparen...


Groeten,
Bas Haasnoot
Groeten,

Bas Haasnoot

gardensafari

Citeer

P.S.2 Hans, Lyme kan wel degelijk binnen een paar uur nadat een teek zich heeft vastgebeten worden overgedragen, en een rode vlek of kring hoeft niet altijd op te treden, de kans is nihil maar wel degelijk aanwezig. Dit heb ik van vele artsen mogen vernemen in diverse ziekenhuizen nadat ik een paar jaar terug allerlei spookproblemen had.
De discussie of je al na een beet van twee uur besmet kunt worden ga ik niet aan. Ik weet er ook niet genoeg van. Wel is het zo dat nog steeds veel mensen teken op de verkeerde wijze verwijderen en dat kan wel degelijk tot een infectie leiden, zelfs als de teek pas twee uur "hangt". Ik heb ook altijd een tekentang, zowel thuis als op mijn kantoor. Veel gemaakte fouten zijn:

1 eerst de teek verdoven met alcohol, boter of iets anders. De teek wordt daar "misselijk" van, gaat overgeven en jij wordt ziek.

2 teek verwijderen met een gewoon of postzegelpincet. Deze zijn te plat, de teek wordt geplet en je perst de inhoud van het beestje je  eigen bloedbaan in. Dat is een beetje ongezond, zowel voor de teek als voor jou.

3 Teek als een splinter tussen twee nagels verwijderen. Ook hierbij loop je grote kans de teek leeg te persen. Hij zit immers verankerd in je huid. Met lange nagels krabbende bewegingen maken schijnt minder kwaad te kunnen. Je loopt dan wel de kans dat de kop blijft zitten en dat gaat heel erg jeuken.

En even een hardnekkig misverstand uit de wereld ruimen: als je een teek goed beet hebt met je tekentang maakt het echt geen enkele jota uit of je linksom of rechtsom draait, als je maar draait voordat je trekt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

CiteerGeen wonder Tymo, jij vangt die beesten op in een paraplu.
Allez...heb ge een teek gezien dan?? Ik zag alleen maar rupsen... :P  Heb je nog onthouden welke?  
Groet,
Tymo