Oostelijke Blonde Tapuit ?

Gestart door Jord, oktober 28, 2009, 00:15:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

steenl

Jord, gefeliciteerd!
indienen maar. Dame van de foto's maar ff een bosje bloemen sturen  ;D :lol:

gerdwichers8

Citaat van: Jord op oktober 29, 2009, 09:05:26 AM
Hier even gauw een uitsnede uit een originele foto, die ik zojuist ontving. Zal een hoop helderheid brengen.

Wauw wat een foto!!! En wij maar denken...

Jord

Jongens bedankt voor jullie meedenken. Ik heb veel van jullie commentaren geleerd. En ik weet nu ook dat ik serieus werk van mijn vogeltopografie moet maken. Dat bevordert het waarnemen vast ook. Garry had gelijk wat betreft de kleine dekveertjes. Duidelijk te zien dat ze niet de kleur van de mantel hebben.

Toen ik de originele foto's vanochtend zag, wist ik het al bijna zeker: Bonte Tapuit. Fijn om van jullie de bevestiging te horen.

Ik dien hem natuurlijk in bij het CDNA.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

JohanvantBosch

Citaat van: Jord op oktober 29, 2009, 16:04:06 PM
Jongens bedankt voor jullie meedenken. Ik heb veel van jullie commentaren geleerd. En ik weet nu ook dat ik serieus werk van mijn vogeltopografie moet maken. Dat bevordert het waarnemen vast ook. Garry had gelijk wat betreft de kleine dekveertjes. Duidelijk te zien dat ze niet de kleur van de mantel hebben.

Toen ik de originele foto's vanochtend zag, wist ik het al bijna zeker: Bonte Tapuit. Fijn om van jullie de bevestiging te horen.

Ik dien hem natuurlijk in bij het CDNA.
Gefeliciteerd met deze waarneming!  :duim:

Justin Jansen

Ik vind dat de vogel een rugkleur heeft welke uitlegbaar is voor Oostelijke Blonde Tapuit maar ook voor Bonte Tapuit en heeft lichte veertoppen welke ook uitlegbaar zijn voor Oostelijke Blonde Tapuit en Bonte Tapuit. Ook de onderdelen kunnen bij beide. Staartpatroon is niet te bepalen, dus ook dit past op beide. Dut wat mij betreft nog steeds een "Blonte" Tapuit, er is nog niets wat mij 100 % overtuigd voor Bonte Tapuit.
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Zeg je dan niet eigenlijk dat er vogels zijn (waaronder die van Jord) die je niet nauwkeuriger kunt determineren dan 'blonte'? Of is er een onderscheidend kenmerk dat niet (goed genoeg) zichtbaar is op de foto's tot nu toe? Ik dacht dat de schubjes op de mantel toch echt wel een goed kenmerk voor bonte waren. Of ben jij er ook o.b.v. de vergroting hierboven nog niet van onvertuigd dat de vogel deze schubjes heeft?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

Citaat van: vincenthart op oktober 30, 2009, 09:07:40 AM
Zeg je dan niet eigenlijk dat er vogels zijn (waaronder die van Jord) die je niet nauwkeuriger kunt determineren dan 'blonte'? Of is er een onderscheidend kenmerk dat niet (goed genoeg) zichtbaar is op de foto's tot nu toe? Ik dacht dat de schubjes op de mantel toch echt wel een goed kenmerk voor bonte waren. Of ben jij er ook o.b.v. de vergroting hierboven nog niet van onvertuigd dat de vogel deze schubjes heeft?
Beste Vincent, de eerste aanname klopt, je kunt sommige vogels niet nauwkeuriger determineren. Er zijn niet voor niets 10-tallen pagina's volgeschreven hoe de twee uit elkaar te halen, dus als het zo makkelijk zou zijn dat die enkele "schubjes" het ultieme verschil is, waarom zijn die pagina's dan volgeschreven? Met name de staart, en een close up waarin de exacte kleur van de bovendelen en gedetaileerde opname van de schouderveren en dekveren kunnen enorm helpen, ook het borstpatroon.
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Ok, dan begrijp ik beter wat je bedoelt. Goed dat je zo kritisch blijft, dat zal de CDNA tenslotte ook zijn ... Misschien wil Jord nog wat meer originele foto's plaatsen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jelmerpoelstra

Een andere reden om, zoals Justin, kritisch te zijn mbt de determinatie (en sommige vogels wellicht ongedetermineerd te laten) is dat deze twee soorten ook uitgebreid hybridiseren.

