'Hond slechter voor milieu dan SUV'

Gestart door Andre321, oktober 26, 2009, 17:24:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andre321

Wel grappig..bij de telegraaf

'Hond slechter voor milieu dan SUV' AMSTERDAM -  Een viervoeter is slechter voor het milieu dan een SUV. Twee Nieuw-Zeelandse wetenschappers sloegen aan het rekenen en trokken deze opmerkelijke conclusie.




Een middelgrote hond eet al snel 164 kilo vlees en kost 85 kilo graan per jaar. Er is zo'n 60 vierkante meter land per jaar nodig om in de behoeften van een gemiddelde hond te voorzien. De 'ecologische voetstap' komt daarmee volgens de onderzoekers op 1,1 hectare.

Een Toyota Land Cruiser daarentegen, die 10.000 kilometer per jaar aflegt, verbruikt 55 gigajoule. Een hectare landbouwgrond kan per jaar 135 gigajoule aan energie produceren. Dat betekent dat de 'ecologische voetstap' van zo'n terreinwagen neerkomt op 0.41 hectare land; de helft van een Duitse Herder.


Robert Heemskerk

Lastig zeg...

Moet ik nu mijn hond wegdoen of mijn SUV?  :huh:


GijsB

bijde...

gewoon fiets en hamster nemen ipv. hond en SUV ;D
Gijs

pia zz

nou, hoef hier niet over na te denken hoor , keuze snel gemaakt...... B)
  groet Pia.

Marina

En de ecologische voetstap van de mens? Volgens mij is dat het meest destructieve wezen dat hier op aarde rondwandelt, veel erger dan hond en suv bij elkaar.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Louis.Boumans

Citaat van: ahospers op oktober 26, 2009, 17:24:09 PM
Een middelgrote hond eet al snel 164 kilo vlees en kost 85 kilo graan per jaar. Er is zo'n 60 vierkante meter land per jaar nodig om in de behoeften van een gemiddelde hond te voorzien. De 'ecologische voetstap' komt daarmee volgens de onderzoekers op 1,1 hectare.

Ik heb wel eens een volkstuintje gehad, en het lijkt me nog niet eenvoudig om op 60m2 85 kg graan te verbouwen, maar ik kan me voorstellen dat een professional dat wel kan. Maar dan ook nog eens 164 kg vlees? Nuja, 60m2 is 0,006 ha. Dus misschien is de resterende 1,094 ha bedoeld voor dat vlees?

jack_windig

Tja, als je alleen naar het energieverbruik bekijkt...
Maar hoeveel energie kost het om een hond te produceren en hoeveel een SUV?
Hoeveel kost de winning en het transport van de brandstof of voedsel?
Hoeveel verkeersdoden en andere slachtoffers komen door honden en hoeveel door SUVs?
Hoeveel CO2, fijnstof en andere uitlaatgassen produceert een hond en hoeveel een SUV?
Verder kan je je natuurlijk afvragen wat nuttiger is, een hond of een SUV, maar ja dan moet je kameraadschap af gaan wegen tegen het fijne en veilige gevoel van een grote auto.

vuurvlinder

Die middelgrote hond eet per jaar 164 kilo slachtafval, dus de rommel die overblijft en wij zelf niet willen opeten. Een hond is dus beter voor het milieu dan een SUV. O0
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

spinnenvrouw

Citaat van: Louis.Boumans op december 26, 2009, 12:24:31 PM
Ik heb wel eens een volkstuintje gehad, en het lijkt me nog niet eenvoudig om op 60m2 85 kg graan te verbouwen, maar ik kan me voorstellen dat een professional dat wel kan. Maar dan ook nog eens 164 kg vlees? Nuja, 60m2 is 0,006 ha. Dus misschien is de resterende 1,094 ha bedoeld voor dat vlees?
Ruim 9 ton tarwe per ha wordt in NL gehaald op goede kleigrond. Dat is bijna 1 kg per m2 .
Jacomijn Prinsen

Louis.Boumans

Citaat van: jack_windig op december 26, 2009, 15:45:47 PM
Tja, als je alleen naar het energieverbruik bekijkt...
Maar hoeveel energie kost het om een hond te produceren en hoeveel een SUV?

Laten we gemakshalve zeggen dat de productie van een hond geen energie kost. De energie voor de productie van een auto wordt geschat op 15% totale energieverbuik tijdens het 'leven' van de auto. (Dit is de reden waarom het milieuvriendelijk is om een gloednieuwe auto te slopen en in te ruilen voor een alternatieve auto die een paar procent zuiniger is; maar dit terzijde.)
Dan komt de energiebelasting van de auto op 0,47 ha en de hond nog steeds op 1,1.

Wat betreft het slachtafval: als we dat zelf echt niet willen eten kunnen we het in de brandstoftank gooien.

Jacomijn: bedankt voor de harde feiten omtrent graanproductie! Daar hebben we tenminste wat aan! (itt de Telegraaf die maar lukraak wat getallen in het artikel strooit...)

Elachista

Citaat van: Marina op oktober 31, 2009, 00:20:28 AM
En de ecologische voetstap van de mens? Volgens mij is dat het meest destructieve wezen dat hier op aarde rondwandelt, veel erger dan hond en suv bij elkaar.

..Vooral na nieuwjaar als dan dat oliebollenvet zijn werking gaat doen...amai dan is ook geen hond meer veilig.
Groet,
Tymo

Marina

Citaat van: Avondrood op januari 23, 2010, 02:43:27 AM
..Vooral na nieuwjaar als dan dat oliebollenvet zijn werking gaat doen...amai dan is ook geen hond meer veilig.

Kwestie van de wc doortrekken vóór je de hond uit de pot laat lebberen  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Elachista

Citaat van: Marina op januari 23, 2010, 11:19:33 AM
Citaat van: Avondrood op januari 23, 2010, 02:43:27 AM
..Vooral na nieuwjaar als dan dat oliebollenvet zijn werking gaat doen...amai dan is ook geen hond meer veilig.

Kwestie van de wc doortrekken vóór je de hond uit de pot laat lebberen  ;D

Is dat bij jullie dan de gewoonte?
Groet,
Tymo

Marina

Citaat van: Avondrood op januari 23, 2010, 14:07:04 PM
Citaat van: Marina op januari 23, 2010, 11:19:33 AM
Citaat van: Avondrood op januari 23, 2010, 02:43:27 AM
..Vooral na nieuwjaar als dan dat oliebollenvet zijn werking gaat doen...amai dan is ook geen hond meer veilig.

Kwestie van de wc doortrekken vóór je de hond uit de pot laat lebberen  ;D

Is dat bij jullie dan de gewoonte?
bedoel je dat bij jullie de hond drinkt uit een zopas gebruikte wc waar je NIET hebt doorgespoeld?
amai, geen wonder dat t beest niet veilig is   :-X
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Elachista

Wij hebben geen hond, alleen vissen en die hebben minder troebel water om te drinken.
Groet,
Tymo

Marina

Citaat van: Avondrood op januari 23, 2010, 02:43:27 AM
..Vooral na nieuwjaar als dan dat oliebollenvet zijn werking gaat doen...amai dan is ook geen hond meer veilig.
Blijft over de vraag: wat doet jouw moeder met die oliebollen  :rolleye:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Elachista

In de olie gooien. Ga je me nu vertellen dat je de enige Nederlander bent die niet windjes laat na nieuwjaarsnacht?
Groet,
Tymo

Marina

Nou.... ik koop ze gewoon bij een goeie oliebollenkraam.
Dat scheelt wel wat denk ik.....  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682