Hoofdmenu

Admin en zichtbare foto's op Telmee.

Gestart door RutgerB, november 06, 2009, 22:56:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Ik heb een aantal waarnemingen ingevoerd in Telmee. Een aantal worden er 'automatisch' goedgekeurd (grijs vinkje). Andere door een Admin (groen vinkje), veel staan er nog open. De logica erachter kan ik niet volgen; het gebeurt in ieder geval niet systematisch. Sommige heel bijzondere worden ook automatisch goedgekeurd. Kortom, ik begrijp de methode niet.

Zou het ook niet goed zijn te weten welke admin ze keurt? Ik kan het niet zien bij mijn goedgekeurde waarnemingen.

Wat ik wat jammer vind is dat de foto's die ik plaatste pas zichtbaar zijn voor anderen als de waarneming als het een groen vinkje heeft gekregen, ook al is het iets banaals als Groot Hoefblad. Er staan er een aantal van mij al 1,5 jaar te wachten op die keuring en dat heeft mij niet gemotiveerd waarnemingen (met of zonder foto's) in te sturen.

Verder een vraag; Is het mogelijk een goedgekeurde waarneming te wijzigen door de waarnemer?

Ineke

Citaat van: rutgerb op november 06, 2009, 22:56:34 PM

Ik heb een aantal waarnemingen ingevoerd in Telmee. Een aantal worden er 'automatisch' goedgekeurd (grijs vinkje). Andere door een Admin (groen vinkje), veel staan er nog open. De logica erachter kan ik niet volgen; het gebeurt in ieder geval niet systematisch. Sommige heel bijzondere worden ook automatisch goedgekeurd. Kortom, ik begrijp de methode niet.

Zou het ook niet goed zijn te weten welke admin ze keurt? Ik kan het niet zien bij mijn goedgekeurde waarnemingen.

Wat ik wat jammer vind is dat de foto's die ik plaatste pas zichtbaar zijn voor anderen als de waarneming als het een groen vinkje heeft gekregen, ook al is het iets banaals als Groot Hoefblad. Er staan er een aantal van mij al 1,5 jaar te wachten op die keuring en dat heeft mij niet gemotiveerd waarnemingen (met of zonder foto's) in te sturen.

Verder een vraag; Is het mogelijk een goedgekeurde waarneming te wijzigen door de waarnemer?

Hallo Rutger,

Bedankt voor je opmerkingen.
In principe zijn voor alle soortgroepen validatieregels opgesteld aan de hand van referentiedata, die bepalen of een soort wel of niet 'door' mag. Denk dan bijvoorbeeld aan vliegtijd, locatie, etc. Alle waarnemingen die afwijken van deze 'standaard' regels, worden bekeken door een admin. Bijzondere waarnemingen zouden dus niet zomaar goedgekeurd moeten worden: kan je misschien aangeven om welke soort(en) het gaat?

Alle waarnemingen die met foto worden ingediend, worden sowieso handmatig door een admin gecontroleerd. Dit doen we om zeker te weten dat er geen foto's met een verkeerde soortnaam gepubliceerd worden. Je kunt je voorstellen dat dit voor sommige soortgroepen veel werk is, en het soms (erg) lang kan duren. Maar er wordt dus aan gewerkt.

Het zichtbaar zijn van de admin vind ik een goed idee, dat zullen we eens bespreken hier.

Groet,
Ineke Koopmans
Team Telmee

RutgerB

#2
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb me enigszins verbaasd over de geautomatiseerde goedkeuring bij mij van deze soorten;

Trosbosbes
Zandambrosia
Bieslook
Oostenrijkse kers
Groene bermzegge subsp. divulsa
Ruwe smeerwortel
Tongvaren
Prachtschubwortel
Kamferalant

Ik denk te begrijpen dat geautomatiseerd wordt gekeken naar eerdere vondsten en het aan de hand daarvan geautomatiseerd wordt goedgekeurd. Dat zou een deel van de goedkeuringen al kunnen verklaren. Maar ik vind dan bijv. naast de Bieslook in een uiterwaard Wilde marjolein en die is dan nog niet (geautomatiseerd) goedgekeurd..
Zo is de Dopheide naast de Trosbosbes nog niet goedgekeurd.
Kamferalant lijkt me nog niet bekend uit Den Bosch waar ik het zag....

Dat keuren van die foto's lijkt me enige prioriteit hebben als je kiest om het pas te plaatsen/laten zien als het handmatig is goedgekeurd. Loop je niet de kans dat waarnemingen die geautomatiseerd zijn goedgekeurd, maar wel een foto hebben die handmatig gekeurd moet worden, buiten de boot vallen?

Ineke

Hoi Rutger,

Ok, daar gaan dus een aantal dingen niet goed. Dit heeft dan te maken met het hoe en wat van de validatieregels.. ik ga er achteraan. Binnenkort neemt Albert Vliegenthart (die ook met validatie bezig is) even contact met je op.

Groet,
Ineke