Hoofdmenu

Roest

Gestart door Arno van Stipdonk, juli 01, 2006, 18:07:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Tja, helaas kom ik met deze hitte en droogte niet verder dan het vinden dan een enkele roest of myxo (valt ook niet meer mee, alles is bijna verdroogt).
Deze zat op blaadjes van een wilg.
Aan de onderzijde zat een oranjegeel poederachtige schimmel.
Weet iemand of dit misschien Melampsori larici populina is?
Onderzijde blad:

Arno van Stipdonk

Door stereomicroscoop:

Arno van Stipdonk

bovenzijde blad:

a.houter

Ik denk dat je eerder bij Puccinina moet gaan zoeken Arno, maar dit is ook niet meer dan een geweldige slag in de lucht, daarvoor geeft de foto veel te weinig detail. Microscopisch zul je misschien kratertjes met gekartelde rand tegenkomen, zakjes die gevuld zijn met 'sporen'. Nogmaals, misschien...maar kijk even bij Puccinia's.

Groeten,

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

Oke, bedankt voor de tip Andre. Ik ga binnenkort een preparaat maken.

carootje

Even de zoekmachine gehanteerd:

Melampsora larici-populina?

Caro

Arno van Stipdonk

Hallo Caro,

Die soort suggereerde ik zelf ook in mijn eerste bericht.
Het zou die soort inderdaad dus kunnen zijn, ik kom er nog op terug.

fungi_nl

Melampsora larici-populina geeft in google 11 resultaten bij de afbeeldingen en 9780 bij de websites.

De Melampsori larici populina van Arno geeft 48 websites weer via google en 0 via de afbeeldingen.

Wat de juiste schrijfwijze is houden jullie te goed, maar ik denk de eerste welke Caro als optie gaf.


Arno van Stipdonk

Ik heb inderdaad het streepje weggelaten, dus volgens mij heb je helemaal gelijk John. :)  

fungi_nl

#9
Buiten het streepje ging het mij om

Melampsora
en
Melampsori

;)

Arno van Stipdonk

O, sorry, was me nog niet opgevallen. :wacko:
Ben ik de soort waarschijnlijk op een andere website tegengekomen...... :)  

fungi_nl

#11
Enig idee wat de correcte naam zou kunnen zijn?
Ik heb geen verstand van roesten en branden. (Wil ik ook zo laten :)  )
Dan kan ik 'm wel in de database toevoegen want daar staat deze (nog) niet.

Melampsora larici-populina - Lork-Populierroest

Elachista

Groet,
Tymo

fungi_nl

Melampsora larici-populina --> Lork-populierroest

Deze staat alvast in de lijst. Zoek op Lork.....

fungi_nl

CiteerIk ga binnenkort een preparaat maken

Any news, yet?

Arno van Stipdonk

Nee, nog niks aan gedaan. Ik heb momenteel een cursus van mijn werk, dus weinig tijd gehad. Misschien kom ik er morgen aan toe. ;)  

Arno van Stipdonk

#16
Welnu, het preparaat is gemaakt. Op de foto zie je wat ik tegenkwam.
Het lijken inderdaad kleine sporen welke in zakjes gevormd worden. De grootste die ik gemeten heb is 8 micron.
Ik heb zelf nog geen literatuur over roesten e.d., zijn wel in bestelling. Heb 2 boeken over microfungi van Ellis & Ellis besteld, maar deze moeten uit Engeland komen. Dus dat kan nog wel even duren voordat ik ze in huis heb.

André, kun jij al iets meer zeggen n.a.v. deze foto?

a.houter

Niet echt Arno, alleen dat ik meer neig naar jouw eerste ingeving.
Het is zo dat Puccinia en Melampsora uiterlijk wel op elkaar lijken. Echter Puccinia is meer een soort die op grassen voorkomt. Daarentegen komt Melampsora vaker op bladeren van bomen struiken voor.
Aangezien ook bij deze roesten vaak de waardplant bepalend is voor de naamgeving, lijkt mij jouw keuze toch meer voor de hand liggend.

Groeten,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Oeps! vergeet ik nog te vermelden dat er ook een Melampsora salix bestaat...
Salix is wilg hè?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

Dat moet hem zijn! Dank je André. :duim:
De soort die ik eerst voorstelde komt voornamelijk voor op populier en de Melampsora salix lijkt er ook meer op.  

Arno van Stipdonk

Zoals de soort hier beschreven staat klopt het precies zoals ik hem heb waargenomen:

http://www.gezondeboomteelt.nl/achtergrond..._waarnemen.html

fungi_nl

CiteerEchter Puccinia is meer een soort die op grassen voorkomt.

Wil ik melden dat in 1 van de laatste coolia's een artikel hierover heeft gestaan.