Russische Kauw - status

Gestart door maartenwielstra, november 11, 2009, 11:32:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Ottens

En wat denken we van deze?

http://waarneming.nl/waarneming/view/51677127

Persoonlijk denk ik niet dat het Russen zijn, omdat de onderdelen naar mijn idee niet donker (zwart) genoeg zijn. Of valt dit binnen de variatie van de 'westelijke' soemmeringii?

Overigens vallen die Roemeense kauwen (zie post van Lutzen) daar niet onder, wat mij betreft.

Gert

lupokatja

Citaat van: Gert Ottens op januari 10, 2011, 14:54:04 PM
En wat denken we van deze?

http://waarneming.nl/waarneming/view/51677127

Persoonlijk denk ik niet dat het Russen zijn, omdat de onderdelen naar mijn idee niet donker (zwart) genoeg zijn. Of valt dit binnen de variatie van de 'westelijke' soemmeringii?

Overigens vallen die Roemeense kauwen (zie post van Lutzen) daar niet onder, wat mij betreft.

Gert

Rudy schrijft daarover:
"The western populations [of soemmerringii], however, seem less marked in this respect, with more dark-grey underparts resembling most monedula"

Hij stelt voor om die daarom maar bij
monedula te vegen, en alhoewel dat geen slecht idee lijkt zou je toch willen dat je voor dit soort afwegingen niet afhankelijk bent van een blad als Birding World.

Is het overigens nog mogelijk dat het overwinterende monedula betreft?

Lutzen

Edwin Schuller

Om maar even een oud topic uit de kast te halen. Ik ben erg benieuwd naar wat men vindt van de 'Oegstgeest-kauw'. Deze gaat als Russische door het leven. Er staan echter ook genoeg waarnemingen op onzeker. De meeste waarnemigen zijn niet gekeurd, enkele zijn goed gekeurd en enkele staan op "(nog) niet te beoordelen". Kortom, een allegaartje en zeker geen eenduidig oordeel. Met de hoeveelheid foto's die inmiddels van dit beest genomen is zou het mogelijk moeten zijn een oordeel te vellen.

Zie de waarnemingen uit Oegstgeest -> http://waarneming.nl/soort/view/1232?waardplant=0&poly=1&from=2013-03-10&to=2013-03-25&prov=9&maand=0&rows=100&os=0

Ikzelf heb geen ervaring met Russische. Ik hoop graag dat dit er één is en als ik de overbekende 'kauwendeterminatiewebsite' pak zie ik er ook best wat in. Maar zeker weten?

Wie durft hier een uitspraak over te doen?
Edwin Schuller

Guus Peterse

Voor mij is het een doorsnee noordse eerlijk gezegd, zie ze zo wel vaker. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom dit als een (mogelijke) rus wordt gezien. Maar heb me er eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lupokatja

Citaat van: guusp op maart 26, 2013, 15:09:26 PM
Voor mij is het een doorsnee noordse eerlijk gezegd, zie ze zo wel vaker. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom dit als een (mogelijke) rus wordt gezien. Maar heb me er eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept.

Volgens mij ziet ook Rudy Offereins er niet zoveel meer in:

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=8791&page=1

Afgaande op het (inmiddels) flink aantal foto's waarop te zien is dat de vogel toch wel heel erg lichte onderdelen heeft is volgens mij het doek allang gevallen, maar blijkbaar heeft nog niet iedereen dat door.

Lutzen

Edwin Schuller

Bij die DB foto wordt weer verwezen naar:
- http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=8790&page=zoek
- http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=8789&page=zoek (met commentaren)
En via de commentaren bij de DB foto's kom je ook niet echt tot een eindoordeel. Hooguit via de logica dat er twijfel heerst; dus dan maar een Noordse.

Daarnaast wordt deze bijvoorbeeld goedgekeurd: http://waarneming.nl/waarneming/view/74435728. Dus er zijn ook voorstanders van de Rus. Ik zou graag horen waarom?

Hoe dan ook opvallend dat deze vogel zo weinig aandacht krijgt. Ik vind het iig wel een interessant beest, of ligt dat aan mij?
Edwin Schuller

Rikstar

Het viel mij juist op dat veel mensen deze vogel hadden getwitched. Een dergelijke vogel in het noorden van het land had een stuk minder aandacht gekregen.  Het zal vast te maken hebben dat veel vogelaars uit de randstad komen.

