Koekoek of Boskoekoek

Gestart door michael_kars, oktober 25, 2009, 16:10:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

michael_kars

Ik heb deze koekoek vanochtend gezien, maar een collega vogelaar zij dat het erg laat is voor een koekoek. Hij opperde dat het misschien een Boskoekoek kon zijn. Ik heb slechts 3 (slechte ) foto's kunnen maken. De vogel zat erg ver weg.
Foto's  staan hier : http://waarneming.nl/waarneming/view/45118120
Groet,

Michael

Vincent Hart

#1
Het is inderdaad lekker laat voor een koekoek. Boskoekoek arriveert een stuk later dan koekoek (mei-jun resp. april volgens de ANWB) dus vertrekt waarschijnlijk normaalgesproken ook eerder. Dat gezegd hebbend, volgens de Kenmerkengids zijn lichte, ongetekende kleine dekveren een kenmerk voor boskoekoek, en dat lijkt jouw vogel op foto 3 te hebben. Heb je nog meer foto's? EDIT > nee dus.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op oktober 25, 2009, 17:42:18 PM
Het is inderdaad lekker laat voor een koekoek. Boskoekoek arriveert een stuk later dan koekoek (mei-jun resp. april volgens de ANWB) dus vertrekt waarschijnlijk normaalgesproken ook eerder. Dat gezegd hebbend, volgens de Kenmerkengids zijn lichte, ongetekende kleine dekveren een kenmerk voor boskoekoek, en dat lijkt jouw vogel op foto 3 te hebben. Heb je nog meer foto's?

Het gaat om de kleinste dekveren Vincent en volgens mij zijn die lastig te beoordelen op de foto's. Bovendien zijn volgens dezelfde Kenmerkengids deze kleine veertjes ook bij sommige Koekoeken in elk geval aan de buitenzijde wit (alleen binnenzijde gebandeerd).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

#3
Ho Frank, ik had het over de ondervleugel, zie de passage in de Nils onder 'vlucht ak': "Kdv op ondervleugel licht en weinig getekend, vaak 2e lichte baan op ondervleugel vormend <=> bij koekoek kdv donkerder en sterk gebandeerd, niet duidelijk lichter dan rest van odv" (blz 161). Blijft de vraag natuurlijk wel of je op basis van deze foto's (foto 3) wel een zinnige uitspraak kunt doen over de aan-/afwezigheid van dat kenmerk. EDIT: Michaels vogel lijkt bij nadere beschouwing wel degelijk bandjes over de kdv te hebben > Koekoek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Je hebt gelijk Vincent, ik begreep je verkeerd, excuus!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Maar goed, het zal dus wel gewoon een - nogal late - koekoek zijn
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

michael_kars

Er zijn ondertusen al meerdere mensen geraadpleegd, ik houd het ook op een koekoek.

UtrechtsVogelNet

Ik had Michael toen ik de waarneming binnenkreeg vanmiddag direct gewezen op de optie Boskoekoek. Foto's naar een expert gestuurd, met toestemming van Michael. Ook hij komt tot Koekoek.

Heb zelf 2 of 3 jaar geleden eind oktober op Ameland een koekoek vanaf zee zien binnenvallen, maar helaas niet meer terug kunnen vinden (eind van de middag).
Ik heb nog nooit een Boskoekoek gezien, maar voor zover ik in de literatuur heb kunnen nagaan is mn het geluid diagnostisch en zijn de veldkenmerken extreem lastig ... Tja, je krijgt wel effe een hartklopping bij zo'n late waarneming. Vanmiddag had ik heel eventjes een deja vue ervaring dus.

Phil

Toevoeging: heren moderatoren, jullie klok staat nog op wintertijd ... (zie log-gegevens).

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op oktober 25, 2009, 22:33:11 PM
En zelfs het geluid is niet persee diagnostisch: http://www.israbirding.com/israelbirdsforum/forum_entry.php?id=737

Dat toonde ook de gevallen in Finland aan (enkele jaren achtereen roepende vogels).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

garryb

Just in case: graag jullie aandacht voor deze waarneming van een erg late koekoek met foto's op 25 oktober 2009 in de Ronde Venen. Als ik de Van Duivendijk zo lees durf ik er niet aan maar ... nou ja, oordeel zelf. Ik denk een egaal witte kleinste dekveer aan de buitenkant van de handvleugel te zien en weinig getekende kleine dekveren op de ondervleugel. Iemand die ervaring heeft met deze beesten? (in de hand?)

http://waarneming.nl/waarneming/view/45118120


redmar_woudstra

Zelfs een vogel in hand (Israel) was nog retelastig!
groet,
Redmar

Vincent Hart

nog even aanvullend daarop: ik vond het opvallend, bladerend door de foto's van vliegende koekoeken op waarneming.nl, hoeveel vogels ik met schijnbaar witte, ongebandeerde kdv (van onderen, Frank ;)) tegenkwam - ook op redelijk goede foto's. Op basis van Michael's foto's lijkt het me daardoor (helaas) niet mogelijk een zinnige uitspraak over de aan- danwel afwezigheid van dit kenmerk bij zijn vogel te doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

garryb

#14
Dank voor de indicatie dat er al een topic liep rond dit geval. Er stond nog geen commentaar bij de waarneming. Fijn dat deze al wel is opgemerkt en bekeken door mensen met kennis van zaken.

EDIT: mijn post samengevoegd met al bestaande posts (zie ook nieuwe reactie Vincent Hart)

Vr gr,
Garry

Vincent Hart

@Frank & Redmar: Zég ik toch ... ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers