Witoogeend - hybride?

Gestart door Johan Barth, november 02, 2009, 13:56:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Barth

Kunnen jullie eens kijken naar:
http://apeldoornsvogelnet.waarneming.nl/waarneming/view/45208251
Ik verdenk de vogel ervan dat het een hybride is.
Contrast borst-flank pleit voor hybride.
Echter, snavel leek me wel goed: zo'n beetje alleen de nagel zwart en geen lcith subterm. band.

Groet,

Johan

Johan Barth

Ik ga uit van tafelXwitoogeend.
Johan

Rikstar

ziet er inderdaad goed uit voor tafeleend x witoogeend :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

steenl

Waarom geen juveniele Witoogeend? Ik zie er nog niet echt een hybride in.

frankneijts

Een juveniele Witoog heeft donkere vlekken op de verder witte anaalstreek en dat is hier niet het geval. Het juiste snavelpatroon is op deze matige foto's met geen mogelijkheid juist te beoordelen maar dat is dikwijls het geval: lichtinval en de meer of mindere mate van vochtigheid van de snavel spelen bij de beoordeling een grote rol. Zelfs op goede foto's kan dat erg misleidend zijn, laat staan in het veld en/of op slechte foto's.
De effen, lichte kleur van de flanken klopt niet voor Witoogeend: deze heeft donkerder, vaak wat vlekkerige flanken die vooraan nauwelijks contrastreren met de borst. Al bij al toch een hybride denk ik.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

steenl


Theovanv

#6
Ik heb de vogel van Bussloo vandaag ook gezien en zal kijken of ik nog foto's heb die wat toevoegen. Bij beide eenden (Bussloo en Zwolle) kom ik uit op een Hybride vanwege oa contrast tussen borst en flanken en de kleur, je kan er duidelijk Tafeleend-elementen in zien.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Theo heeft gelijk Lennaert. Behalve de kleur (ook weer van de flanken bijv.) is de kopvorm wat meer Tafeleend dan Witoogeend behalve de snavel die wel weer Witoogeend-achtig is (maar let op de lichte subterminale band...). Vooral echter het oog ontmaskert hem/haar: roodachtig i.p.v. donkerbruin (wijfje Witoog) of wit (man).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

steenl

Heren, bedankt voor de les.
Ik werd vanochtend al om 08:15 gesmst dat het een hybride is. Wat een hobby  ;D
Heb ik toch nog een ander vraagje. Hebben jullie ook een foto van een juveniele Witoogeend?
Die kon ik in het soortenoverzicht niet vinden. http://waarneming.nl/soort/info/772
Misschien moet dit kleed worden toegevoegd.

August

August van Rijn

Theovanv

Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: August op november 03, 2009, 17:56:55 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44728265
Dit is volgens mij ook een hybride?

Ik zie niks verkeerds aan die vogel (voor een Witoogeend) August.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Ik zag er inderdaad ook niks verkeerds aan ;)
Theo van Veenendaal

Jan vH

Citaat van: frankneijts op november 03, 2009, 18:51:59 PM
Citaat van: August op november 03, 2009, 17:56:55 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44728265
Dit is volgens mij ook een hybride?

Ik zie niks verkeerds aan die vogel (voor een Witoogeend) August.

CiteerDetails
medewaarnemer: André Leegwater - Witkopeend tussen groep kuif-, tafel- en krooneenden.

Maar de details kloppen niet helemaal...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

August

Deze eend is een bekende van dit gebied wat ik heb begrepen van de Haagse vogellaars komt deze vogel hier al jaren (Mits het natuurlijk deze vogel is maar waarschijnlijk wel).
(hoewel hij dicht in de buurt kwam van een zuivere Witoog) uiteindelijk toch een hybride Witoogeend/Tafeleend bleek te zijn (o.a. formaat en flankkleur; ook de snavelkleur was net niet sluitend genoeg) stukje tekst uit vwgden haag.  Heb zelf de vogel nooit gezien trouwens
August van Rijn

Vincent Hart

Er is in elk geval op Caroline's foto's m.i. niets zichtbaar dat doet denken aan een hybride - evt. wat lichtere flanken, vooral zichtbaar op foto 1. Daarnaast zijn er op haar foto's een aantal kenmerken (bv. zuiver witte kont) die m.i. tegen in elk geval een eerste generatie hybride spreken. Dus, zou ik zeggen, is de vogel die Caroline geplaat heeft de bekende vogel, maar is de bekende vogel een tweede generatie hybride (<witoog x tafel> X witoog), OF is Caroline's vogel een andere vogel - namelijk een zuivere witoog man - dan de bekende.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers