Wat is de naam van dit insect?

Gestart door visserpc, oktober 23, 2009, 23:27:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

visserpc

Op 17 oktober jl. trof ik dit insect, circa 3 cm groot, op de voordeur van mijn woning te Driehuis (NH) aan. Een pracht insect! Wat is de naam van dit insect?
Groet,

Pieter Visser

David Tempelman

beste Pieter welkom op het forum.
dit is een sluipwespachtig iets. maar verzoekje, wil je de foto ajb verkleinen? ik heb niet zo'n groot scherm  ;)
met vriendelijke groet,
David

visserpc

David,

Op jouw verzoek heb ik de foto verkleind: zie bijlage. Alvast bedankt voor je (vervolg) reactie.
Groet,

Pieter Visser

belle

Dag Pieter,

Nog steeds is de foto niet goed te bekijken, maar het is een prachtig insect inderdaad. Volgens mij kun je beter verkleinen tot een grootte van ca. 800 x 800 of in elk geval niet veel breder dan 800. Dan kun je de foto in zijn geheel bekijken zonder te scrollen.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Robert Heemskerk

#4
Ik ben zo vrij geweest om de foto even te verkleinen (25%)

Het lijkt mij een Ichneumonidae maar zie geen legboor.(>man Ichneumonidae?)
Antenne meer dan 16 segmentjes, ingesnoerd achterlichaam.
Eigenlijk moet ie naar de afdeling Bijen, wespen en mieren  :angel:
groet, Robert

Arp

#5
Bij dit draadje had ik een hoop linkjes (in de tekst verwerkt) opgenomen waar je misschien wat aan hebt.

Mijn beest heb ik destijds uiteindelijk toch maar als "Sluipwesp spec." weggezet al ben ik er nog steeds vrijwel zeker van dat het een Ophion is.

P.S. Ook van mij welkom natuurlijk Pieter ;)

P.P.S: Vanaf de grote foto (toch wel handig  ;D ) zou ik van deze dan ook een Ophioninae maken, maar meer ga ik er niet mee puzzelen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)