Zijdelings ingeplante steel - en daarom dacht ik dat ik er zonder hulp uitkwam..

Gestart door AnneTanne, oktober 18, 2009, 14:39:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneTanne

Paddenstoelen leek als ik ben, dacht ik dat ik deze toch vlot zou moeten vinden, omwille van de zijdelingse inplanting van de steel.
Mooi niet dus.
Ik vond twee exemplaren bij elkaar, volgens mij dezelfde soort omdat ze allebei niervormig zijn, met dus die zijdelings ingeplante steel.
De paddenstoelen groeien in een (zeer jonge) meidoornhaag, op zandgrond.  In de buurt (getuige de bladeren op de tweede foto) staan ook een paar meer dan volwassen eiken (Quercus rubra en Quercus robur).
De hoed van de kleinste (donkerste) is 2-2.5 cm op resp. de kleinste/grootste doorsnede, met een steel van 2 mm dik.
De hoed van de grotere meet 3-4 cm.
Het steeltje van het kleinste exemplaar is behoorlijk stevig, en de paddenstoel heeft een vage geur die ik als van melk, van jonge kaas zou beschrijven.






Marian en Bert

Hoi Anne,

Ik denk dat jouw paddenstoeltjes zich wat afwijkend gedragen en dat de stelen normaal centraal onder de hoed staan. Het verschil tussen de hoeden is dat de ene hoed (de donkere) nog vochtig en op kleur is en dat de andere (de bleke) uitgedroogd is. Paddenstoelen die dit kenmerk vertonen, worden "hygrofaan" genoemd. Mooie beschrijving bij je foto's  :duim:. Heb je ook nog een foto van wat grotere afstand waarop de gehele paddenstoel te zien is vanwege de vorm. Weet je of de steelvoet behaard is? Kijk eens bij Tubaria dat is een soort die hygrofaan is maar er zijn meer bruine paddenstoelen.

Groeten van Marian