Vele nachtvlinders ter determinatie

Gestart door vlindersdigitaal, juli 10, 2006, 00:06:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

vlindersdigitaal

Ik heb wat foto's online gezet ter determinatie voor wie het ook leuk vind. Het is van het avondje nachtvlinderen wat ik heb meegemaakt. Voor wie dit niet leuk vind, kan je altijd nog kijken wat wij deze avond op het laken hadden.

Ik zelf krijg de lijst pas over een maandje of zo.. en ben reuze benieuwt! Dus wie wel mij helpen met invoeren van de eerste soorten? Heb nog langs niet alles gefotografeerd, maar wel een deel.. Ik heb maar pagina's gemaakt met ieders 10 foto's. Er komen nog meer links met foto's.

Nachtvlindervangst 1 t/m 10

Nachtvlindervangst 11 T/m 20
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Elachista

Maand...dat is lang.

2 cosmia trapezina
3 macaria liturata
4 miltochrista miniata
5 hypomecis puntinalis
6 idaea aversata
7 pseudoips prasinana
8 drepana falcataria
9 lymantria monacha
10 noctua fimbriata, stauropus fagi, alcis repandata
11 dypterygia scabriuscula
12 rusina ferruginea
13 acleris forsskaleana
14 craniophora ligustri 'n wilde gok
15 zie 3
16 granietuil
17 watsonalla binaria
18 crocallis elinguaria
19 drymonia querna en zie 3
20 hoplodrina ambigua
Groet,
Tymo

han.endt

#2
Hoef ik alleen 1 nog maar te doen: waarschijnlijk Catoptria permutatella.

Voor 14 lijkt me Acronicta rumicis ook wel wat?

vlindersdigitaal

#3
En hier de andere..

Nachtvlinders 21 t/m 30

Nachtvlinders 31 t/m 40

Nachtvlinders 41 t/m 50

Zo ver al vast bedankt! Ik vroeg me overigs ook af hoe ik Dypterigia scabriuscula moet invoeren, en of hij er wel tussen staat.. Zou hem hééél graag invoeren. Op vlindernet kan ik hem ook al niet vinden. Zeldzaam?  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Elachista

Scabriuscula is het 'vogelwiekje' in NL.

Ik zal nu wat meer de Ned. namen noemen (voor zover ik die weet..)
21 hyena
22 gerande spanner
23 idaea aversata
24 noctua janthina, komt vast door het licht maar ik vind deze toch echt wat meer donkerblauw lijken dan janthe
25 eilema complana
26 apamea remissa (?) beetje afgevlogen helaas
27 hoplodina octogenaria
28 peribatodes secundaria (beetje onzeker, die bovenste band (naar de vleugelwortel toe) vind ik er meer uitspringen dan ik gewend ben van rhomboidaria)
29 alcis repandata
30 weer octogenaria
31 hyena en een pyralide, phlyctaenia coronata
32 groente-uil
33 donker marmeruiltje
34 idem
35 drymonia querna
36 zelfde als 33 en 21
37 slakrups
38 zelfde als 33 en mythimna turca
39 groente uil
40 peribatodes rhomboidaria
41 gewone spikkelspanner
42 rode dennenspanner
43 idaea aversata
44 chloroclystis v-ata
45 zie 41
46 pyralide/grasmotje, chrysoteuchia culmella
47 dipleurina lacustrata, pyralide ook
48 kan ik niet zeker benoemen vanaf deze foto
49 ook niet
50 macaria liturata en een wat onwaarschijnlijke euxoa nigricans

Het was een soort bouwlamp? of echt zo'n bol?

Groet,
Tymo

han.endt

#5
24 Ik dacht dat je aan de bovenzijde niets kon zien, maar dat de beste kenmerken op de achtervleugel zitten? Tenminste dat staat overal.
41 tot 50 kan ik helaas niet bekijken: Daily Bandwidth Limit Reached.

Elachista

Wordt wel gezegd..maar ook hier bij de werkgroep wordt vaak verteld dat de bovenzijde van de vleugels wat donkerder zijn bij janthina dan bij janthe, die een wat meer rood/roze gloed erin heeft. En dat heb ik zelf ook altijd ervaren. Ondervleugels zijn het beste kenmerk.
Groet,
Tymo

vlindersdigitaal

#7
CiteerHet was een soort bouwlamp? of echt zo'n bol?
Niet echt een bouwlamp maar dat vertel ik nog wel eens..  :P  :lol:

Ik heb er nog eentje, Jeroen zegt "Dendromilus pini" maar onder welke naam voer ik deze in?

