Beukenkorrelkopje

Gestart door adinda, november 09, 2009, 13:02:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Zaten in de scheuren van de bast van een dode beuk.
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

Joop misschien wel het beukenkorrelkopje. Dan zou jij verplaatst moeten worden, is geen slijmzwam.

adinda

#2
Hier nog twee foto's van wat oudere exemplaren. Zal vandaag proberen meer gedetailleerde foto's te maken van de verse exemplaren.
Heb de naam van de topic ook aangepast.
Hoed is 2,4 mm, steel is 2,4 x 1,7 mm.
Hoed is korrelig, onder de  :micro: zijn het net zandkorreltjes en het vlees is taai.
Mogelijk geven verse exemplaren een beter beeld van de hoed onder de  :micro:
Met vriendelijke groeten,

Joop

Marian en Bert

Hoi Joop,

Kijk door je  :micro:. De hyfenstructuur en de sporen van het Beukenkorrelkopje zijn heel herkenbaar.

Groeten van Marian

adinda

Ik heb wel iets onder de  :micro: bekeken van de sporen maar of dit waardevol is weet ik niet.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Marian en Bert

#5
Hoi Joop,

Heel duidelijk zijn je foto's inderdaad niet maar het klopt vast wel. Ik zal mijn mic. foto's laten zien, kun je zelf vergelijken. Sporen bruin, dubbelwandig, bolrond  en snel gemeten ± 6 - 8 mu. Overigens is er nog een heel duidelijk macroscopisch kenmerk. Het Beukenkorrelkopje ruikt sterk naar maggi, dat was ik vergeten. Ik moest even nieuwe foto's maken (kon de oude niet vinden) en heb daarvoor het herbariummateriaal van 2 jaar geleden gebruikt. De geur was nog duidelijk aanwezig toen het doosje open ging.

Info over deze soort (een Phragmobasidiomyceet, Trilzwam) vind je o.a. in Coolia 50/2 2007.

Groeten van Marian

adinda

#6
Ik ben wat beperkt met mijn  :micro: vanwege de maximale vergroting van 40 en het niet kunnen meten van de sporen maar zo te zien komen ze wel overeen. De geur kan ik helaas niet bepalen (verkoudheid). Ik heb vanmiddag nog een nieuwe opname gemaakt, ze kwamen niet alleen in de barsten van de bast voor.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Marian en Bert

Hoi Joop,

Door de vorm van het vruchtlichaam en de geur kan dit niet mis.
Ook de groeiwijze (vaak verticaal door de schors heen brekend) komt bekend voor.
Maar :micro: bekijken kon toch geen kwaad?

Als je je vondst over een tijdje bekijkt zul je zien dat de vruchtlichamen poederig bruin zijn geworden waardoor de soort lijkt op een (te grote) slijmzwam.

Groeten van Marian

adinda

Het bekijken door de  :micro: kan zeker geen kwaad maar ik vind het voor mijzelf niet prettig dat ik de gegevens zoals vermeldt in de sleutel niet kan controleren en vergelijken. Toch maar eens een betere  :micro: aanschaffen en de werkdagen van Grieta bezoeken.
Bedankt voor de info.
Met vriendelijke groeten,

Joop