Wie weet wat voor ring dit is?

Gestart door Robert de Boer, november 08, 2009, 09:43:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert de Boer

Bijgevoegde foto kreeg ik met de vraag of ik misschien wist wat voor ring dit is. Heb geen idee en weet ook nog geen extra informatie zelfs niet een duidelijke formaataanduiding. Later meer info maar misschien dat iemand het zelfs zonder die info al weet.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513


rob_voesten

Citaat van: rdboer op november 08, 2009, 09:43:38 AM
Bijgevoegde foto kreeg ik met de vraag of ik misschien wist wat voor ring dit is. Heb geen idee en weet ook nog geen extra informatie zelfs niet een duidelijke formaataanduiding. Later meer info maar misschien dat iemand het zelfs zonder die info al weet.

Hoi

Als we weten wat het binnen diameter is van de ring.

Zou nu nog van alles kunnen zijn Scholekster, Een of ander meeuw zou ook nog kunnen.

Groetjes Rob

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Oenanthe

Ik betwijfel of dit een vogelring is. Er bestaan heel wat varianten van kleurringen, maar dit ziet er niet naar uit. Is het zeker dat dit attribuut van een vogelpoot afkomstig is?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op november 08, 2009, 19:51:06 PM
Ik betwijfel of dit een vogelring is. Er bestaan heel wat varianten van kleurringen, maar dit ziet er niet naar uit. Is het zeker dat dit attribuut van een vogelpoot afkomstig is?
Waarom zou het geen vogelring zijn? Er zijn zat projecten waar dit soort ringen gebruikt worden (zie oa. de meeuw op de foto uit de eerste reactie).

Maar lijkt me zo inderdaad wat moeilijk om te zeggen van welke soort het is.

Oenanthe

Op de ringen van de meeuwen staat nog iets. Op de foto van Robert is niets te lezen op de ring. Hoe moet je zoiets aan de onderzoeker melden? Dat is vragen om verwarring. Vandaar mijn twijfels.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Muad'Dib

Plaatje maar even rechtstreeks in deze thread gezet...

Lijkt me gewoon zo'n ring. De combinatie geeft het individu aan...

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op november 08, 2009, 21:33:53 PM
Op de ringen van de meeuwen staat nog iets. Op de foto van Robert is niets te lezen op de ring. Hoe moet je zoiets aan de onderzoeker melden? Dat is vragen om verwarring. Vandaar mijn twijfels.
Nee hoor, het streepje kan op verschillende plekken op de ring staan. Zie ook deze pagina (foto onderaan).

ArjenDrost †

Citaat van: Marina de Lelij op november 08, 2009, 21:51:39 PM
Als degeen die de foto heeft opgestuurd het ringnummer wil doorgeven, zijn alle twijfels uit de wereld?
Ik denk niet dat er op deze plastic ring een nummer staat. Dus dat gaat niet helpen.

ArjenDrost †

Citaat van: Marina de Lelij op november 08, 2009, 22:33:41 PM
Wat zou een reden kunnen zijn dat iemand een vogel ringt zonder nummer?
Zodat hij van afstand af te lezen valt? Zeer waarschijnlijk heeft deze vogel ook nog een metalen ring om z'n (andere) poot gehad waar wel een nummer op staat. Maar deze metalen ringen zijn op enige afstand vaak onleesbaar. Dan zijn kleurringen een betere oplossing, je krijgt zo veel meer respons uit het veld.

En er zijn dus vele verschillende manieren van kleurringen. Verschillende kleuren, letters, cijfers, streepjes,....

Groeten, Arjen

Robert de Boer

De beloofde aanvullende informatie:
De ring was door een (in eerste instantie anonieme) persoon bij een lid van onze vogelwerkgroep door de bus gedaan. Na wat naspeurwerk heeft hij de vinder kunnen achterhalen en zo ook wat aanvullende informatie.
De ring is zo'n 2 cm hoog en heeft een binnendiameter van 6 mm. Er staan verder geen letters of nummers op. Hij is gemaakt van een keiharde kunststof en we vroegen ons af hoe deze omgebracht wordt. Misschien eerst verwarmen waarna het uithardt? Verder loopt hij ook iets taps toe.
De ring is gevonden in Eelde en zat aan een in verregaande staat van ontbinding verkerende poot. Er was daar maar één poot en de vinder dacht aan iets van een kraaiachtige. Kan natuurlijk een heleboel lijken, zeker als het al een tijd ligt.
Er werd door Gert Jan (diegene waar de ring door de bus gedaan was) verteld dat een zilvermeeuw een diameter van 9 mm nodig heeft, dus die valt al af.
Iemand nog een andere suggestie? Het is dus goed mogelijk dat er aan de ontbrekende poot ook ringen gezeten hebben.

Groet aan allen.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

rob_voesten

Citaat van: Marina de Lelij op november 08, 2009, 22:33:41 PM
Wat zou een reden kunnen zijn dat iemand een vogel ringt zonder nummer?

Hoi

het gaat hier om een kleurring dus het gaat om de combinatie van code/streepje (een bar noemen ze dat) meestal zit de metale ring dan aan de Tibia. Als de binne diameter 6 mm is dat zou het nog van alles kunnen zijn. Kokmeeuw, stormmeeuw. zwartkopmeeuw. weet zo niet wat zwarte kraai van ring nummer heeft maar dat zou ook nog zo maar kunnen. Ik zat zelf meer te denken aan een scholekster maar die hebben ook 9 mm

Ik zou het voor de rest niet durven te zeggen welke soort het zou zijn.

