steppe- en zeearenden in (zeeuws)Vlaanderen

Gestart door caliprobola, november 02, 2009, 12:33:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

adriaens

Misschien tijd om dit topic nog maar eens op te splitsen ?  ;D

caliprobola

Citaat van: frankneijts op november 05, 2009, 18:36:57 PM
Ook leefde de arend niet van roadkills, laat staan eigen kills, maar hij zat soms letterlijk als "Job op de mestvaalt" waar hij kippen vrat die meelevende boeren hem toewierpen. Dat vind ik toch wat anders dan in een Israelische woestijn vreten van een dooie Kraagtrap op een weg waar iedere 3 of 4 uur een auto voorbijkomt.
Maar niet veel anders dan de vele steppearenden die in pakweg Iran foerageren in de buurt van slachthuizen of in India op stortplaatsen van dode koeien...


Pieter Vantieghem

jvdlaan

@Frank

Forsman is in ieder geval pas geconsulteerd toen ik in het CDNA zat (1994-2002) - het is dus al weer langer geleden dan het lijkt, maar iig ten tijde van het persklaar brengen van Avifauna 1 (1997-1999) en niet vlak na de waarneming (1984 tot het eerste jaarverslag), omdat ik me het bericht via een email bereikte (ik had trouwens al eerder email dan 1994), zo meen ik het me te herinneren.
Ik bedoelde met roadkills niet deze Steppenarend, maar Steppenarenden in het algemeen. Ik heb ze in ieder geval in Israel zo gezien. Tenzij dat ex betrof die graag naar passerende auto's keken!
Waarom de Belgen hem als escape beschouwen is mij niet bekend, maar gek genoeg beschouwen ze bv Blauwstaarten wel als wild, terwijl die vaker dan me lief is in gevangenschap is aangetroffen.

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op november 05, 2009, 22:14:50 PM
@Frank

Forsman is in ieder geval pas geconsulteerd toen ik in het CDNA zat (1994-2002) - het is dus al weer langer geleden dan het lijkt, maar iig ten tijde van het persklaar brengen van Avifauna 1 (1997-1999) en niet vlak na de waarneming (1984 tot het eerste jaarverslag), omdat ik me het bericht via een email bereikte (ik had trouwens al eerder email dan 1994), zo meen ik het me te herinneren.
Ik bedoelde met roadkills niet deze Steppenarend, maar Steppenarenden in het algemeen. Ik heb ze in ieder geval in Israel zo gezien. Tenzij dat ex betrof die graag naar passerende auto's keken!
Waarom de Belgen hem als escape beschouwen is mij niet bekend, maar gek genoeg beschouwen ze bv Blauwstaarten wel als wild, terwijl die vaker dan me lief is in gevangenschap is aangetroffen.

Duidelijk Jan. Dat je niet op de Somerense vogel doelde m.b.t. roadkills snapte ik wel (en dat Steppearenden daar veel op azen is bekend), ik wilde alleen het verschil van azen met de Somerense vogel benadrukken. Overigens is wat dat aangaat de relativering van Pieter dat Steppearenden bijv. bij slachthuizen fourageren ook weer terecht.

Overigens heb ik geenszins de behoefte de "escape-discussie" voor de zoveelste maal op te rakelen. Ik vraag/vroeg me alleen af hoe het mogelijk is dat 2 "naburige" zeldzaamhedencommissies die dezelfde taal spreken zo verschillend kunnen oordelen over dezelfde vogel. Was dat met die Schreeuwarend over de Loozerheide/Budel-Dorplein c.q. de Maten/Genk voorjaar 2006 ook maar gebeurd....  B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

 :duim:

Voor jou natuurlijk ook niet onbelangrijk als Kempense vogelaar.

Misschien dat Peter Adriaens nog iets kan vertellen waarom de BAHC dit geval niet aanvaardde?

adriaens

Ahum; in 1984 was ik 8 jaar oud...
Ik ben ook al enkele jaren geen BAHC-lid meer.
Het enige wat ik weet, is dat de vogel eerst (in de jaren '80) "onder voorbehoud" aanvaard werd op de A-lijst, maar later (in de loop van de jaren '90) er weer afgesmeten werd na lobbywerk van vooral Gunter Desmet, denk ik.
Nu, ik kan me wel voorstellen dat we in Belgiƫ de vogel uiteindelijk toch net iets te dubieus vonden om te aanvaarden en dat we daarin van mening verschilden met Nederland. Hetzelfde 'probleem' hebben we ook met een aantal eenden.

Vincent Hart

Ligt The Duck Delusion eigenlijk al in de Belgische schappen, Ben (W)? Lijkt me inderdaad een betere afzetmarkt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers