Trompetgeschal in Annen

Gestart door Bob Hogeveen, maart 12, 2005, 12:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Het trompetgeschal van Noordse Goudvinken is nogal eens gemeld in ons landje, deze winter. Ik heb echter nog niet goed kunnen achterhalen wat ik me er precies (of ongeveer) bij moet voorstellen.
Vanmorgen werd mijn aandacht getrokken door een apart geluidje in een boom achter onze tuin. Je zou inderdaad met de nodige fantasie kunnen zeggen dat er een heel klein, iel trompetje klinkt. Het was wel degelijk een Goudvink (m), maar of dit nu het trompetgeschal van de Noordse Goudvink is...? Het was in ieder geval een geluid dat ik niet ken van de Goudvink, terwijl ik toch bijna dagelijks Goudvinken hoor rond om onze tuin.
Weet iemand een geluidsbestandje te vinden van de trompettertjes of kan iemand eens proberen het wat nader te omschtijven?

Alvast bedankt,

Bob H.


Pim

Op deze website staan diverse geluidsopname's van mogelijk Noordse goudvinken. Ik heb ze op verschillende plekken in Nederland gehoord, het geluid is onmiskenbaar en niet te vergelijken met de klassieke roep.

Ik hoor er echter geen trompet in, maar eerder een fluitje ;)

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bob Hogeveen

Thnx Pim,
Het in IJsland opgenomen geluidje op die site is exact wat ik hoorde!
Is de Noordse Goudvink hiermee zeker genoeg om hem op de site te melden? Vast wel...

Bob

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bram Rijksen

Hoi Bob (en Bob ook, natuurlijk..),

In Europa hebben we
.a de gewone Goudvink (Pyrrhula p. europea) en
.b de Noordse Goudvink (Pyrrhula p. pyrrhula), de nominaat.
De 'trompetgoudvink' is weliswaar net zo groot als de Noordse Goudvink, maar zo mogelijk nóg feller rood. Het kenmerkende geluid komt veel overeen met het geluid dat Goudvinken in de Russische republiek Komi produceren, vandaar dat de naam 'komi-Goudvink' ook regelmatig gebruikt wordt.
Het is nog niet bewezen, maar het lijkt er dus op dat de trompetgoudvink níet hetzelfde is als de Noordse Goudvink uit noord-Europa.  

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

harderbroek

CiteerHet is nog niet bewezen, maar het lijkt er dus op dat de trompetgoudvink níet hetzelfde is als de Noordse Goudvink uit noord-Europa.   

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen
Het is zelfs nog niet bewezen dat het wel om een "noordse" gaat.

In het begin zijn wat discussies geweest over verschillen meer rood, witte vensters in de staartpennen. Echter dit laatse komt ook bij onze eur. soort voor.

In Zeewolde hebben het gehele jaar een aantal ex. met het afwijkende geluid gezeten. (Nu nog)
Hiervan zijn ook geluidsopnamen gemaakt. zie website
http://www.home.zonnet.nl/myotis/gooigeluid.htm


Uit 2001 schijnen zelfs al geluidsopnamen uit Nederland te bestaan van de soort met afwijkende roep.

In het veld zijn niet altijd even duidelijk de verschillen te zien. Ik heb groepjes gehad met zowel om Bram maar te citeren Komi en onze gewone goudvinken. De keluerverschillen waren noiet echt opavallend evenals de grootte ( Is mar net hoe lichtval is en hoe de vogel zich beweegt (uitrekken tijdens foerageren lijkt groter)
Dus wie kans ziet om foto,s of opnames te maken zou heel mooi zijn.
De belgen noemen ze oeverigens Teutervinken m.d.t.

Als het goed is komt er een publicatie cvan in DB of is al uit?

m.v.g
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland