Hoofdmenu

Welke vleermuis?

Gestart door Rickgel1, oktober 27, 2009, 17:55:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Deze vleermuis vliegt hier op dit moment rond. Hij is aardig groot en heeft een spanwijdte van ongeveer 20 cm
Hij heeft een roodbruin lijf/vacht en zwarte vleugels.
De foto's zijn niet van al te beste kwaliteit omdat ik hem in de vlucht moest fotograferen, maar ik hoop dat een kenner hier er toch wat van kan maken
Ik woon in Rijsenhout in de Haarlemmermeer en daar vliegt ie dan ook rond

Alvast bedankt!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

ecotex

Inderdaad wat vaag de foto's Lijkt mij een Meer of Watervleermuis.

Groet Kees Verschoor

Rickgel1

Citaat van: ecotex op oktober 27, 2009, 21:15:45 PM
Inderdaad wat vaag de foto's Lijkt mij een Meer of Watervleermuis.

Groet Kees Verschoor
Ok geweldig bedankt!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Johannes Regelink

Waarom?

Gezien de smalle vleugel zou ik zeker niet voor de water- of meervleermuis gaan. Een rosse vleermuis is het meest waarschijnlijk, maar een laatvlieger durf ik niet uit te sluiten.

ecotex

zie een lichte buik wat LV en Rosse naar mijn idee uit sluit.
Inderdaad wat vorm betreft ben ik ook gaan twijvelen.
Kees

Niels de Zwarte

net als Johannes denk ik aan Es of een Nn, maar op 1 november is het waarnemen van een laatvlieger al bijna zeldzaam te noemen. een rosse vliegt toch iets langer nog. zie je ook wel in de statistieken van wn.nl terug, al blijven vleermuizen niet heel erg veel ingevoerd worden...
heb 3 weken geleden met de zoogdierwerkgroep zh en nh samen een monstertocht gehouden rondom nieuwkoopse plassen en in bijna 200 km hokken maar 1 laatvlieger nog gehoord. toen verbaasde iedereen het al dat het leek alsof ze al richting hibernation gingen of in ieder geval niet er fanatiek meer vlogen.
met je omschrijving en de foto is de rosse het meest aannemelijk.
kun je niet ergens een detector lenen? de geluiden zijn goed uit elkaar te halen en dan weet je het zeker!
groet niels

Rene Janssen

Ik denk ook dat het een rosse is. De vleugels zijn smal, ondanks de kwaliteit van de foto toch echt een rode buik (die van laatvlieger is blond); ik zou er bijna rosse vleermuis van durven te maken!


René
René Janssen

Rickgel1

#7
Ok ik ben niet zo thuis in vleermuizen ik heb daarom ook geen idee waar ik een batdetector kan lenen. Ik heb hem ook niet meer gezien nadien. Zal ik hem dan toch evengoed veranderen in een Rosse?
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

mystacinus

ik zou er op basis van de speculaties tot nu toe niets van maken. Ik denk zelf ook eerder aan rosse vleermuis, maar ik kan mij ook een vondst van grote rosse vleermuis herinneren in Noord-Holland (beschreven in de atlas van Kees Kapteijn)... En als je niet zeker bent van een determinatie dan houdt je het daarbij en gaat de waarneming als indeterminabel de archieven in wat mij betreft. Betere foto's of een batdetector of iemand met ervaring die zegt absoluut zeker van rosse vleermuis te zijn zouden uitsluitsel moeten geven.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

ecotex

foto 1 geeft mij inziens toch wel een heel lichte buik, ook met bril op!
Rosse lijkt mij dan toch erg onwaarschijnlijk.

Groet Kees Verschoor 

BartNoort

Ook ik kan geen uitsluitsel geven en denk dat her bij deze foto's ook niet zal komen.
Mij lijkt op foto één een masker te zien en zie ik niet direct een opvallend lichte buik, de vacht boven het masker (de rug) is immers dezelfde kleur?

dwergen, rosse en laatvlieger gonzen alsnog door mij hoofd, vleugelvorm is weinig mee te doen lijkt mij door de bewegingsonscherpte vakken de halve vleugels weg waardoor de breedte mijns inziens niet goed te zien is.

Ik denk dat het een raadsel blijft.

Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)