Zoon ring breng je aan door hem inderdaat te verwarmen en dan met een speciaalle tang. daarna nog effe lijmen en de ring gaat heel wat jaartjes mee. Soms wel langer dan een aluminium ring.

Groejtes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

hoi Robert,

Heel erg bedankt voor de aanvullende informatie van deze blauwe kleurring. Het zou mij niets verbazen als het een kleurring is die bij Kauwen in aangebracht. In Haren (op het Biologisch Centrum) wordt namelijk al jarenlang onderzoek gedaan aan Kauwen en daarbij worden ook erg veel vogels gekleurringd. Dergelijke gekleurringde Kauwen krijgen een metalen ring van het Vogeltrekstation, een lage kleurring zonder inscriptie en/of strepen en een hoge kleurring met of zonder strepen.

Zelf heb ik hier thuis vergelijkbare kleurringen (eigenlijk dus coderingen) liggen die ooit om de poot van een Scholekster zaten (vogels die ik lang geleden dood heb gevonden). Deze coderingen van Scholeksters zijn ca 24 mm hoog. Ik heb een dergelijke codering ook wel eens bij Kauwen gezien (dus een vogel die in Haren was geboren). Ik zou de huidige kauwenonderzoeker (Jelle Boonekamp,  jjboonekamp@gmail.com) gewoon eens even een mailtje sturen (met de foto).

Bij dergelijke coderingen worden horizontale strepen gebruikt. Het systeem voor Scholeksters staat wel ergens via www.cr-birding.be uitgelegd. In het kort komt het Scholekstersysteem er op neer dat zo'n codering op drie posities (boven, midden en beneden) geen horizontale streep, een dunne horizontale streep of een dikke horizontale streep kan hebben. En de codering kan pakweg vijf kleuren hebben en links of rechts aan de tarsus zitten. Legio mogelijkheden dus, zeker in combinatie met een gewone lage kleurring aan de andere poot (of aan de tibia).

Zeer lang geleden heb ik ook wel eens een dode Scholekster met 1 poot gevonden met alleen zo'n codering (ligt hier naast me op tafel). Dat kan dus uiteindelijk meestal nooit worden herleid tot een bepaald individu. Ik schat dus in dat de metalen ring en een kleurring aan de andere poot van deze Kauw (als het een Kauw was) hebben gezeten.

Zo even voldoende?

Groetjes, Klaas

Robert de Boer

Hoi Klaas,
Veel dichterbij zullen we inderdaad wel niet komen. Zal de foto wel eens doormailen. Zal mijn oom en neven ook eens vragen. Die wonen ook in Haren en omgeving en zijn behoorlijk vervent vogelaar. (fam. van klinken).Misschien dat die daar ook wat projecten kennen.
Mocht ik wat horen bericht ik weer.

Groet
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Robert de Boer

#14
Uiteindelijk toch nog de oplossing:
In de bijlage een stuk over het ringonderzoek
citaat antwoord via de mail

       
  • [font=&quot]Geachte Joop,

    De zaak van de ring is opgelost !!
    Nadat ik navraag heb gedaan bij het vogeltrekstation wat geen reactie opleverdeen een Belgische ringsite ook geen oplossing bood, heb ik ba enige tijd deleden van onze vwg geraadpleegd. Robert de Boer is er mee aan de slag gegaan endeponeerde de vraag op waarneming.nl.
    Dit leverde een emailadres op wat heb aangeschreven:

    Dag meneer Jelle,
    Ik ben achter uw mailadres gekomen via onderstaand forum.
    http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=96108.0.html
    Waar het om gaat is kort gezegd: herkent u de ring op bijgesloten foto ?Indien graag ja een berichtje, indien nee ook graag.

    Met onderstaand antwoord:

    Beste Gert Jan,
    Dit is een kauwen kleurcode ring die we gebruiken bij ons kauwenonderzoek in combinatie met 1 effen kleurring en 1 rvs vogeltrestationringsamen aan de tarsus van de andere poot. Het onderzoek gaat over broedsucces inrelatie tot leeftijd, en in zijn algemeen dus oververouderingsprocessen. De ring waar het hier om gaat is zwartwit met 1enkele dunne band. Bij deze vogel kan de band 'boven' of 'beneden' zijn geweesten de ring kan natuurlijk links of rechts gezeten hebben.[/font]

    [font=&quot]
    Andere varianten van de zwartwitte code ring zijn: 2 dunne banden, 1 enkelebrede band, 2 brede banden, en alle mogelijke combinaties van dunne en bredebanden, 'beneden' en 'boven'. Er worden de volgende kleuren gebruikt:oranjezwart, mintgroenzwart, blauwwit, geelzwart, roodwit, groenwit, enzwartwit. Met elke kleurcode ring is een combinate met een effen gekleurdesmalle ring en vogeltrekstationring aan de complementaire poot. Daarbij wordteveneens rekening gehouden met 'boven' en 'beneden': de kleurring kan boven ofbeneden de vogeltrekstationring zitten. Dit betekend dat meerdere vogelsgeringd kunnen zijn met dezelfde kleurcode ring.

    Toevallig is zwartwit alleen nog maar gebruikt in het afgelopen veldseizoen, ende kans is het grootst dat deze ring afkomstig is van een uitgevlogen jong.
    Groet!
    Jelle[/font]


    [font=&quot]Ik heb nog even gegoogled opkauwenonderzoek en daar komt onderstaande link uit voort.[/font]
    [font=&quot]http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang39/08/04d.php[/font]

    [font=&quot]En zo is alles toch nog goed gekomen!![/font][font=&quot]Ik hoop dat u met ditantwoord kunt leven.
    Met hartelijke groet,
    Gert Jan

    www.knnv.nl/noordwesthoek

    [/font]
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513