Havikskruidgalwesp?

Gestart door AnneTanne, oktober 20, 2009, 20:59:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneTanne

Op een havikskruid (wellicht Hieracium sabaudum) in de ruigte die ik mijn tuin noem vond ik deze vergroeiingen. Gallen? Havikskruidgalwesp (Aulacidea hieracii)?
(Ik ben een leek op vlak van insecten - planten zijn veel meer mijn ding - maar dat is het enige galproducerend wezen dat ik zogauw kan vinden op basis van 'gall' en 'Hieracium'.)




HPM

Met het Gallenboek in de hand zou ik tot dezelfde conclusie komen.
Zeldzaam, en bekend van Stijf- en Schermhavikskruid.

Dat op de bovenste foto moet nu wel het Havikskruidgallievenheersbeestje zijn  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

AnneTanne

Citaat van: HPM op oktober 22, 2009, 16:28:10 PM
Zeldzaam, en bekend van Stijf- en Schermhavikskruid.


Ik ben inderdaad niet helemaal zeker dat mijn determinatie als boshavikskruid klopt.  Volgend jaar opnieuw kijken als de plant er terug wat frisser bijstaat.
Ik vond inderdaad op het internet (maar waar was dat ook al weer) ergens de vraag of iemand deze gal al buiten Vlieland had waargenomen, en op waarneming.nl vind ik vooral waarnemingen in het Noorden... en eentje op de Neterselse Heide, en dat is hier (Olmen, Belgische Kempen) in vogelvlucht dan weer niet zo ver vandaan.
Op waarnemingen.be vind ik dan weer wel een paar waarnemingen in buurgemeenten...

HPM

Mijn ervaring met Bos- en Stijf havikskruid leert dat het onderscheid niet altijd
zo gemakkelijk is. Maar als hij op Stijf- en Scherm- voorkomt, lijkt het mij dat
Bos- ook wel kan.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

AnneTanne

Intussen is de determinatie van mijn boshavikskruid wel heel onzeker geworden.  Waarschijnlijk toch eerder stijf havikskruid.

HPM

Dan kies je bij waardplant toch voor 'Hieracium spec' en zet je bij details Bos-/Stijf havikskruid?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer