Hoofdmenu

woelmuis

Gestart door Windekind, oktober 19, 2009, 09:31:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Geachte muizenkenners,

deze soort troffen we in het westen des land op diverse plekken aan onder platen.
Milieu: vochtig/nat grasland afgewisseld met open "braakdelen" en pionierruigten.

Mij leek het aardmuis, maar klopt dat ? Of is het toch veldmuis ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

belle

Ik doe een gokje: aardmuis, vanwege de "lange haren aan basis oorschelp" uit het zoogdierenboek.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Tim Asbreuk

Lijkt me ook een aardmuis
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Windekind

Thanx, allen, misschien dat een echte deskundige ons vermoeden/onze aanname dan nog even kan bevestigen tot een zekere aardmuis ?


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mlahaye

Ha Elmar,

Tja, of ik een deskundige ben moeten anderen maar beoordelen, maar het is géén aardmuis. Het zijn prachtige foto's van een veldmuis: korte staart, kleine ronde oortjes en een mooie gele vacht. Aardmuis is donkerder van kleur en heeft een langere staart. Het kenmerk van de haren aan de oorbasis vind ik maar lastig en dan gaat het echt om plukje aan het begin van de oorbasis. Kortom, invoeren als veldmuis!

Vr. groet,
Maurice
admin

belle

Leuk, zoals dat dan uitpakt. Dat is het verschil met iemand die de soorten "echt" kent. Leerzaam.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

mystacinus

ik ben het eens met Maurice, het is een onvervalste veldmuis. Een aardmuis heeft een bruinere vacht en bovendien zijn de haren aan de basis van de oren langer waardoor de oorschelp niet goed te zien is bij een aardmuis.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Windekind

#7
Heel erg bedankt allemaal.
Toch een veldmuis dus. Ik vind die muizen eigenlijk wel heel erg leuk.
Misschien ook maar eens lid worden van de vzz.

Overigens een perfecte inventarisatiemethode blijbaar dat leggen van platen die eigenlijk bedoeld waren voor amfibieën.

Trouwens, ik beschouw je zeker als een echte deskundige Maurice.
Dank zij jouw bevestigingh en die van Ludy ben ik weer blij dat ik weer wat geleerd heb.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Tim Hofmeester

Leuk om te zien dat determinatiekenmerken soms toch erg lastig te bepalen zijn vanaf een foto, gezien de eerste twee reacties op aardmuis. Gelukkig is de jiz van dit diertje overduidelijk veldmuis, waardoor de muis op de foto gedetermineerd kan worden.
Zo zie je maar weer, ook zoogdieren moet je op jiz doen ;)

Groeten,
Tim
Tim Hofmeester