oranjelangpoot.......... met staart

Gestart door BenS, november 07, 2009, 17:54:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

BenS

Dag allemaal,
Bij dit exemplaar weet ik niet eens de familie (steenvlieg?????), waarbij ik moet zoeken.
Ik kreeg vanmiddag (rond 14.20 uur) niet de gelegenheid de duimstok er langs te houden, dus geschat: kop, romp en achterlijf 4 cm, staart ook 4 cm, antenne 1 cm.
Gevonden op stam (dode grove den) in afgeplagd heidegebied op zandgrond in het oosten des lands, maar als dat zijn biotoop zou zijn zou het me verbazen.
Na de fotosessie helaas (stuntelig, niet als een libel) weggevlogen.
Heeft iemand een idee en wil dat met me delen?
Mijn dank,
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

BenS

heee, ik zie verderop: houtsluipwesp?
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

BenS

en dan nog wat verder zoeken:
Dolichomitus imperator????
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

Tinok

Haha Ben, het is net of je in je zelf aan het praten bent. Je geeft antwoord op je eigen vraag en verder laat niemand wat horen. Heb geen idee van het beest maar laat je in elk geval weten dat ik met genoegen je gemompel lees ;D
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

BenS

Hoi,
't Was eerder een ontdekkingsreis dan in mezelf praten.
Door eenzelfde topic iets verderop werd mijn aandacht getrokken (een waarnemer die ik dagelijks bij de paddo's zie, dus n.... aagje).
En zowaar, daar stond wel antwoord bij, dus kwam ik die kant op, hopenlijk bij het goede eindstation.
Het beest schijnt zijn slachtoffer te kunnen ruiken, boort diep het hout in, prikt de larve aan, verdoofd en zet een eitje af. Wie dat bedacht heeft  :huh:
Met groet,
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

Tinok

Tja de natuur blijft verbazen he?
Bizar dat hij een beest kan ruiken door het hout heen. Maar ik vraag me ook altijd af hoe een vogel weet waar de worm in het gras zit. Kortom we zijn nog niet uitverbaasd over alles om ons heen toch?
Leuk dat je toevallig zelf het goede antwoord vond. Nu nog even bevestiging van de experts.
Wist je trouwens dat je ook bij soortoverzichten op wrn.nl kan kijken naar de fotos van allerlei soorten en dan kan je ook een eindje in de goede richting komen.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

BenS

Jazeker, ook hier bij IVN (Montferland) zitten we (weliswaar) tegen de Achterhoek, maar .....
Dank voor reactie,
Ben

P.S. Welke entomoloog ziet de gedeeltelijk zwarte achterpoten die tot soortnaam leiden (of toch niet?).

Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

LakeSide

Het is een sluipwesp inderdaad, maar er zijn zoveel op elkaar lijkende soorten dat ze vrijwel nooit van foto te identificeren te zijn.

Je beste kans is: www.forum.hymis.de

BenS

Dag Jaco,
Bedankt: nuttige en leerzame site, heeft wat uren surfen opgeleverd (zo zie je nog eens wat van de wereld).
Inderdaad: alleen van foto's schiet het niet op. Echter: qua grootte en/of kleur zijn enkele nagenoeg af te schrijven (Liotryphon, Ephialthes, Townesia).
Blijft eigenlijk nog over als concurrent Paraperithous en laat ik nu net daarover niks kunnen vinden qua grootte, vliegtijd etc., zelfs niet of die in NL voorkomt.
In NL is (ook via Nederlands Soortenregister) bar weinig aangemeld, dus ik hou het voorlopig maar op reuzensluipwesp spec (Dolichomitus spec), want met 4+4 cm is het wel een van de grootste en redelijk veel voorkomend (althans waar melding van is gemaakt).
Groet,
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)