Gerd Wichers schreef:
Kenmerk wat ik weer niet zo sterk vind is het geordende dakpanpatroon door de lichte randjes op de mantel veren. Mogelijk zelfs een tegenargument.
Gerd, dat laatste begrijp ik niet. Sterker, ook jij ziet het patroon op de bovendelen dat ik al eerder aangaf en daarmee heb je juist een kenmerk PRO Bonte te pakken!
Ik citeer Van Duivendijk (2002):
Bonte Tapuit eerste winter: "Veren van bovendelen (inclusief schouderveren) met bruinzwart centrum en lichte rand, diffuse lichte schubbing vormend (bij 1w soms onopvallend donker centrum door brede lichte rand) Indien donker centrum aanwezig dan kenmerkend tov blonde tapuiten"
blonde tapuit (hispanica/melanoleuca) eerste winter: "vrijwel egale bovendelen, varierend tussen grijsbruin (Oostelijke) en oranjebruin (Westelijke).
Schouderveren met vaag donker centrum, hoofdzakelijk verborgen onder lichte veerranden.
Nogmaals: ook de vogel van Schiermonnikoog werd lange tijd foutief als Oostelijke Blonde gemeld omdat men aan dit kenmerk voorbij ging en alleen afging op weinig harde kenmerken als de oranje tint op de onderdelen.
Verder staat bij Bonte Tapuit eerste winter:
"...vooral middelste dekveren en kleine dekveren met brede lichte rand" contra "bij blonde tapuit in najaar geen of smalle lichte rand aan mdv en kdv.
De vogel van Jord heeft opvallende brede lichte randen aan middelste en kleine dekveren!
Deze kenmerken en de al genoemde kenmerken (lange handpenprojectie, tekening kop/hals/onderdelen) afwegend en kijkend naar foto's van Bonte en Blonde op internet (check o.a. netfugl.dk) zie ik eigenlijk geen redenen waarom dit niet een 1w man Bonte Tapuit is. De vogel lijkt op een klassieke 1w man Bonte, waar er al vele van in NW Europa in het najaar zijn gezien (itt tot de in het najaar veel zeldzamere Oostelijke Blonde maar dat terzijde) Wat mij betreft mag die knoop wel doorgehakt worden nu ...
Nog even voor de duidelijkheid en ter referentie, alle plaatjes van Jord staan dus hier:
http://waarneming.nl/waarneming/view/45117993