ontwerpen onderzoek vogelkijkhut

Gestart door jepami, november 10, 2009, 14:27:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jepami

Beste mensen,

ik heb voor mijn stage de opdracht gekregen om een vogelkijkhut te ontwerpen. Voorafgaand aan dit ontwerp gaat een onderzoek. Zo heb ik een gebiedsbeschrijving opgesteld voor de locatie waar een hut gewenst is. Ik heb enkele bestaande hutten bezocht. Maar toch blijft het lastig om een juist eisenpakket op te stellen. Misschien dat ik hier hulp vind. Enkele vragen waar ik graag antwoord op zou willen is:

Hoeveel vogelaars telt Nederland ongeveer?
Gebeurd vogelen meestal alleen of in groepen?
Hoe zou een hut eruit moeten zien qau vorm en kleur? Moet de hut een zijn met het landschap of mag deze best opvallen?
Wanneer men gaat vogelen is dit dan vaak per auto of fiets?
Wat zijn de ideaalste weersomstandigheden en tijd om te gaan vogelen?
Wat zou er aan voorzieningen in een hut aanwezig moeten zijn? (bank, klepluikjes, pen e.d.)

Ik heb nog veel meer vragen maar dit leek mij even het belangrijkste om weer vooruit te kunnen.

Alvast bedankt,
student tuin- en landschapmanagement

Jeroen Nagtegaal

Leuk onderzoek, ik denk overigens dat je je niet te landelijk moet gaan instellen, het is zoals ik het nu begrijp voor één hut in één bepaald gebeid.

Mijn antwoorden op jou vragen:
Als ik vogel is het regionaal vaak alleen, maar gaan we verder dan is dit met een man of 4-5. Uiteraard kom je vaak anderen tegen.
Een hut moet niet te opvallend zijn, dit verpest in mijn ogen dan toch deels wel het landschap.
Zelf ga ik eigenlijk altijd per auto, dit omdat je toch sneller van plek naar plek gaat en de auto ook als "hut" kan gebruiken.
Het weer maakt vrij weinig uit, zolang het maar niet constant regent of 35 graden is, Het weer is ook verschillend per seizoen, in de winter mag het best even stevig regenen, dan word alles even wakker.
Verder is de hoogte van de luiken het belangrijkst, een bank is handig maar niet noodzakelijk.

Verder moet een hut niet te veel last hebben van tegenlicht, dus liever aan de zuidkant, en de afstand moet toch redelijk gehouden worden.

Overigens is het ondertekenen met je eigen naam een Huisregel, dus gaarne doen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

#2
Een ''Schuilhut''-idee, een goed idee!

Mijn allerbeste schuilhutjesherinneringen komen uit mijn jeugd en dan wel de schuilhutjes bij Halfweg.
Dat gebiedje is er nu nog en heet nu De Kluut.
Het water werd in dit drassig gebiedje laag gehouden door een grote pomp(gemaal) die het eruit kon pompen.
De hutjes waren primitief, laag in de grond gemaakt en het was een beetje afzien.
De route naar de hutjes (het waren er dacht ik drie) was geploeter door de modder en het pad dichtbij de hut was goed afgeschermd.

Ik ging er vaak met mijn heel vroeg heen en dan kon je de zon zien opkomen.
Voor de hutjes werden vaak eilandjes van modder en riet gemaakt waar veel steltlopers en rallen kwamen zitten.
De afstand van de hut tot de vogels bij de hut was vaak maar een meter of zelfs nog minder!
Door de mindere toegankelijkheid werden de hutjes niet door iedereen bezocht. Laarzen waren echt noodzakelijk en je kwam altijd thuis met wat modder op de broek of jas. Het kon er ook nogal stinken..
Deze tijd vond  ikzelf echt bijzonder en het heeft voor mij persoonlijk veel betekend.

Later kwam ik ook wel eens bij andere hutten waarbij er een veel grotere afstand was tussen de hut en het gebiedje zelf.
Een goede observatiehut moet eigenlijk ook opgaan in het gebied, niet opvallen en de kans bieden om de dieren in het gebied goed te kunnen zien.
De hut die bij het Spaarnwouder plasje stond(staat?) vond ik ook aardig, toch was de afstand van de hut tot de plas naar mijn mening te groot.
Verder denk ik ook wel eens 'hoe groter de hut, hoe minder je ziet', hoe primitiever hoe beter!

Het kijkscherm op de Vijfhoek vond ik helemaal niets, het is meer een architectonische ingreep in het landschap. Daar mis je ook de betrokkenheid in het gebied achter het scherm en al de dieren zien je van ver af aankomen. Je beleeft op zo'n plek bijzonder weinig, zonder scherm beleef je er eigenlijk meer.

Op het Vogeleiland in het Amsterdamse bos heeft ook een tijd lang een hut gestaan.
De hut was deels open en het uitzicht was niet goed, ik miste de betrokkenheid in het gebied.
Alles kon je zien als je erin zat of stond. Vanuit zo'n hut moet je op een mooi stukje moeras kunnen kijken, niet te ver weg en niet te hoog.

-  uitkijkpunt -scherm of -toren of -heuvel vind ik echt zinloos (je ziet zonder zo'n punt of scherm precies hetzelfde, waarschijnlijk méér!)

Een niet te grote hut, eenvoudig, goed verborgen of gecamoufleerd .
Hoe eenvoudiger (goedkoper!?) des te beter! Toch moet je natuurlijk er wel droog in kunnen zitten en de hut niet na een paar weken instorten.
De toegang moet echt goed zijn, daar staat of valt een hut bij. Deze moet goed zijn afgeschermd.
Laat de hut niet ontwerpen door een landschapsarchitect, deze heeft veelal veel oog voor het landschap maar bijna nooit voor de betrokkenheid van de kijker/waarnemer die gebruik moet nemen van zo'n hut. (Het gaat toch immers om de beleving van de bezoeker van de hut)

Houdt rekening met ongewenste bezoekers (zwervers en ongenodigde campeerders) of vandalen
Wilgen kunnen bijvoorbeeld het paadje prachtig afschermen om de bezoeker af te schermen van alle beestjes.
De hut hoeft niet voor 'het grote publiek' of dagjesmensen toegankelijk te zijn maar natuurlijk ook niet alleen voor 'de natuurveteraan'. Geen hut waarbij je over het gebied heen kijkt, je moet er juist inkijken! Tenzij het de bedoeling is om over een gebied heen te kijken (bijvoorbeeld een Telpost)
Anders geen uitkijkpunt of -toren. De kwaliteit van een goede oberservatiehut ligt 'm in de intimiteit/betrokkenheid bij het gebied en alles wat daar in leeft.

Ik denk dat het goed is om je af te vragen voor wie je een hut wilt ontwerpen. Wie de gebruiker is.

groet, Robert Heemskerk

jepami

Wat ik er nog vergeten bij ben te vertellen en misschien wel van belang is, is dat de hut in een polder komt te staan. Deze polder is ingericht als waterbergingsgebied en trekt vele weidevogels. Tevens doet het gebied dienst als wintergastheer. Het gebied wordt begrensd door de HSL-Zuidlijn en aan de noordzijde de Mark. Het gebied zelf is en reservaatsgebied en enkel tot aan de randen te betreden. Deze randen zijn voorzien van dijkjes (1,5m.) De hut moet dus aan de buitenkant van het gebied blijven. Op of in een dijk bouwen is ook aan regels verbonden, wat het ontwerp al behoorlijk beperkt.

Iedereen alvast hartelijk dank voor zijn of haar bijdrage.

Vriendelijke groet,
Jessica Boone

Ted van der Knaap

Hallo Jessica,

Kijk ook eens hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=29.0.html, daar kun je veel info vandaan halen... ...verder lijkt het me dat je de bovenste vraag ook even in het topic "VOGELS" moet plaatsen.
Daar reageren de meeste vogelaars/gebruikers van kijkhutten.

Succes met je stage-opdracht!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gras

Hallo Jessica,

Mijn interesse gaat vooral uit naar planten, maar als we tijdens een wandeling een kijkhut tegenkomen (dan heb ik toch wel een verrekijker bij me) neem ik altijd een kijkje. Het belangrijkste is inderdaad dat er vogels zitten en dat die te zien zijn. Geen tegenlicht, wel een paar struiken of een rietkraag. Een rustige toegang (anders zijn de vogels weer weg) en niet te grote kijkluikjes (anders horen de vogels geluiden uit de hut) lijken me daarbij ook belangrijk.

Ik kan me wel voorstellen dat fanatieke vogelaars niet allemaal zitten te wachten op wandelaars als wij. Anderen vinden het wel leuk als mensen belangstelling hebben voor hun hobby. Op plekken als dit worden wandelaars besmet met het vogelaars-virus. Een modderig pad kan meer lawaai maken dan een droog pad. Piepende deuren, zijn het rumoerigst. Maar: hoe luxer, hoe meer het een schuilhut wordt. Jammer voor vogelaars bij regen: het wordt druk in de hut. (maar nooit zo druk als in die afgelegen eenzame hut waar iemand een witwangstern zag. Binnen 15 minuten stond die propvol)

Heel wat vogels kom je op het spoor door te luisteren. Stille ligging en geen parkeerplek dichtbij vind ik persoonlijk daarom ideaal. (Scheelt ook in het gebruik als zuipkeet.) Als natuurliefhebber neem ik de fiets of de benenwagen. Maar ik hoef niet te zeulen met een telescoop.
Droog, winddicht en een bankje is erg fijn, dan hou je het er wel even uit. Plank om je ellebogen op af te steunen. De boel zo inrichten dat kinderen ook iets kunnen zien. Plek voor een telescoop. Zouden er ergens al plekken toegankelijk zijn voor rolstoelen? Hou je op met vogels willen zien als je benen het af laten weten?

Een logboek (zolang het logboekenetertje niet heeft toegeslagen) is helemaal fantastisch.

In de hut moet overigens in de dakconstructie liever géén plek zijn voor een merel- of gaaiennest. Ik heb al heel wat vogels zich zien realiseren dat halverwege het broeden er ineens een toeristenseizoen begon. Ze zaten peentjes te zweten op het nest in de hut, terwijl nietsvermoedende vogelaars alle tijd namen om de plas te inspecteren. Ik heb er echter nog nooit een 'n jong zien voeren op een plek als dat.


Maar dit zijn alleen maar mijn ideeen.

Met vriendelijke groet,

Ria Glas