JohanvantBosch

Citaat van: vincenthart op oktober 30, 2009, 09:49:46 AM
Ok, dan begrijp ik beter wat je bedoelt. Goed dat je zo kritisch blijft, dat zal de CDNA tenslotte ook zijn ... Misschien wil Jord nog wat meer originele foto's plaatsen?

Dat lijkt me zowiezo verstandig.

Jord

Vanaf deze plek kan ik alleen deze nog toevoegen (staat ook al bij de waarneming). Deze foto geeft iets meer zicht op de borst maar waarschijnlijk te weinig om Justin van de ene of de andere soort te overtuigen.

Later kan ik er misschien nog eentje uploaden, die vanuit een andere hoek is genomen.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Justin Jansen

Citaat van: Jord op oktober 30, 2009, 12:08:49 PM
Vanaf deze plek kan ik alleen deze nog toevoegen (staat ook al bij de waarneming). Deze foto geeft iets meer zicht op de borst maar waarschijnlijk te weinig om Justin van de ene of de andere soort te overtuigen.

Later kan ik er misschien nog eentje uploaden, die vanuit een andere hoek is genomen.

Jord, het gaat erom niet om mij te overtuigen, maar om tot een goede determinatie te komen. Zie graag de andere foto's ook komen.
M.v.g., Justin Jansen


Jord

Dag Justin, er zat geen valse toon in mijn opmerking hoor. Ik vind jouw kritische houding zeer positief.

Foto ('s) later.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jord

Iets meer zicht op de staart. De foto is helaas iets minder van kwaliteit.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

adriaens

Ik vind vooral de eerste foto toch wel behoorlijk overtuigend voor Bonte Tapuit eigenlijk.
Heb even de vrijheid genomen om een en ander op die foto aan te duiden:

Max Berlijn

CiteerIk vind dat de vogel een rugkleur heeft welke uitlegbaar is voor Oostelijke Blonde Tapuit maar ook voor Bonte Tapuit en heeft lichte veertoppen welke ook uitlegbaar zijn voor Oostelijke Blonde Tapuit en Bonte Tapuit

Op basis van de huidige criteria kan de rug kleur (koudgrijs, en donker onder de lichte randjes) alleen op Bonte passen. gelijk aan de vogel van Schier die ook al is aangehaald in deze discussieen als Bonte is aanvaard). Ik heb inmiddels wel begrepen dat er in collecties beesten zouden liggen met een label met de soortnaam die indien juist gedetermineerd ten tijde van het verzamelen de discussie nog moeilijker zouden kunnen maken maar hierover is nog geen publicatie. Tot die tijd zou ik dus Bonte zeggen.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Citaat van: adriaens op oktober 30, 2009, 19:21:38 PM
Ik vind vooral de eerste foto toch wel behoorlijk overtuigend voor Bonte Tapuit eigenlijk.
Heb even de vrijheid genomen om een en ander op die foto aan te duiden:

Mooi gedaan Peter, duidelijk zo.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Citaat van: frankneijts op oktober 30, 2009, 22:19:04 PM
Citaat van: adriaens op oktober 30, 2009, 19:21:38 PM
Ik vind vooral de eerste foto toch wel behoorlijk overtuigend voor Bonte Tapuit eigenlijk.
Heb even de vrijheid genomen om een en ander op die foto aan te duiden:

Mooi gedaan Peter, duidelijk zo.
Hulde!
groet,
Redmar