libel (3)

Gestart door Hendrikje, oktober 24, 2009, 17:39:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hendrikje

Zou dit het vrouwtje kunnen zijn van mijn topic "libel" (Dit blijkt de Trithemus aurora) te zijn. Deze libel heb ik waargenomen in dezelfde omgeving in Vietnam.

marcel123

je kan je fotos beter in dit forum plaatsen, bij de andere .

Goyatlah

Nee, lijkt me Orthetrum en vermoedelijk sabina (kan weer geen look-a-like vinden)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op oktober 24, 2009, 23:22:56 PM
Nee, lijkt me Orthetrum en vermoedelijk sabina (kan weer geen look-a-like vinden)
Ik dacht daar in eerste instantie ook aan, maar volgens mij loopt de lichte tekening te ver door naar achteren op het achterlijf. De dwarsaders voor de knoop in de voorvleugel zijn net niet lekker te zien. Die in de achtervleugel wel (zeker 6, dus misschien 7 of zo). Ik weet niet of ik die als eerste aanwijzing voor de hoeveelheid in de voorvleugel mag gebruiken, maar ik doe het toch even. Het zijn er niet zoveel en lijken me er in elk geval te weinig voor een Orthetrum (10-14)

Ik neig op basis van foto's bekijken en vervolgen ook dwarsaders voor het geslacht bekijken, naar een Diplacodes. Mogelijk D. trivialis, maar dat durf ik zo niet te beloven.

Goyatlah

in Orr (over trivialis): immatures dark with pale greenish yellow marking, reminiscent of a small O.sabina. Female markings like immature male. Kom ik dus niet verder mee, maar met die antenodalen kan ik in mee gaan. Diplacodes cf. trivialis dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op oktober 25, 2009, 13:05:20 PM
in Orr (over trivialis): immatures dark with pale greenish yellow marking, reminiscent of a small O.sabina. Female markings like immature male. Kom ik dus niet verder mee, maar met die antenodalen kan ik in mee gaan. Diplacodes cf. trivialis dus.
Gelukkig heb jij in dit geval ook nog een boekje om in te kijken. Mijn random geblader tussen de foto's voelde nog niet helemaal als een definitieve determinatie (ondanks de beadering)

Goyatlah

In mn boekje (wat natuurlijk Vietnam niet volledig hoeft te dekken) staat verder nog D.nebulosa maar die lijkt het me niet te zijn (mannetje heeft vleugelvlekken, beschrijving van het vrouwtje is anders).
Achterlijf lijkt me ook het best te matchen met trivialis.

Heb net even de plaatjes van alle Orthetra en Diplacodi (Goede mv?) op mn pc bekeken, en Orthetra hebben inderdaad veel meer antenodalen (weet ik dat ook weer) en de enige 2 (heb fotos van 9 van de 11) Diplacodes die het mi evt kunnen zijn zijn trivialis en lefebvrii. Laatste komt daar waarschijnlijk niet voor (veerspreiding denk ik iets van Afrika en Arabie), en heeft vaak (meetal?) vleugelkleuring.
Dus wat mij betreft nog steeds cf Trivialis.
Moi, Dolf

Limosa

Citaat van: Goyatlah op oktober 25, 2009, 13:05:20 PM

Hoi Dolf,

Heb jij het boek van Borneo of die van Maleisie van Orr? ik heb nogal wat ongedetermineerde foto's uit Vietnam en omstreken en zoek een werk waar in ieder geval aardig wat van deze soorten in staan.
Groeten,

Joachim

Goyatlah

Maleisie (is goedkoper). Borneo komt nog wel... (kost dacht ik ongeveer 90 euro)

Maar voel je vrij om ze hier te posten of ze mij te mailen.
Moi, Dolf

Hendrikje

Allemaal bedankt voor het zoeken naar gegevens over libel(3). Ik ga er vanuit dat het een Diplacodes cf.trivialis is. Ik vind het prettig om het beest een naam te kunnen geven!
met vr.gr. Hendrikje