Citaat van: Edwin Schuller op maart 26, 2013, 16:17:49 PM

Hoe dan ook opvallend dat deze vogel zo weinig aandacht krijgt. Ik vind het iig wel een interessant beest, of ligt dat aan mij?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Guus Peterse

Maar in de randstad zien we ook heus weleens een noordse kauw.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

net zo twitchbaar  ;D

Citaat van: guusp op maart 26, 2013, 18:28:35 PM
Maar in de randstad zien we ook heus weleens een noordse kauw.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bas vd Burg

Of het doek gevallen is weet ik niet Lützen, bij de ene foto op de DB-site wordt gesteld Noordse, terwijl bij een andere foto de vogel als "westelijke Rus" wordt bestempeld (zie berichtje van Edwin Schuller). Het is hoe dan ook een apart beest, de ene keer lijkt vogel echt op Noordse (grijzige buik/rug contrasterend met zwarte vleugelpartij) maar op andere moment is de buik pikzwart en zwarter dan de andere Kauwtjes. Er wordt ook beweerd dat het dezelfde vogel is, als 2012 (27 feb zeg ik uit mn hoofd) maar dat vind ik persoonlijk lastig. Daarnaast wordt beweerd dat de vogel vorig jaar gebroed heeft onder de brug. Dat laatste zou wel weer leuk zijn want, als het een Noordse zou zijn, dan is dat best zeldzaam (in 2011 3 gevallen volgens recent Sovon-rapport broedvogels 2011), alhoewel er waarschijnlijk niet echt op wordt gelet.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Edwin Schuller

Die van vorig jaar is deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/63375261.

Wat betreft de buik... het lastige hieraan is dat je van een Westerse ook een foto kan nemen waarop de genoemde delen licht lijken. Op de foto's waarop de 'Rus' naast een Westerse staat kan je ze goed vergelijken, en hierop lijkt de 'Rus' in de meeste gevallen een even donkere of zelfs donkerdere buik te hebben dan een Westerse. Echter niet allemaal. Vergelijk bijvoorbeeld http://waarneming.nl/fotonew/5/4506485.jpg met http://waarneming.nl/fotonew/5/4466635.jpg.
Edwin Schuller

Rein Genuït

die van vorig jaar heeft een veel meer uitgesproken kraag en lijkt dus een andere vogel te zijn dan die er nu zit, er zit er trouwens nog een daar maar die heeft weer een smaller kraagje dan de vogel waar iedereen nu achteraan loopt.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Edwin Schuller

Dat het niet dezelfde is - vanwege de kraag - ben ik met je eens, was me ook al opgevallen.

De kauw van Oegstgeest is ondanks alles meerdere keren goed gekeurd. Dan moet er toch iemand zijn die er wél van overtuigd is dat het een Rus is? Waar blijven die pro-argumenten?
Edwin Schuller

Bram Rijksen

'Vijf tinten grijs'  heeft het oog laten vallen op een overhangende rand onder de brug, en was vanmorgen flink met nestmateriaal aan de gang om de boel daar in te richten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al nooit zo'n overtuigende rus vond, en dat gevoel wordt door dit vertoonde gedrag alleen maar bevestigd.


lupokatja

Citaat van: maartenwielstra op november 14, 2013, 20:53:34 PMEn de discussie gaat door...

En de beoordeling lijkt nog steeds volkomen willekeurig...

Nu ook met als status "goedkeurig gebaseerd o.b.v. beschrijving/waarschijnlijkheid", met als beschrijvingen:

"Tot mijn verbazing stond er een kauw met een witte band in zijn nek. Ik hoop dat ie er morgen nog staat dan ga ik er heen met het fototoestel"
"in grote groep kauwen en roeken"
"Mooie witte nekband, maar snel opgevlogen met de rest"

Volgens mij zou een meer correcte status voor (vrijwel?) alle waarnemingen zijn: "(nog) niet te beoordelen".

Lutzen

Rudy_Offereins

Citaat van: lupokatja op januari 06, 2014, 13:07:40 PM
Citaat van: maartenwielstra op november 14, 2013, 20:53:34 PMEn de discussie gaat door...

En de beoordeling lijkt nog steeds volkomen willekeurig...