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

han.endt


vlindersdigitaal

Ok.. dat is weer ingevoerd allemaal.

Er zijn nog een enkele die ik niet op Nederlandse naam kan brengen of kan invoeren op waarneming met de latijnse naam.

hoplodina octogenaria
pyralide/grasmotje
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

han.endt

Citeerhoplodina octogenaria
pyralide/grasmotje
Gewone Stofuil en de tweede is niet nader gedetemineerd.
Ik kan er niet naar kijken zo.
Kan je 46 en 47 voor mij hier op het forum plaatsen?

vlindersdigitaal

#11
Ok.. hier komen ze..
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

han.endt

46. Chrysoteuchia cumella
47. kan ik zo helaas niet (goed) zien, maar ik zie een lijntje die niet op Dipleurina lacustrata past.

zakdrager

#14
CiteerWordt wel gezegd..maar ook hier bij de werkgroep wordt vaak verteld dat de bovenzijde van de vleugels wat donkerder zijn bij janthina dan bij janthe, die een wat meer rood/roze gloed erin heeft. En dat heb ik zelf ook altijd ervaren. Ondervleugels zijn het beste kenmerk.
Ben ik zeker met je eens, Tymo. Ik heb eens een serie van 50 janthe's en 50 janthina's gevangen en vergeleken en ook op de bovenkant van de voorvleugel zitten duidelijke verschillen, zeker in serie goed te zien. janthina is vaak iets kleiner, donkerder en heeft minder rood/paarsrood. De voorvleugel van janthe werkt dus vaak wat kleurrijker en contrastrijker. Maar je moet toch wat voorzichtig blijven, zeker vanaf foto's.

Henk

zakdrager

Wat de foto's van Marielle betreft:

26 is volgens mij eerder Apamea monoglypha dan remissa
28 is volgens mij ook een Alcis repandata
48 rechts is volgens mij Phycita roborella

Henk

peltigera

Dat is interessant Henk. Bedankt voor die info. Vang in Zoetermeer alleen maar janthe's (tot nu toe), dus heb nog niet de kans gehad ze op zon dergelijke manier te vergelijken.  :)  

zakdrager

#17
Sifra, ik heb destijds ook nog geprobeerd wat meer verschillen op te sporen maar ik ben er mee gestopt door een gebrek aan meldingen. Uit mijn geheugen had ik de volgende (voorlopige) conclusies:
- de literatuur stelt vaak dat janthina veel zeldzamer is en meldt dan bijvoorbeeld dat er nooit meer dan 10% janthina bij zit (bijv de naamlijst van Rob de Vos uit 1995). Uit mijn vangsten bleek dat dat onzin is. Ik had die ene keer dus circa 100 exx waarvan 50% janthina. De oorzaak voor deze meldingen in de literatuur bleek te zitten in een verschil in vliegtijd: janthina vliegt net iets eerder (circa 2 weken) en piekt daardoor op een moment dat janthe nog flink uitkomt. Iets later in het seizoen vang je daardoor vaak veel meer janthe's dan janthina's
- mijn indruk was dat janthina mogelijk meer voorkeur heeft voor vochtiger gebieden
- ik zou janthe (in mijn tuin) dagactief noemen. Ik zie 's zomers altijd grote aantallen door mijn tuin sjezen meteen nadat de directe zonnestraling weg is, dus ruim voor de echte schemering.
- opvallend was dat voorzover mij bekend niemand ooit de rupsen vindt. Klopt dat?

Henk

Elachista

Sluit ik me bij aan, janthina is vaak eerder aanwezig, nu ook weer twee ex., én in een vochtig gebiedje (met wat blauwgrasland en sloten).  
Groet,
Tymo

acherontia

#19
Citeeropvallend was dat voorzover mij bekend niemand ooit de rupsen vindt. Klopt dat?

Nee klopt niet :)

Het probleem schuilt erin dat rupsen eigenlijk nooit meegenomen als men vlinders bestudeert... en dus ook niet of nauwelijks in de boeken komen en dan nog het probleem van het determineren van de rupsen.... En dat terwijl vlinders slechts de rups zijn manier zijn om zich voort te planten en te verspreiden....!



Jeroen