Russische Kauw - status

Gestart door maartenwielstra, november 11, 2009, 11:32:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Overigens kun je het artikel van Voous waar in de Avifauna II naar wordt verwezen (56 russen te Erp) hier downloaden (na het invoeren van een email-adres):

http://www.nou.nu/limosa/limosa_show_article.php?nr=1442

De proporties die in de avifauna genoemd worden voor het land van Cuijk en centraal en oostelijk Noord-Brabant (9-19%) lijken onwaarschijnlijk hoog, maar wellicht dat het vroeger allemaal anders was (ala de rietganzen).

Lützen

Klaas van Dijk

Citaat van: maartenwielstra op januari 09, 2014, 16:32:50 PM(...) Bijv. door een 1-jaarlijkse proef te doen (iedereen dient zijn melding in) om te kijken of we er 10-tallen in dat jaar op zeker kunnen zetten, of slechts enkelingen. Zo bleek Sibtjif in Engeland, in 2008 meen ik, te algemeen voor beoordeling.

Een goed idee. Is bijvoorbeeld ook toegepast in België om hiermee meer duidelijkheid te krijgen over de status en het voorkomen van vogels als Ruigpootbuizerd en Taigarietgans (zie bv http://www.bahc.be/documenten/BAHC%20Rapport%2039%202011%20Oriolus%20vol%2079%202013%20p%2044-57.pdf ).


Rudy_Offereins

#62
Citaat van: lupokatja op januari 09, 2014, 17:01:40 PM
Overigens kun je het artikel van Voous waar in de Avifauna II naar wordt verwezen (56 russen te Erp) hier downloaden (na het invoeren van een email-adres):

http://www.nou.nu/limosa/limosa_show_article.php?nr=1442

De proporties die in de avifauna genoemd worden voor het land van Cuijk en centraal en oostelijk Noord-Brabant (9-19%) lijken onwaarschijnlijk hoog, maar wellicht dat het vroeger allemaal anders was (ala de rietganzen).

Lützen

Voous liet indertijd door een jager deze 56 Kauwen schieten om te kijken welke ondersoort het was (kom daar nu maar 's om). Toen hij ze voor zich had liggen stelde hij dat het allemaal Russische Kauwen waren, zonder hiervoor criteria te noemen en zonder met zekerheid te weten waar deze kauwen vandaan kwamen, bv op basis van ringen. Vervolgens ging hij de vogels beschrijven. Vanwege deze, in mijn optiek, omgekeerde werkwijze heb ik zijn gegevens voor mijn artikel voor DB grotendeels genegeerd en ben ik op andere literatuur (o.a. Voipio) en eigen waarnemingen afgegaan.

Mogelijk is er nog een reden waarom soemmerringii zo zeldzaam is, nl dat de meest uitgesproken vogels wel eens van veel verder kunnen komen dan men denkt. Ik heb 's een website bekeken van kauwen in Moskou (volgens literatuur binnen soemmerringii) en die vogels zou ik hier zonder blikken of blozen monedula noemen. Komen de uitgesproken russen dan van nog oostelijker?

Zou best mee willen werken aan een (her)beoordeling van de waarnemingen tot nu toe, al heb ik verschrikelijk weinig tijd, dus het zal geen haastwerk worden.  Aardig wat jaren geleden heb ik overigens al 's criteria voor beoordeling van soemmerringii/monedula aangereikt aan een admin van wrn die zich daarmee bezig moest/ging houden.
Edit: dank je Justin. ik was wel erg blij toen ik het artikel af had en me met de grote meeuwen kon gaan bezig houden!
Vriendelijk groet, Rudy

j.steenbergen

Zonet dankzij een tip een zeer goede kandidaat Rus gezien in Houten. Een erg contrastrijke en opvallende vogel, met vooral de veel lichtere wang in contrast met donkere pet en borst/buik opvallend in vergelijking met gewone Kauwen. Naast de halsband dan uiteraard.
Jeroen Steenbergen

Bram Rijksen

Zelf meen ik hier wel wat Russische trekjes in te herkennen. Gisteren in Houten gezien. (ah, en vandaag door Jeroen...)

maartenwielstra

Wow, die mag wel op de alert komen!

maartenwielstra

http://waarneming.nl/soort/photos/1232# hier dan weer iets minder, maar lijkt me sowieso een soemmeringii, maar dan wellicht een westelijke. Buik had donkerder gemogen, zonder contrast met de keel. Lijkt me in elk geval niet onder doen aan de melding van Martijn Bot die in het begin van dit topic wordt benoemd, en inderaad; lichtomstandigheden maken het moeilijk en zorgen voor verschillende interpretaties.

