larfjes op korstzwam

Gestart door bruggeman, oktober 26, 2009, 09:56:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze had ik op het keverforum gezet. Daar kreeg ik de raad ze hier te plaatsen.

Deze diertjes vond ik op een korstzwam waar ze zig kennelijk aan te goed doen. Ze zijn 2-3 mm lang. Ik denk aan keverlarven, maar verder... Het is mogelijk dat ze bij een soort horen die in Nederland zeldzaam is. In elk geval zie ik heel veel kleine ongewervelden op korstzwammen en deze was daar nog niet bij. Ze komen uit een bos wat zuidelijk van Parijs.

De kleur is veel te geel want ik heb de foto's bij lamplicht onder de prep mic genomen
groet,
Ida

Robert Heemskerk

Spannende foto'tjes  :blink:
Ik moet denken aan larven van een Lonchoptera spec.

Het is mogelijk dat ze bij een soort horen die in Nederland zeldzaam is. ; waarom dan?

Op diptera.info is een speciaal larvenforum voor vliegen  ;)

groet, Robert

bruggeman

Citaat van: Robert Heemskerk op oktober 26, 2009, 10:07:36 AM
Spannende foto'tjes  :blink:
Ik moet denken aan larven van een Lonchoptera spec.

Het is mogelijk dat ze bij een soort horen die in Nederland zeldzaam is. ; waarom dan?

Op diptera.info is een speciaal larvenforum voor vliegen  ;)


Gewoon, omdat als je in een andere regio rondkijkt er altijd soorten zijn die daar wel en in Nerderland niet algemmen zijn, maar ook omdat ik ze nooit eerder op de korstzwammen zag (terwijl er bijna dagelijks een aantal onder mijn microscoop passeren)
groet, Robert
groet,
Ida

Louis.Boumans

Lijken idd Lonchoptera-larven! Leuk, ik heb alleen nog de poppen gezien - die ziener ook zo uit, uiteindelijk moeten ze een mm of 5 lang worden. Je kan proberen ze uit te kweken. Lonchoptera bifurcata en L. lutea vind je overal, maar er zijn nog meer soorten die ik almaar niet kan vinden. Misschien is dit een manier om een andere L soort te vinden - wie weet!

Robert Heemskerk

Ik kwam ze zelf tegen in bodemmonsters die ik had genomen in het Amsterdamse bos.
De  larven vond ik in de bladerlaag onder dood hout;

http://waarneming.nl/waarneming/view/41213809?_popup=1

bruggeman

#5
Citaat van: Louis.Boumans op oktober 26, 2009, 22:20:42 PM
Lijken idd Lonchoptera-larven! Leuk, ik heb alleen nog de poppen gezien - die ziener ook zo uit, uiteindelijk moeten ze een mm of 5 lang worden. Je kan proberen ze uit te kweken. Lonchoptera bifurcata en L. lutea vind je overal, maar er zijn nog meer soorten die ik almaar niet kan vinden. Misschien is dit een manier om een andere L soort te vinden - wie weet!
Dank Louis en Robert,

Kweken zou leuk zijn, maar ik heb mijn handen al vol  aan de korstzwammen. Maar ik geniet wel altijd erg van het kleine dierlijke grut wat er op rondscharrelt: prachtige kleine mijtjes (allerlei kleuren en er zijn er bij die een slakkenhuisje op hun rug lijken te dragen), springstaarten etc. Maar het gevoel is ook wel dubbel wat dat grut eet behoorlijk grote porties korstzwam.
groet,
Ida