Caloptilia hemidactylella ?

Gestart door Marijn_Verbeek, oktober 31, 2009, 14:45:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn_Verbeek

Hallo,

Is dit Caloptilia hemidactylella?

Groet,

Marijn

Foto: Zwolle 23-10-2009.
Groet,
Marijn Verbeek

Oosterhof

Hallo Marijn,
lijkt me correct. Nog wel even laten verifieren door Tymo.
Overigens een ongelooflijk mooie foto!
VrGr, Willem

Sifco

Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Oosterhof

Hallo Sifra,
dacht ik aanvankelijk ook maar de kleur van het kopje klopt dan toch niet?
VrGr, Willem

Elachista

CiteerNog wel even laten verifieren door Tymo.
Sifra (en anderen hier) zijn ook niet dom.

Dat de kop wittig is doet wel vermoeden dat het C. hemidactylella is, maar aangezien het zo'n apart bruin geval is vind ik dat C. falconipennella ook een goede kandidaat is.

1. omdat Caloptilia's rotbeesten zijn bewaren 2. omdat hemidactylella sowieso als nieuwkomer bijzonder is: bewaren 3 omdat hemidactylella nieuw zou zijn voor Overijssel: bewaren.
En het liefste zo veel mogelijk bewaren, is ook leuk voor later dat je van bepaalde bijzondere vindplaatsen ook materiaal hebt, aan foto's heb je dan niets.

Overigens: het Nederlandse Caloptilia-materiaal is best gering, zeker als je kijkt naar de zeldzamere soorten.
Groet,
Tymo

Oosterhof

Dat iemand 'dom is' zal ik nooit suggeren.
Volgens mij heb ik een volkomen terechte opmerking gemaakt op open forum.
Willem

Elachista

Dat zeg ik niet, maar ik wil alleen benadrukken dat er hier meer zijn en ik niet de enige ben die verstand heeft van micro's.
Groet,
Tymo

Sifco

#7
Hoi willem,

Ik ben met Tymo eens dat hij niet de enige is die hier determinaties tot een sluitend oordeel kan laten komen. En dus dat ook andere mensen dan hij wat over deze Caloptilia te zeggen hebben. Dan bedoel ik niet alleen mijzelf maar vooral ook mensen die hier al lange tijd zitten en bovendien echt micro expert zijn, zoals John, Ben, Henk (zakdrager) etc..

Overigens ga ik ook met Tymo mee wat betreft falconipennella, vanwege de donkerbruine kleur (hemidactylella meer oranje roestbruin) en de donkere vlekken, voornamelijk aan de voorrand van de voorvleugel, typisch voor falconipennella..

Groetjes,
Sifra
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Marijn_Verbeek

Bedankt allemaal!

Jammer dat ik deze niet bewaard heb.
Achteraf gezien wel een interessant vlindertje...

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Eddy2

De meeste van deze micro's zijn gebonden aan hun waardplant.
Als je ons kunt vertellen op welke boom/struik deze gefotografeerd is dan kunnen we misschien elimineren.
C.hemidactylella leeft op esdoorn terwijl C.falconipennella leeft op els.
mvg
Eddy

Elachista

Hallo Eddy,

Zo werkt het dus niet... als deze alsnog op esdoorn (je bedoelt zeker spaanse aak) zou zitten dan zou het voor mij een NEE zijn.

Tymo
Groet,
Tymo

Eddy2

Beste Tymo,
Hoe bedoel je "zo werkt het niet".
Ik ben heel voorzichtig in mijn antwoord "... misschien...".
Ik weet ook wel dat de rupsen gebonden zijn aan de waardplant en de imago's rondfladderen, maar indien er helemaal geen els/esdoorn (spaanse aak) in de buurt staat dan is de een of de andere soort eventueel uit te sluiten, tenzij er iemand een andere waardplant kent.
mvg
Eddy

Elachista

#12
In principe heeft een waardplant weinig invloed op een determinatie. Zelfs bij soorten als betulicola en elongella is het behoorlijk lastig en kom je betulicola soms op plaatsen tegen waar geen berk te bekennen is. Caloptilia's zijn zeer "voortvluchtig" en dit bewijst dus ook dat soorten als hemidactylella in snel tempo zich zeer snel kunnen uitbreiden. Hetzelfde zie je met syringella, die je op plaatsen zonder liguster of es zomaar tegen kunt komen - duidt op zwerfgedrag.
Ik ben denk ik nu een paar jaar intensief met de Caloptilia's bezig geweest en dan alsnog kan de determinatie lastig zijn. Hoewel je dingen wel sneller ziet, en de foto hierboven herken ik niet als zekere hemidactylella want daar is de tekening te 'grillig' voor.
Groet,
Tymo

Eddy2

Ik ben akkoord met jou. Het blijft een moeilijke determinatie, nochtans gaat mijn voorkeur uit naar C.hemidactylella.
De kleur van dit beestje gaat inderdaad van roestbruin naar oranje en het heeft een relatief constante langgerekte vlek, die soms de indruk heeft van 'gesplitst' te zijn zoals op de foto.
C.falconipennella is eerder rood- tot donkerbruin met een relatief grillige tot zelfs ontbrekende vlek.
Het zwerfgedrag en de zeer mooie zomer zou kunnen verklaren waarom een relatief zeldzaam specimen toch in Zwolle kan waargenomen zijn.
mvg
Eddy

Elachista

Er is geen hard kleurverschil tussen hemidactylella en falconipennella, de laatste soort is enorm variabel en als je ze naast elkaar zet dan zijn er nog wel een paar verschillen: franje, verloop van de vlek, kleur van schaftzone en het formaat: groter.
Verspreiding is niet bijster bijzonder van hemidactylella. De soort is bekend uit Friesland (16 uurhokken), Groningen (1), Drenthe (2) en Gelderland (5) w.o. 2 exemplaren uit Wezep die ik ook juist verklaar en dat is nabijgelegen. Ook falconipennella zit daar, maar over het algemeen is dat een vrij "verscholen" soort.
Groet,
Tymo

Marijn_Verbeek

Citaat van: Avondrood op november 28, 2009, 14:37:04 PM
Zo werkt het dus niet... als deze alsnog op esdoorn (je bedoelt zeker spaanse aak) zou zitten dan zou het voor mij een NEE zijn.

Tymo

Na wat profi schud- en trekwerk vloog deze op uit een Taxus. :-\ ;D

Tymo, ik zal ook eens een beginnetje maken met bewaren en opsturen.
Kan toch eigenlijk wel interessant zijn en het lijkt me leuk om zo ook iets te kunnen bijdragen.

Dit exemplaar gaat de map Caloptilia in met een linkje naar dit topic.

PS. Die twee exemplaren uit Wezep... laat me raden...meneer Huisman?

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Elachista

 ;D ja dat was Hans.
Ab Goutbeek (als in het krantje van Franje vermeld staat) zei dat ie ook een had maar toen ie hem meenam naar de afgelopen bijeenkomst ging het niet om hemi maar om C. azaleella.
Groet,
Tymo

Marijn_Verbeek

Citaat van: Avondrood op november 28, 2009, 18:29:53 PM
;D ja dat was Hans.
Ab Goutbeek (als in het krantje van Franje vermeld staat) zei dat ie ook een had maar toen ie hem meenam naar de afgelopen bijeenkomst ging het niet om hemi maar om C. azaleella.

Voor mij nog "meneer Huisman".

Afgelopen jaar drie keer met meneer Huisman op stap geweest.
Pfff, wat voelde ik me opeens dom!  :D  Echt heerlijk!

Ab Goutbeek ken ik nog niet persoonlijk maar ik ga hem binnenkort even contact met hem opnemen.

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Elachista

Gewoon bij Snellen komen, join the party ehh.. club  ;)
Groet,
Tymo