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/62728053 voorbeeld van een lastige vogel, misschien wel een vrouwtje Rus.

Rudy_Offereins

#68
Citaat van: maartenwielstra op januari 13, 2014, 00:14:33 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/62728053 voorbeeld van een lastige vogel, misschien wel een vrouwtje Rus.

Hier vindt ik de tint van de buik erg lastig te beoordelen. De sikkel heeft een witte basis en loopt dan lichtgrijs weg. Dit wordt wel eens geassoicieerd met (oost) Poolse vogels (Fenno-scandinaven hebben dan eerder een egaal zilverige sikkel), en dat kan ook best, maar ik heb hier nooit iets onderbouwds over kunnen vinden. Moet wel zeggen dat ik de literatuur niet grondig meer bijhou hoor.

Citaat van: Bram Rijksen op januari 12, 2014, 14:48:16 PM
Zelf meen ik hier wel wat Russische trekjes in te herkennen. Gisteren in Houten gezien. (ah, en vandaag door Jeroen...)

Hoewel je nooit met zekerheid kunt zeggen dat het géén rus is, vind ik de sikkel, hoewel breed, niet echt wit op de foto's, eerder zilverkleurig, en wisselt de donkerheid van de buik per foto. Op één foto vindt ik 'm nog aardig in de buurt van monedula komen, maar nog altijd donkerder. En geef je 'm dan het voordeel of de nadeel van de twijfel, dat maakt deze materie zo moeilijk. Engeland heeft nog geen soemmerringii bij mijn weten en stel dat dit beest daar opduikt...

Vriendelijk groet, Rudy

Maarte5n

Citaat van: Bram Rijksen op januari 12, 2014, 14:48:16 PM
Zelf meen ik hier wel wat Russische trekjes in te herkennen. Gisteren in Houten gezien. (ah, en vandaag door Jeroen...)


En ik heb hem ook gespot in houten, niet goed te zien maar goed is hem wel
zie waarneming voor meer foto,s

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Edwin Schuller

#70
De vogel van Houten is de afgelopen tijd vaker gezien en er verschijnen ook steeds betere foto's van.
Zie bijvoorbeeld de foto's van Leen van Ginkel, Arnold van Kreveld, Martijn Schot en Bram Rijksen.
Is er al iemand die deze knoop durft door te hakken?
Edwin Schuller

Rudy_Offereins

Het geheel aan foto's overziend denk ik toch dat de buik te licht is voor een soemmerringii. Met name de foto van Arno ten Hoeve laat dit goed zien. De sikkel is breed, maar ik vind hem niet wit genoeg en naar achteren toe te snel vervagend naar lichtgrijs. Absoluut een markant beest, maar net niet de real deal naar mijn mening.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Edwin Schuller

De foto's van Arno komen uit Voorst, niet uit Houten! De selectie van mijn foto's was ook niet best, deze link is beter (als in 'perfect').
Ik heb ook even de link in mijn vorige bericht aangepast.
Edwin Schuller

Bram Rijksen

Ben het eens met Rudy. In het veld lijkt onder vrijwel iedere hoek de borst en buik lichter dan de vleugel en is het echte zwart beperkt tot de keel en het gedeelte rond de snavel. Onderdelen zijn wel donkerder en egaler dan dat ik bij de meeste noordse zie, en het contrast met de lichte kop, hals en nek is ook opvallender.

Rudy_Offereins

Citaat van: Edwin Schuller op januari 27, 2014, 16:57:12 PM
De foto's van Arno komen uit Voorst, niet uit Houten! De selectie van mijn foto's was ook niet best, deze link is beter (als in 'perfect').
Ik heb ook even de link in mijn vorige bericht aangepast.

Excuses. In dat geval blijft mijn vorige betoog staan en mag je Arno vervangen door Arnold van kreveld. Diens foto's laten hetzelfde zien. Die van Arno zie ik dus ook niet als een soemmerringii... 
Vriendelijk groet, Rudy

Edwin Schuller

Dat vermoedde ik al :)

Ben het ook met Bram eens, alhoewel het verschil m.i. kleiner is dan bij meerdere goedgekeurde Russen. Zie bij de goedgekeurde foto's van soemmerringii's dat het verschil hier bij de meeste vogels een stuk groter is, en waar dat niet zo is zijn de foto's genomen onder zulke belichtingsomstandigheden dat de vogel van Houten er ook aardig zwart zou uitzien (zoals bijvoorbeeld op de foto's van Bram Rijksen).

Daarmee zou ik het wel raar vinden als óf de vogel van Houten het niet haalt óf die andere Russen wel als goeie Rus in de boeken blijven staan... als ik blind door de selectie van Houten of van goedgekeurde Russen zou bladeren - zonder te weten welke groep welke is - weet ik niet of ik mijn geld op die laatste groep zou zetten...

(Neemt natuurlijk niet weg dat de juiste determinatie hier niet van afhangt...)
Edwin Schuller

Rudy_Offereins

Citaat van: Edwin Schuller op januari 28, 2014, 10:00:29 AM
Dat vermoedde ik al :)

Ben het ook met Bram eens, alhoewel het verschil m.i. kleiner is dan bij meerdere goedgekeurde Russen. Zie bij de goedgekeurde foto's van soemmerringii's dat het verschil hier bij de meeste vogels een stuk groter is, en waar dat niet zo is zijn de foto's genomen onder zulke belichtingsomstandigheden dat de vogel van Houten er ook aardig zwart zou uitzien (zoals bijvoorbeeld op de foto's van Bram Rijksen).

Daarmee zou ik het wel raar vinden als óf de vogel van Houten het niet haalt óf die andere Russen wel als goeie Rus in de boeken blijven staan... als ik blind door de selectie van Houten of van goedgekeurde Russen zou bladeren - zonder te weten welke groep welke is - weet ik niet of ik mijn geld op die laatste groep zou zetten...

(Neemt natuurlijk niet weg dat de juiste determinatie hier niet van afhangt...)

Ik snap je punt absoluut, er zou eens een stofkam doorheen moeten.
Uit mijn reactie nr 68 van 13-1 kun je overigens afleiden dat de vogel van Houten wel een grensgeval is en eentje waarvan je blij moet zijn dat er zoveel foto's van zijn. Maar als het gaat om knopen doorhakken ga ik dan toch voor een 'net niet'.
Vriendelijk groet, Rudy

Edwin Schuller

#77
Staan er volgens jou dan prototype Russen in de waarneming database (met foto's)? Als ik kijk naar de goedgekeurde foto's dan zie ik eigenlijk alleen maar foto's van kauwen die óf een duidelijk verschil tonen tussen vleugel en borst (waar die van Houten op afvalt) óf foto's van dermate slechte kwaliteit dat de kauw van Houten het ook gehaald zou hebben...

Oftewel; waarrr is die perfecte Rus???

(ik redeneer mij gewoon een weg naar een perfecte Rus in Houten... valt het op? B))

Edit1: bij de goedgekeurde foto's van Observado zie ik overigens ook verschillen tussen vleugel en borst in zwarttint. Hoe hard is dit kenmerk?
Edit2: deze foto laat dan wel weer een mooi verschil zien met de kauw van Houten... wél een verschil tussen vleugel en borst, maar toch duidelijk zwarter op de borst dan die van Houten.
Edwin Schuller

Rudy_Offereins

Je stelt wel de juiste vragen Edwin!
Ze vergen helaas een lang antwoord en daarvoor ontbreekt me even de tijd. Ik hoop erop terug te komen.
Vriendelijk groet, Rudy

Edwin Schuller

Vragen stellen is altijd makkelijker dan antwoorden geven, maar op een goed/lang antwoord wil ik best even wachten. Ik ben benieuwd naar je antwoord!
Edwin Schuller

lupokatja

Citaat van: Edwin Schuller op januari 28, 2014, 11:01:49 AM
Staan er volgens jou dan prototype Russen in de waarneming database (met foto's)? Als ik kijk naar de goedgekeurde foto's dan zie ik eigenlijk alleen maar foto's van kauwen die óf een duidelijk verschil tonen tussen vleugel en borst (waar die van Houten op afvalt) óf foto's van dermate slechte kwaliteit dat de kauw van Houten het ook gehaald zou hebben...

Oftewel; waarrr is die perfecte Rus???

(ik redeneer mij gewoon een weg naar een perfecte Rus in Houten... valt het op? 8) )

Edit1: bij de goedgekeurde foto's van Observado zie ik overigens ook verschillen tussen vleugel en borst in zwarttint. Hoe hard is dit kenmerk?
Edit2: deze foto laat dan wel weer een mooi verschil zien met de kauw van Houten... wél een verschil tussen vleugel en borst, maar toch duidelijk zwarter op de borst dan die van Houten.

Zonder al teveel vooruit te willen lopen op het antwoord van Rudy.

1) Uit eerdere bijdragen op dit topic zou je hebben kunnen opmaken dat er geen heel sterke relatie lijkt te zijn tussen goedkeuring door een admin en correcte determinatie (als min-of-meer waarschijnlijke soemmeringii).

2) Uit het feit dat sommige Russische Kauwen er uit kunnen zien als de vogel van Houten kun je natuurlijk niet de conclusie trekken dat de vogel van Houten dus een Russische Kauw is. Ik denk sowieso dat je je niet al teveel illusies moet maken over eventuele diagnostische verschillen tussen de diverse ondersoorten. Zo ze al zouden bestaan ontbreekt denk ik nog zoveel kennis over de precieze geografische grenzen en variabiliteit dat we vermoedelijk voorlopig niet veel verder zullen komen dan iets als "sterke kandidaat". Dit is overigens mijn eigen inschatting, heb niet meer dan lichte interesse in deze materie, dus wellicht spreek ik voor mijn beurt.

Lutzen Portengen

Edwin Schuller

1) Klopt. Dat neemt niet weg dat achter iedere goedkeuring een afweging van een admin schuilt, en ik ga ervan uit dat dit ook geen complete onzin is. Daarnaast is het meer een aanleiding voor mijn vraag naar welke foto's dan wel een goede afspiegeling zijn.
2) Eens.

Zie ook vooral de B) opmerking in mijn vorige post. Uiteindelijk vind ik het gewoon interessante materie en probeer ik de discussie een beetje op gang te houden. Voor wat betreft goedgekeurde waarnemingen: het zou goed zijn voor waarneming.nl om een standpunt in te nemen in dit soort situaties. Zelfs al is dat standpunt "we weten het niet, dus we zetten alles op onzeker", maar in ieder geval consequent beoordelen. Je wilt de waarde van een :right: toch ook niet teveel laten devalueren...
Edwin Schuller

Rudy_Offereins

#82
Citaat van: lupokatja op januari 29, 2014, 09:22:57 AM
Citaat van: Edwin Schuller op januari 28, 2014, 11:01:49 AM
Staan er volgens jou dan prototype Russen in de waarneming database (met foto's)? Als ik kijk naar de goedgekeurde foto's dan zie ik eigenlijk alleen maar foto's van kauwen die óf een duidelijk verschil tonen tussen vleugel en borst (waar die van Houten op afvalt) óf foto's van dermate slechte kwaliteit dat de kauw van Houten het ook gehaald zou hebben...

Oftewel; waarrr is die perfecte Rus???

(ik redeneer mij gewoon een weg naar een perfecte Rus in Houten... valt het op? 8) )

Edit1: bij de goedgekeurde foto's van Observado zie ik overigens ook verschillen tussen vleugel en borst in zwarttint. Hoe hard is dit kenmerk?
Edit2: deze foto laat dan wel weer een mooi verschil zien met de kauw van Houten... wél een verschil tussen vleugel en borst, maar toch duidelijk zwarter op de borst dan die van Houten.

Zonder al teveel vooruit te willen lopen op het antwoord van Rudy.

1) Uit eerdere bijdragen op dit topic zou je hebben kunnen opmaken dat er geen heel sterke relatie lijkt te zijn tussen goedkeuring door een admin en correcte determinatie (als min-of-meer waarschijnlijke soemmeringii).

2) Uit het feit dat sommige Russische Kauwen er uit kunnen zien als de vogel van Houten kun je natuurlijk niet de conclusie trekken dat de vogel van Houten dus een Russische Kauw is. Ik denk sowieso dat je je niet al teveel illusies moet maken over eventuele diagnostische verschillen tussen de diverse ondersoorten. Zo ze al zouden bestaan ontbreekt denk ik nog zoveel kennis over de precieze geografische grenzen en variabiliteit dat we vermoedelijk voorlopig niet veel verder zullen komen dan iets als "sterke kandidaat". Dit is overigens mijn eigen inschatting, heb niet meer dan lichte interesse in deze materie, dus wellicht spreek ik voor mijn beurt.

Lutzen Portengen

Nou Lutzen, met je tweede antwoord geef je een aardige samenvatting van mijn antwoord.



Edwin, je goede vraag is: waar is die perfecte Rus en waarom zijn ze ook niet dik gezaaid op Observado? Ik heb het sterke vermoeden dat de waarnemingen op Observado 'geografisch' zijn goedgekeurd. Oftewel, ze zijn waargenomen binnen de begrenzing van soemmerringii (grofweg Oost-Finland, via Oost-Polen naar het zuidoosten van Europa) en dus is het 'm. Van wat ik zag in je link klopt dit ook wel aardig. Deze begrenzing tussen monedula (Noordse Kauw) en soemmerringii (Russische Kauw) is ooit bepaald door Voipio (1969) in Finland. De Oost-Europese begrenzing staat vermeld in de Birds of the Western Palearctic (Cramp & Perrins, 1994), vermoedelijk mede op basis van bevindingen van Voous (1950). Het staat me bij dat Voipio de overgang van monedula naar soemmerringii baseerde op de witheid en breedte van de sikkel en de tint van de buik niet meenam. Bij de Oost-Europese begrenzing is de tint van de buik wel meegenomen en is gesteld dat deze naar het oosten toe langzaam donkerder wordt, als in spermologus ('onze ' Kauw). Voor alle overgangen tussen deze vormen geldt dat ze clinaal zijn, oftewel erg geleidelijk verlopen. Tot zover lijkt het nog overzichtelijk en weten we eigenlijk ook niet meer dan dat.


Ik heb echter het sterke vermoeden dat het niet zo eenvoudig ligt. Je kunt op internet diverse sites vinden met wat kauwenfoto's binnen het areaal van soemmerringii, o.a. Observado, http://www.birds-online.ru/gallery/thumbnails.php?album=68 (Moskou) en [url=http://www.birds.kz/speciesgallery.php?species=728&l=en&p=1 (Kazakstan; een erg leuke cq frustrerende). De meeste Kauwen van de site in Moskou zou ik hier moeiteloos monedula noemen en de variatie in Kazakstan is, op basis van die site, behoorlijk groot: grijze en zwarte buiken, complete en incomplete sikkels, wel of geen zwarte keel.

Er is dus een geografische waarheid van vogels die voorkomen binnen het in de literatuur aangehouden areaal van soemmerringii (en het dus 'moeten' zijn) en een realiteit van vogels die hierbinnen voorkomen en er vervolgens niet als soemmerringii uitzien.


Toen ik het in 2003 gepubliceerde artikel schreef, zag ik al dat we in Nederland eigenlijk alleen twijfelgevallen van soemmerringii zien en dat de vormen aan de beide kanten van het spectrum (spermologus en soemmerringii) hele duidelijke vogels zijn. Vandaar mijn 'oproep' in het artikel om de naam soemmerringii alleen te geven aan die duidelijke vogels (zwarte buiken, heldere wangen, complete en witte sikkels) en de twijfelgevallen (zoals Oegstgeest en Houten) bij monedula te scharen.

Dit is natuurlijk wel gedacht vanuit een West-Europees perspectief en de vogels die we hier zien, zonder te weten waar ze werkelijk vandaan komen (een ringprogramma lijkt me ondoenlijk). De standaard soemmerringii is hier alleen te herkennen als het een adult mannetje betreft. Als je de vogels in Kazakstan bekijkt vraag je je af wat de standaard soemmerringii is...


Het referentiekader voor soemmerringii wat ikzelf aanhoud bestaat nog steeds uit de combinatie donkere buik (niet contrasterend met de keel), complete witte sikkel en lichte wangen, liefst met een grijzige tint. Meer houvast heb ik ook eigenlijk niet. Maar of het realistisch is valt te betwijfelen.


Toen ik eind jaren '90 besloot het kauwenartikel te schrijven was ik ambitieus en dacht ik nog het finale uitsluitsel te kunnen geven over de herkenning van Russische en Noordse Kauwen. Maar gaandeweg kwam ik er steeds meer achter dat het eigenlijk een wespennest is, was ik blij dat het artikel klaar was en maar al te happy dat ik me op grote meeuwen kon storten.
Vriendelijk groet, Rudy

Edwin Schuller

Toch nog best vlot met dit antwoord, je vorige post deed het klinken alsof het nog wel een paar weken ging duren dus :duim:

Duidelijk antwoord ook. Mijn vragen zijn beantwoord. Erg informatief ook! Ik heb mijn waarneming tot nader order op zekere Noordse kauw gezet. Je moet toch wat.

Nu rest alleen het actiepunten:
- Alle (of ik zie er één over het hoofd) Russische Kauwen op onzeker
- Russische Kauw op donkerrood
Is er iemand die z'n vingers hier aan wilt branden? :wacko:

En @Rudy mijn suggestie om bovenstaande aan je site toe te voegen? Toch zonde als het verloren gaat in de krochten van dit forum...
Edwin Schuller

Edwin Schuller

Citaat van: Bram Rijksen op januari 27, 2014, 22:54:50 PM
Ben het eens met Rudy. In het veld lijkt onder vrijwel iedere hoek de borst en buik lichter dan de vleugel en is het echte zwart beperkt tot de keel en het gedeelte rond de snavel. Onderdelen zijn wel donkerder en egaler dan dat ik bij de meeste noordse zie, en het contrast met de lichte kop, hals en nek is ook opvallender.

Ik zie dat Bram van gedachten is veranderd. In zijn laatste waarneming meldt hij:

Citeer"De kleur van de onderdelen blijkt na het bekijken van vele foto's van 'bewezen' russen, prima binnen de grenzen van soemmerringii te passen. Ook grootte en kleur nekvlek zijn ok. Dus nu toch maar 'schuldig, tot het tegendeel bewezen is...'".

Olie op het vuur! :duim:
Edwin Schuller

Bram Rijksen

de rus en een noor op één foto:

Maarte5n

ppfff kan het nog onduidelijker, hihi grapje  :duim:


Groet Maarten
Maarten vd Berg

Rudy_Offereins

Ik wacht het gevalsartikel met belangstelling af Bram  ;)
Vriendelijk groet, Rudy

Martijn Bot

Citaat van: Rudy_Offereins op februari 28, 2014, 21:56:59 PM
Ik wacht het gevalsartikel met belangstelling af Bram  ;)
Ik ook. Mijn mening over deze vogel mag nog wel een metamorfose ondergaan voordat ik dit een soemmerringii zou durven noemen.

Botervlieg

Ik heb hier een Noordse kauw van gemaakt, is dat juist?

http://waarneming.nl/waarneming/view/82093296

Groetjes, Marleen