Welke wants is dit?

Gestart door andree, oktober 19, 2009, 19:42:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

andree

Is dit nu de Kaneelwants? De stip op het achterlijf brengt mij aan het twijfelen.
André van Hengstum
Appelscha

thijsdegraaf

Als ik m'n wantsenboekje er op nakijk, lijkt hij sprekend op een Lygaeus equestris.

Groeten, Thijs


andree

Bedankt Thijs. Ik zal het beestje melden inclusief foto, dan ben ik de eerste  :lol:
André van Hengstum
Appelscha

Arp

Hallo saampies,

Is er iets bekend over het voorkomen van L. simulans in onze contreien? Is het Nederlandse materiaal van "L. equestris" sinds 1985 nagekeken? Het Nederlands Soortenregister geeft inderdaad alleen L. equestris, maar als ik op het verspreidingskaartje van L. simulans op FE kijk vormen de BeNeLux-landen een opvallende witte vlek. Nou vertekenen die kaartjes altijd wat omdat landen in het geheel ingekleurd worden, maar met meldingen erbij uit Polen kun je ook niet al te klakkeloos aannemen dat het "een zuidelijke soort" zal zijn?

P.S. @ André:  Sowieso leuke vondst voor Nederland lijkt me  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ha die Arp,
Jij weet ook altijd nog een er op lijkend soort te vinden.  ;D
We moeten maar wachten op Berend. (al een tijdje niet gezien)

Thijs

Berend Aukema

Inderdaad Lygaeus equestris of L. simulans. Op basis van de foto niet te bepalen. Beide soorten zijn niet inheems, mogelijk bereiken zwervers ons land (zie bijgevoegde tekst) maar doorgaans zijn het dieren die zijn aangevoerd met groente, fruit of andere producten uit zuidelijker streken. Onder welke omstandigheden heb je dit dier aangetroffen?


Arp

#7
Hoi Berend,

Hartelijk dank voor de PDF! "Lekker belangrijk" wellicht, maar zijn die oude vondsten ooit gereviseerd? Of anders gezegd: Is simulans ooit al een keer aangetoond in Nederland?

Of, nog anders: Hoe gaan we deze invoeren? De soort hernoemen naar Lygaeus equestris/simulans totdat er iemand komt met een beest dat echt op naam te brengen is en dan eventueel eigen soorten erbij aanmaken?

Voor de liefhebbers: Ik had onderstaande al eens min of meer ergens neergeplempt, maar zie het even niet meer...

Helaas heb ik de originele Deckert uit 1985 nog nergens kunnen vinden, maar in de andere PDFs zitten ook goede vergelijkingsplaatjes :)


  • Aukema, Berend (2007) Een bijzondere wants gefotografeerd in Limburg. - Natuurhistorisch Maandblad, Vol.96(12), p.317. (PDF 1,2MB)
  • Costas, M.; Vázquez, M.A. (1991) Nuevos datos sobre Lygaeus simulans Deckert, 1985 (Heteroptera, Lygaeidae) en la Península Ibérica. - Anales de Biología, Vol.17 (Biología Animal, 6), pp.23-28. Universidad de Murcia. (PDF 1,5MB)
  • Deckert, Jürgen (1985) Über Lygaeus simulans spec.nov. und L.equestris (Linnaeus, 1758), zwei nahe verwandte palaarktische Lygaeinae (Heteroptera, Lygaeidae). - Mitteilungen aus dem Museum für Naturkunde in Berlin. Zoologisches Museum und Institut für Spezielle Zoologie (Berlin), Vol.61 (2): pp.273-278. (info @Wiley)
  • Deckert, Jürgen (2007) Die Ritterwanze Lygaeus equestris LINNAEUS, 1758 – das Insekt des Jahres 2007 in Deutschland und Österreich (Heteroptera, Lygaeidae).Entomologische Nachrichten und Berichte, Vol.51, pp.1-5. (PDF 3MB/PDF 6MB)
  • Maschler, Brunhilde (2002) Ist Lygaeus simulans (Heteroptera, Lygaeidae) eine gute Art? - Entomol. Austriaca, Vol.5, p.14. Salzburg: Entomological Colloquium 2001. (PDF 0,4MB)
  • Rabitsch, Wolfgang; Deckert, Jürgen (2008) Die Ritterwanze Lygaeus equestris LINNAEUS, 1758 (Heteroptera: Lygaeidae) – das Insekt des Jahres 2007. - Beiträge zur Entomofaunistik, Vol.8 (2007), pp.212-218 Wien: Österr. Ges. f. Entomofaunistik.  (PDF 2,7MB)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#8
Hallo Arp,
Daar moest ik ook aan denken. Alleen ben ik niet zo ijverig.
Je link "Vol.61 (2): pp.273-278. (info @Wiley) " werkt niet. Verder leuk om te lezen.  :duim:

Tot er een oplossing is, zou André hem als Lygaeus equestris op onzeker kunnen zetten met het commentaar van Berend erbij. En misschien een verwijzing hierheen.
Dan is het ook duidelijk. Als er een keer in de zeg maar vijf jaar een wants gevonden wordt, maakt het niet zo veel uit. Als er meer opduiken, natuurlijk wel.

Hij staat nu op http://waarneming.nl/waarneming/view/45032809 Misschien kan Zeldzaam: vrij algemeen ..... veranderd worden.  ;D

Thijs

andree

Ik heb de waarneming op onzeker gezet met het commentaar van Berend Aukema erbij.
André van Hengstum
Appelscha

Berend Aukema

Uit Nederland zijn zeer weinig waarnemingen van Lygaeus bekend. Naast drie uit Zuid-Limburg (1870, 1935 en 2005), die vermoedelijk "natuurlijk" zijn is er de eerste waarneming voor ons land in 1853 uit .... "Friesland". De overige waarnemingen zijn verdacht (ingevoerde dieren) onder ander één van Lygaeus simulans, een mannetje op 3 juli 1948 aangetroffen in een tuintje in Amsterdam. Ik beschouw L. simulans als niet-inheems en L. equestris als mogelijk inheems (Zuid-Limburg). Soorten die op niet-natuurlijke wijze hier terecht zijn gekomen zou ik liever niet invoeren. Veroorzaakt alleen maar verwarring. Misschien een aparte categorie: versleepte soorten o.i.d.

Arp

#11
Bedankt Berend,

Leuk om te lezen dat oud materiaal ook is nagekeken  :duim:

Citaat van: Berend Aukema op oktober 25, 2009, 21:06:51 PMMisschien een aparte categorie: versleepte soorten o.i.d.
Het zal niet helemaal de bedoelde functie zijn - maar is het "Escape" vinkje bij de waarneming daat niet voor te gebruiken?

@André: had je nog meer info over hoe/waar je het dier was tegengekomen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

andree

Zoals gemeld bij mijn waarneming hing de wants in de gordijnen in onze gehuurde bungalow (op een bungalowpark).Het zat er al een poos heel rustig voordat ik hem fotograveerde. Meer kan ik er niet van maken.
Dit versterkt mijn inziens wel de gedachte dat het een diertje betreft die op niet-natuurlijke wijze hier gekomen is, maar zeker weten doe je dit natuurlijk niet.

In mijn goedheid heb ik het diertje buiten gezet om zijn overlevingskansen te vergroten. Nu lees ik dat het een warmteminnend beestje is... :-\
André van Hengstum
Appelscha

Arp

Citaat van: andree op oktober 25, 2009, 21:58:57 PMZoals gemeld bij mijn waarneming
Sorry André, had ik overheen gekeken  :rolleye:  Bedankt voor je antwoord!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

andree

CiteerMisschien kan Zeldzaam: vrij algemeen ..... veranderd worden.
Dit lijkt mij nu een terechte opmerking.
André van Hengstum
Appelscha