Nu ook met als status "goedkeurig gebaseerd o.b.v. beschrijving/waarschijnlijkheid", met als beschrijvingen:

"Tot mijn verbazing stond er een kauw met een witte band in zijn nek. Ik hoop dat ie er morgen nog staat dan ga ik er heen met het fototoestel"
"in grote groep kauwen en roeken"
"Mooie witte nekband, maar snel opgevlogen met de rest"

Volgens mij zou een meer correcte status voor (vrijwel?) alle waarnemingen zijn: "(nog) niet te beoordelen".

Lutzen
Mee eens hoor, maar wie moet er dán wat van zeggen, de CDNA? Of blijft het dan een vergaarbak van niet beoordeelde waarnemingen. In mijn optiek zijn grote meeuwen, inclusief Baltische Mantels, overigens werkelijk peuleschillen vergeleken met deze materie...
Vriendelijk groet, Rudy

lupokatja

Citaat van: Rudy_Offereins op januari 06, 2014, 14:28:02 PM
Mee eens hoor, maar wie moet er dán wat van zeggen, de CDNA? Of blijft het dan een vergaarbak van niet beoordeelde waarnemingen. In mijn optiek zijn grote meeuwen, inclusief Baltische Mantels, overigens werkelijk peuleschillen vergeleken met deze materie...

Denk niet dat het ondenkbaar is dat het CDNA zich daar eens over buigt, of er moeten zoveel ringmeldingen in NL zijn dat de huidige status niet ter discussie staat. Zolang dat niet het geval is heeft waarneming.nl echter zijn eigen verantwoordelijkheid, en dan vind ik dat de kwaliteit van de beoordeling niet in verhouding staat tot de status van deze ondersoort. Natuurlijk is het een probleem dat de herkenning niet eenvoudig is en dat zelfs goede foto's niet altijd een betrouwbaar beeld blijken te geven van relevante kenmerken. Vermoedelijk zal het overgrote deel van de waarnemingen daarom op niet-te-beoordelen komen te staan of blijven staan. Maar mogelijk motiveert het mensen wel om hun waarneming zo uitgebreid mogelijk te documenteren (dus niet met dat ene vage fotootje of een loze kreet) en kunnen de waarnemingen van overduidelijke Noorse Kauwen er uitgefilterd worden. En anders maar net als (vroeger) met Baltische Meeuwen alleen ringaflezingen als zeker accepteren.

Heb overigens hier in Noord-Brabant (en de rest van NL) bij mijn weten nog nooit een soemmerringii  gezien, maar al wel heeeeeel veel monedula's.

Lutzen

Rudy_Offereins

Soemmerringii is nog nooit middels ringaflezing in Nederland vastgesteld, dus dat gaat 'm niet worden. Ikzelf heb in Drenthe/Noord Nederland maar een paar Russen, en de laatste is nogal lang geleden. Ook heb ik maar een paar goed gefotografeerde Russen van anderen gezien, meestal (b)lijken het toch Noordse te zijn. Martijn Bot had laatst een goede bij de Hoornse Plas, maar de allerbeste die ik ooit gezien heb is die van Emo Klunder, die in mijn artikel staat http://calidris.home.xs4all.nl/monedula.htm. Als je zoiets ziet (zwarte borst, helwitte brede sikkel en loodgrijze [niet blauwgrijze] wangen), mag-ie op de RBA!
Het grootste probleem met soemmerringii is dat alleen de meest uitgesproken exemplaren (meestal adulte mannetjes) identificeerbaar zijn en dat vrouwtjes en eerstejaars onopgemerkt blijven cq niet hard te maken zijn. Wellicht verklaart dat mede hun zeldzaamheid.
Vriendelijk groet, Rudy

lupokatja

Citaat van: Rudy_Offereins op januari 07, 2014, 15:02:10 PM
Soemmerringii is nog nooit middels ringaflezing in Nederland vastgesteld, dus dat gaat 'm niet worden.

Lijkt me een goede reden om deze ondersoort toch maar eens te gaan beoordelen. De huidige status is per slot van rekening niet meer dan een aanname. Begrijp dat er in Frankrijk wel meerdere geringde vogels zijn gevangen/afgelezen. Enig idee waar die vandaan kwamen?

