Hoofdmenu

Kever op lauwersoog

Gestart door hjsmit1, november 10, 2009, 14:29:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

hjsmit1

Deze kever kwam in augustus op Lauwersoog op licht.

Wie kent deze?

Groet Henk Smit

jack_windig

Nicrophorus vespillo  (Krompootdoodgraver)

hjsmit1


Th.Heijerman

... waar zijn z'n kromme poten dan? ...

nielsyese

Lijkt mij ook krompootdoodgraver (oranje antenneleedjes).
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jack_windig

Ha, ik heb geen idee waar zijn kromme poten zijn  ;D maar als in de database van waarneming.nl een Nederlandse naam staat dan vermeld ik hem er bij, zodat het een stuk makkelijker is om hem in te voeren. Ik weet het bij de meeste kevers (misschien uitgezonderd wat lieveheersbeestjes) zijn Nederlandse namen een ramp omdat er geen officiele lijst is en er vaak maar wat aangerommeld wordt. Maar ja de meeste mensen in Nederland spreken geen latijn...

Th.Heijerman

Het zijn geen latijnse namen maar wetenschappelijke namen. In het geval van Nicrophorus vespillo verwijst de Nederlandse naam naar een kenmerk van de drager. Dat geldt ook voor een van de Nederlandse namen van N. investigator die wel onbehaarde doodgraver heet maar ook wel als de gewone doodgraver door het leven gaat ...




beetlestitch

er zijn europees 6 soorten met deze tekening en oranje spriet einden. voor de soort determinatie zitten de kenmerken bijna allemaal aan de onderzijde op 2 of 3 na. alleen op de bovenzijde afgaand zou investigator het meest in de buurt komen. deze determinatie met 6slagen om de arm daar de onderkaant niet te zien is evenals de punctuur van het halsschild om vestigator te bevestigen. deze heeft gele beharing op het halsschild maar bij oudere ex. is deze er af gewreven en dan is de overblijvende punctuur van belang. bij de andere soorten is de buik beharing van belang. daarom is vaak van 1 foto geen goede[zekere]diagnose te stellen dus daarom bijna altijd spec. of cf. groeten toon
Toon Keukelaar

hjsmit1

Allen hartelijk dank, dit is een voor mij totaal onbekend terrein. Bij een eventuele nieuwe waarneming zal ik meer gedetailleerde fotos bijleveren

Groet Henk Smit

Th.Heijerman

Nou, het is helemaal geen slechte foto. Er zijn twee soorten waarvan de voorste vlekken niet worden onderbroken door een zwart gedeelte. Nicrophorus vestigator heeft gele haren langs en op het lichaam Bij dit exemplaar is te zien dat er zich zwarte haren bevinden achter de schouder en, bij enige vergroting van het beeld, in het achterste gedeelte van de zijrand van de dekschilden. Ergo: N. investigator ...