Hoofdmenu

Helina

Gestart door thijsdegraaf, oktober 20, 2009, 22:00:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

foto van vandaag.
Is dit een Helina? En als dat zo is, kan hij dan nog verder gedetermineerd worden  :huh: :-\

Groeten, Thijs

thijsdegraaf

Nog twee foto's

Robert Heemskerk

Ik zeg; Helina depuncta

eens kijken wat onze Helina-expert er van vindt  :rolleyes:

thijsdegraaf

Die had ik ook al op de site van onze expert bekeken.  :lol:
Ik vond alleen de vleugels van mijn vlieg wat geler.
Bedankt Robert.

Thijs

javanerkelens

Inderdaad een Helina depuncta.
De combinatie van crossveins verdonkerd + gele poten + 3 dorso centrals kan alleen bij H.depuncta
(althans van de Nederlandse soorten.. ;D)
H.impuncta + H. pertusa hebben ook de crossveins verdonkerd + gele poten...maar allebei 4 dorso centrals.
En de wat sterker lijkende gelige vleugels.....kan aan belichting, lage zon, of iets anders liggen.

Joke  :lol:
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Tjonge... Ik ben onder de indruk.  :rolleye:
Bedankt  :duim:
Thijs

thijsdegraaf

Ik heb je uitleg letterlijk op mijn site bij het vliegje gezet met je naam er natuurlijk bij.
Als je dat liever niet hebt moet je het zeggen.
Ik zag een leuke uitleg van de moeilijke termen. http://keys.lucidcentral.org/keys/v3/leafminers/key/Polyphagous%20Agromyzid%20Leafminers/Media/Html/glossary.htm#coxa
Zoiets zou voor jouw site ook wel iets zijn. Hij breidt zich trouwens lekker uit met al die tekeningen.  :duim:

Thijs

javanerkelens

Vind ik geen probleem hoor!
Alleen zijn er natuurlijk nog wel wat meer verschillen in kenmerken tussen de vliegen, maar dan wordt het verhaal wel erg ingewikkeld, dus als je er even bij vermeld dat dit de "groffe kenmerken / verschillen" zijn, dan is het oké...

Ik ga binnenkort weer met mijn site aan de gang, want er moet nog een heleboel gedaan worden en de Muscidae bladzijde moet ook flinke update ondergaan en dan wil ik zo wie zo ook nog dieper in gaan op de algemene kenmerken van een vlieg (zoiets als in de site die jij aangaf in de link), ..........dus wordt op de achtergrond flink aan gewerkt  ;D

Joke  :lol:
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

volgens mij moet je een eigen Muscidae-afdeling in het leven roepen..  ;)
Binnen het onderzoeksbureau Erkelens en zus.

javanerkelens

Klinkt leuk...onderzoeksbureau Erkelens en zus.. ;D :duim:
Maar mijn zus is op dit moment druk bezig met een vervelend onderzoek naar een verkeerd gelegde laminaat... bij 'der eige'..de vloer staat op knappen....en zij ook  :angry:

Joke 
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Heb ik al  ;D ;D ;D http://www.tuin-thijs.com/vliegen%20huisvliegen%20muscidae.htm
Maar nog in eigen beheer  ;)
Thijs

ps. met veel steun van Joke.
ps. 2 (voor Joke) Ik heb er wat bijgezet.

thijsdegraaf

Dat was bijna gelijk. Vervelend dat laminaat. Te weing ruimte zeker voor het uitzetten.

Thijs

javanerkelens

Inderdaad te strak gelegd op bepaalde plekken.

En de Muscidae site ziet er goed uit hoor Thijs !!!!!
Zit alleen te twijfelen aan de Helina confinis, ik ben bang dat het wel eens de Helina pertusa kan zijn, want de poten lijken mij toch in het geheel geel, alleen de voorpoten zijn bij de femur verdonkerd lijkt het...
Vervelend, maar Helina is ook een vervelende groep om te determineren.
(wil je de foto even naar mij doormailen, hoeft niet direct hoor... :angel:, dan bekijk ik hem nog een keer goed.)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Is gebeurd Joke, bedankt weer.
Ik heb meteen even mijn vraag opgezocht http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=83909.0
En zag tot mijn schrik, dat ik vergeten ben, om er onzeker bij te zetten.
Dat zal ik meteen even doen.

Thijs

jeeweevz

Je site ziet er mooi uit Thijs!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

thijsdegraaf

Bedankt Jan Willem. Hij is wat eenvoudig opgezet. Maar ik heb er wel plezier in.

Thijs