Citaat van: Rudy_Offereins op januari 07, 2014, 15:02:10 PM
Ikzelf heb in Drenthe/Noord Nederland maar een paar Russen, en de laatste is nogal lang geleden. Ook heb ik maar een paar goed gefotografeerde Russen van anderen gezien, meestal (b)lijken het toch Noordse te zijn. Martijn Bot had laatst een goede bij de Hoornse Plas, maar de allerbeste die ik ooit gezien heb is die van Emo Klunder, die in mijn artikel staat http://calidris.home.xs4all.nl/monedula.htm. Als je zoiets ziet (zwarte borst, helwitte brede sikkel en loodgrijze [niet blauwgrijze] wangen), mag-ie op de RBA!
Het grootste probleem met soemmerringii is dat alleen de meest uitgesproken exemplaren (meestal adulte mannetjes) identificeerbaar zijn en dat vrouwtjes en eerstejaars onopgemerkt blijven cq niet hard te maken zijn. Wellicht verklaart dat mede hun zeldzaamheid.

Heb die van Martijn inderdaad langs zien komen (http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=10068&page=zoek), maar zou zelf toch wel wat meer foto's willen zien (met beter licht) voor ik in mijn auto stap  :)
Heb er wel alle vertrouwen in dat het een interessante vogel was hoor, maar dan toch vooral ook omdat ik weet dat Martijn in het onderwerp geinteresseerd is en weet waar hij op moet letten.

Dat alleen de uitgesproken individuen identificeerbaar zijn geldt natuurlijk wel voor meer soorten. De winterverspreiding zal vermoedelijk ook wel samenhangen met leeftijd/geslacht?

Lutzen Portengen

Rudy_Offereins

Ff in telegramstijl:
De huidige status lijkt me inderdaad een aanname.
Van de Franse vogels weet ik geen nadere informatie.
Als Martijn een soemmerringii meldt spring ik in de auto  :)
Het enkel indentificeerbaar zijn van uitgeproken exemplaren zal gelden voor meer soorten, maar in dit topic wordt juist afgevraagd of en waarom soemmerringii zo zeldzaam is; dit is m.i. een van de redenen. Ik vermoed dat (net als bij meer soorten) het juist de jonge vogels zijn die verder weg gaan zwerven en hier ongedetemineerd blijven.
Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

frankmeer

Frank van der Meer

Rudy_Offereins

Citaat van: frankmeer op januari 08, 2014, 14:45:24 PM
Ik had in 2012 deze vogel - ziet er goed uit toch? http://waarneming.nl/waarneming/view/72803469
Ziet er inderdaad goed uit, vooral vanwege de donkere buik en de lengte van de sikkel. Had de wangen wel wat bleker gewild, maar wellicht is het een vrouwtje.
Vriendelijk groet, Rudy

lupokatja

Citaat van: Rudy_Offereins op januari 08, 2014, 15:08:37 PM
Citaat van: frankmeer op januari 08, 2014, 14:45:24 PM
Ik had in 2012 deze vogel - ziet er goed uit toch? http://waarneming.nl/waarneming/view/72803469
Ziet er inderdaad goed uit, vooral vanwege de donkere buik en de lengte van de sikkel. Had de wangen wel wat bleker gewild, maar wellicht is het een vrouwtje.

Zou dan toch wel willen weten of Frank de vogel heeft gefotografeerd omdat Martijn dacht dat het mogelijk een rus was, of dat Martijn heeft gesuggereerd dat het een rus was naar aanleiding van de foto. In het laatste geval ben ik al een stuk minder onder de indruk. Ziet er nog steeds goed uit, maar belichting/schaduw en dergelijke kunnen een hoop uitmaken.

Lützen

Rudy_Offereins

Tsja, dan kunnen we deze vorm vanaf nu wel negeren: zonder foto's is niemand overtuigd en met foto's ook niet.

Het geval van Frank is des te beter te beoordelen omdat deze eens niet met zonlicht is gemaakt.
Vriendelijk groet, Rudy

Martijn Bot

Citaat van: frankmeer op januari 08, 2014, 14:45:24 PM
Ik had in 2012 deze vogel - ziet er goed uit toch? http://waarneming.nl/waarneming/view/72803469
Volgens mij heb ik ook gezegd dat 'ie er goed uitzag, meer niet. Anders gezegd: afgaand op de foto's spreekt er niet zo snel iets tegen. Sneu was echter dat ik op het moment van de foto ook op die plek was, zij het een paar meter verderop, en de vogel aan mijn neus voorbij is gegaan. Dit soort gevallen wil ik graag zelf zien voor een betere inschatting.
Ik vind 'm in ieder geval wel veel beter dan vele andere individuen die op deze site van een groen vinkje zijn voorzien. Zelfs zonder foto of beschrijving kun je soms tegenwoordig zelfs op goedkeuring rekenen...

lupokatja

Citaat van: Rudy_Offereins op januari 08, 2014, 20:37:40 PM
Tsja, dan kunnen we deze vorm vanaf nu wel negeren: zonder foto's is niemand overtuigd en met foto's ook niet.

Het geval van Frank is des te beter te beoordelen omdat deze eens niet met zonlicht is gemaakt.

Ik claim geen meer-dan-gemiddelde kennis te hebben van fotografische artefacten. Voor mij is het moeilijk te beoordelen, en op basis van mijn eigen ervaringen met het fotograferen van meeuwen ben ik wat sceptisch. Als de algehele consensus echter is dat deze foto's een betrouwbare afspiegeling vormen van de vogel in het veld onder verschillende omstandigheden heb ik er geen enkel probleem mee dat dit soort vogels als (zeer)waarschijnlijke soemmerringii de boeken in gaat. Ook kun je mijn scepsis natuurlijk wegnemen door een vogel op meerdere dagen en met verschillende apparatuur te fotograferen.

In ieder geval is het sowieso een van de weinige serieuze kandidaten met foto op waarneming.nl, in mijn ogen een stuk veelbelovender dan dat geval in Oegstgeest. Des te betreurenswaardiger dat dat op geen enkele manier blijkt uit de status. Het is dus zeker niet zo dat ik vind dat alles per definitie op niet-te-beoordelen moet, integendeel ik zou juist graag zien dat de meer serieuze kandidaten ook serieuzer beoordeeld worden. Momenteel lijkt er juist geen enkel verband te zijn tussen de status en (mijn inschatting van) de potentie van een geval.

Lützen

frankmeer

#57
Ten eerste is het mooi dat er discussie is over zowel herkenning als status. Ik ben daarnaast ook blij dat de auteur van het kauwenartikel hier meediscussieert over verschillende waarnemingen.

De gevallen op Waarneming zijn in het verleden idd niet altijd consequent behandeld. Dit is ook niet eens heel gek gezien de moeilijke materie (zie post 46 van Rudy). Toch staan de meeste waarnemingen op niet onderzocht of niet te beoordelen en zijn er niet eens heel veel goedgekeurd. Dat bijv. de vogel in Oegstgeest in enkele gevallen wel is goedgekeurd, kan ook liggen aan de reacties op die vogel destijds op het DB-forum: die waren deels positief.
Frank van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: frankmeer op januari 09, 2014, 15:54:42 PM
Ten eerste is het mooi dat er discussie is over zowel herkenning als status. Ik ben daarnaast ook blij dat de auteur van het kauwenartikel hier meediscussieert over verschillende waarnemingen.

De gevallen op Waarneming zijn in het verleden idd niet altijd consequent behandeld. Dit is ook niet eens heel gek gezien de moeilijke materie (zie post 46 van Rudy). Toch staan de meeste waarnemingen op niet onderzocht of niet te beoordelen en zijn er niet eens heel veel goedgekeurd. Dat bijv. de vogel in Oegstgeest in enkele gevallen wel is goedgekeurd, kan ook liggen aan de reacties op die vogel destijds op het DB-forum: die waren overwegend positief.
M.a.w. of Rudy eens kritisch kan kijken naar waarnemingen op waarneming.nl, en op basis van Rudy zijn uitspraken, word de status van Russische Kauw in Nederland bepaald (althans op wrn.nl). Lijkt me heel goed, want als iemand zich echt goed ingelezen heeft en veldonderzoek heeft gedaan is het Rudy wel. Nu is de vraag wil Rudy dit, en hoe gaat het e.e.a. geregeld worden?
M.v.g., Justin Jansen


maartenwielstra

#59
Misschien zou de eerste stap juist kunnen zijn om een protocol voor het taxon te ontwikkelen binnen CDNA, bijv. met hulp van Rudy? Net zoals bij Siberische Tjiftjaf. Dan volgt waarneming.nl simpelweg de criteria voor beoordelen en de juiste status van zeldzaamheid, volgens CNDA. Of CDNA zou besluiten (want ik niet denk) dat dit taxon te algemeen is. Bijv. door een 1-jaarlijse proef te doen (iedereen dient zijn melding in) om te kijken of we er 10-tallen in dat jaar op zeker kunnen zetten, of slechts enkelingen. Zo bleek Sibtjif in Engeland, in 2008 meen ik, te algemeen voor beoordeling.