Hoofdmenu

parasolzwam

Gestart door ratje, oktober 23, 2009, 20:36:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

deze parasolzwam had een erg lange steel. Op de foto ligt-ie in 2 stukken, hij brak af. De plaatjes zijn donkercreme, de steel helemaal geschubd tot aan de ring. Hij stond onder beuken in een erg vochtige omgeving

heppo

hoi,

waarom is dit een parasolzwam?

had die ook een geur?

heppo

Nico Dam

Hallo Hannie,
Vraag me net als Heppo af waarom je denkt dat dit een parasolzwam is.
Rook hij naar amandelen?
Groet,
Marjo

heppo

hoi nico,

die had ik ook in gedachten! ik ruik hem bijna door de computer heen.
snel fotograferen van paddetoelen en snel op internet zetten  leidt tot determinatieluiheid! deze botte stelling heb ik al eens vaker aangehaald en nu kwam hij weer boven,
de stelling is hypothetisch bedoeld, net zo als elke naam voor welke schimmel dan ook!

herman/heppo


heppo

ik bedoel hoi marjo! doe de groeten aan n.

ratje

Goed, goed, zo snel ben ik ook niet. Het geval wil gewoon dat ik champignons en parasols gewoon door elkaar haal. Who's perfect  :huh:
Daarnaast waren de plaatjes niet donker zoals bij een champignon.
En ten leste: sleutelen is voor mij moeilijk, omdat ik bij het lezen het spoor bijster raak als ik me te veel moet inspannen (concentreren). Sommige dingen heb je niet voor het kiezen en volgens mij kun je niet zien wie er achter de pc zit.
En dan niet direct een oordeel vellen.

Nico Dam

Hannie,
Geen champignon, dat klopt. Blijft de vraag staan: rook hij naar amandelen?
Groet,
Marjo

ratje

Citaat van: Nico Dam op oktober 23, 2009, 21:10:03 PM
Hannie,
Geen champignon, dat klopt. Blijft de vraag staan: rook hij naar amandelen?
Groet,
Marjo

Ja hij ruikt naar amandelen.

heppo

zoek eens bij de hebeloma's

heppo

en jij bent begonnen om hem parasolzwam te noemen, met die geur en die kleur plaatjes!!

h.

Ismael

ow dat is die soort die "wortelt" in muizenholen/wespenholen ed, leuk! Vandaar de lange steel waarschijnlijk
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Hannie, om het niet te lang te maken: Gerhardt 294  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: heppo op oktober 23, 2009, 21:45:33 PM
en jij bent begonnen om hem parasolzwam te noemen, met die geur en die kleur plaatjes!!

h.

ja en?? Wat is er mis mee? Waarom een forum????

ratje

Citaat van: Gert Kremer op oktober 23, 2009, 22:46:04 PM
Hannie, om het niet te lang te maken: Gerhardt 294  ;)

Gert, je bent heeel erg bedankt voor je tip. Ik zou hem nooit gevonden hebben.  :angel:

ratje

Citaat van: Ismael op oktober 23, 2009, 22:19:26 PM
ow dat is die soort die "wortelt" in muizenholen/wespenholen ed, leuk! Vandaar de lange steel waarschijnlijk

Gelukkig heb ik niet opgelet of er beestjes in de grond zaten. De wortel knapte en ik heb hem eruit gevist  ;D

Arno van Stipdonk

Tja Hannie. Je kunt wel aangeven dat je het lastig vind om te sleutelen e.d. maar als je een Parasol en een Champignon nu nog door elkaar haalt, hele diepe zucht. Een Champignon heeft donkere plaatjes en een Parasol heeft lichte plaatjes. Hoe moeilijk wil je het hebben?
Dus ik kan me de reactie van Herman heel goed voorstellen en hij heeft gelijk(een paddenstoelfoto snel op internet gooien leidt tot determinatieluiheid), jammer dat je daar niet zo goed tegen kunt.

En ja, dat is dan weer een nadeel van een forum, mensen kunnen zomaar een reactie geven of commentaar hebben.

ratje

#16
Citaat van: vanstipdonk op oktober 24, 2009, 19:47:47 PM
Tja Hannie. Je kunt wel aangeven dat je het lastig vind om te sleutelen e.d. maar als je een Parasol en een Champignon nu nog door elkaar haalt, hele diepe zucht. Een Champignon heeft donkere plaatjes en een Parasol heeft lichte plaatjes. Hoe moeilijk wil je het hebben?
Dus ik kan me de reactie van Herman heel goed voorstellen en hij heeft gelijk(een paddenstoelfoto snel op internet gooien leidt tot determinatieluiheid), jammer dat je daar niet zo goed tegen kunt.


En ja, dat is dan weer een nadeel van een forum, mensen kunnen zomaar een reactie geven of commentaar hebben.

zucht zucht ga ik geen energie aan verspillen. Slecht weer of slechte week ;D ;D

Oh ja was ik nog vergeten. Gezellig dat je ook weer langs komt. Niets beters te doen? ;D :wacko:

heppo

ik zal me leven beteren. en niet meer zo  reageren. maar vroeger als ik er niet uit kwam, begon ik bijv. met een sporee en een beschrijving. maar ik ben dan ook ouderwets.

herman

Nico Dam

Niet doen Herman (je leven beteren dus).
Determinatiemoeheid lijkt me terecht geconstateerd, en moet geen plaag (of epidemie, om het actueel te houden) worden.
Groet,
Nico

han.endt

Kom nou. Je kan Hannie moeiljk van determinatieluiheid beschuldigen. Ze is heel veel in het veld en determineerd veel zelf en gebruikt ook de microscoop. Ze heeft de kleur van de lamellen bij een onbekende paddenstoel een keer over het hoofd gezien. Meer niet. daarbij zijn deze niet eens zo heel donker.

ratje

Heren, ik ben blij met deze reacties. Ik vond het ook niet prettig. Net als Han al aangeeft, ik ben er veel mee bezig en wil er graag een hoop van leren. Ik plaats wel foto's om te kijken welke richting ik moet zoeken.
Fijn dat het zo opgelost wordt.

Nico Dam

Allen,
Ik zou ieder van ons (= mij en jullie) willen aanraden het opiniestuk van P.F. Thomèse in NRC, 24/25 okt 2009, te lezen. Titel: Sprekers, schrijvers, bellers sms'ers, chatteraars, twitteraars (waarneming.nl-ers): allemaal kleine dictators. (Toevoeging tussen () van mij.)
Groet,
Nico

ratje

Citaat van: Nico Dam op oktober 25, 2009, 19:52:12 PM
Allen,
Ik zou ieder van ons (= mij en jullie) willen aanraden het opiniestuk van P.F. Thomèse in NRC, 24/25 okt 2009, te lezen. Titel: Sprekers, schrijvers, bellers sms'ers, chatteraars, twitteraars (waarneming.nl-ers): allemaal kleine dictators. (Toevoeging tussen () van mij.)
Groet,
Nico

Kortom, de halve wereld? ;D

Arno van Stipdonk

Hallo allemaal,

Ik zal nog een reactie geven om mijn eerdere reactie (welke niet goed was, deze kwam nogal bot over) nader te verklaren.
Ik denk dat iedereen wel eens last heeft van determinatiemoeheid (klinkt inderdaad beter Nico :blink:) en het gebeurt nog regelmatig dat iemand een paddenstoel op het forum plaatst nog voordat deze onder de microscoop geweest is en gecontroleerd is wat de kleur van de sporee is of andere kenmerken gecontroleerd heeft. Ook ik heb me hier schuldig aan gemaakt, zie de melkzwam op hout. Deze heb ik veel te snel op het forum geplaatst waar ik dan achteraf alweer snel spijt van heb.

Er zijn natuurlijk ook veel nieuwe mensen op dit forum aanwezig of reeds enkele maanden of nog langer. Voor deze groep geldt dat men nog veel moet leren en eerst de hoofdgroepen moet leren kennen.  Onderstaande is op deze groep dus niet van toepassing. Verder heeft de een wat meer moeite met determineren als de ander, de grens is niet duidelijk te trekken.

Echter als je al enkele jaren ervaring hebt én een microscoop tot je beschikking hebt dient men toch eerst de paddenstoel zelf op naam trachten te brengen voordat je deze op het forum zet. Ik zie regelmatig foto's van kelkje e.d. voorbij schieten met de vraag of men alvast een idee heeft waar men moet zoeken of welke soort het eventueel zou kunnen zijn.

Paddenstoelen determineren is lastig maar door eerst zelf te zoeken leer je veel sneller, als je er echt niet uitkomt kun je deze alsnog op het forum plaatsen of iemand mailen. Bij de geringste twijfel is het natuurlijk verstandig de soort te laten controleren. Maar door het zelf zoeken en determineren wordt je ook veel sneller bedreven in het determineren, leer je de termen kennen en zullen je waarnemingen steeds betrouwbaarder worden.

Maar ook ik zal mijn leven beteren en niet meer zo reageren. Verder is bovenstaande mijn persoonlijke mening (door schade en schande wijs geworden??? :angel:), natuurlijk hoeft men het niet met mij eens te zijn.

bruggeman

Echter als je al enkele jaren ervaring hebt én een microscoop tot je beschikking hebt dient men toch eerst de paddenstoel zelf op naam trachten te brengen voordat je deze op het forum zet. Ik zie regelmatig foto's van kelkje e.d. voorbij schieten met de vraag of men alvast een idee heeft waar men moet zoeken of welke soort het eventueel zou kunnen zijn.

Af en toe is het juist zo fijn om even lui te mogen zijn en enkele exemplaren van de grote berg die ik weer veel te gulzig heb verzameld en waar ik echt zelf geen tijd meer voor heb  aan jullie voor te kunnen leggen en dan hopelijk een naam te krijgen.
Het alternatief, de groene container, is heel deprimerend. Vaak is een klein beetje hulp, een geslacht of familie genoeg. Ik hoop dus jullie nog vaak te mogen lastig vallen met dingen die ik in principe zelf zou moeten kunnen.
groet,
Ida

Gulistan

Ik vind het ook leuk om paddenstoelen op het forum te zetten terwijl ik ermee bezig ben, het is net of ik dan niet alleen ervoor sta. En het is ook leuk om kunde van de vondst te doen, het is zoiets als te zeggen, jongens, ik heb iets gevonden, het is heel spannend en ziet er leuk uit, ik weet nog niet hoe het heet maar ik ben er blij mee en probeer het op naam te brengen.Jullie mogen meegenieten en als je iets wilt zeggen, a.j.b. Gewoon interactie. Gezellig.
Groeten van Christiane

heppo

geachte forumleden,

het leuke van waarneming.nl is het enthousiasme van mensen over hun hobby mbt hun  waarnemingen. dat moet ook zo blijven. terwijl ik weet dat sommige professionals twijfelen aan het waarheidsgehalte van sommige groepen. vandaag liet een collega mij voor het eerst van mijn leven een boomsprinkhaan zien in de buurt van hollandse rading. ik ga hem zo op waarneming.nl zetten. ik weet niks van sprinkhanen en heb dus ook last van determinatieonkunde/luiheid/moeheid. die stelling over determinatieluiheid heb ik wel in een context geschreven. ik heb er niet voor niets bij gezegd dat het een hypothetische stelling is. ik zie hem graag gefalsifieerd. maar laat iedereen vooral doen wat hij of zij leuk vindt om zijn of haar hobby uit te oefenen.

Arno van Stipdonk

Mensen, blijf allemaal enthousiast bezig met deze geweldige hobby! En doe allemaal wat je wil, natuurlijk! Zie het als een tip voor sommigen, meer niet. Iedereen mag zelf weten of men daar wat mee doet.
Over tot de orde van de dag, paddenstoelen zoeken en determineren want hier gaat veel te veel tijd inzitten. :blink: