Oever / Waterpieper

Gestart door Jord, oktober 18, 2009, 00:52:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Op waarnemingen.be stuitte ik op onderstaande foto van een Oeverpieper.

De vogel deed mij in eerste instantie echter meer aan een Waterpieper denken: hij lijkt mij zowel op rug als op borst te licht voor een Oeverpieper. Ook zijn de pootjes aan de lichte kant. Maar de snavelkleur klopt dan weer wel voor Oeverpieper en niet voor Waterpieper. Ook is de wenkbrauwstreep wel erg magertjes voor een Waterpieper. Bovendien lijkt de omgeving ook wel sterk op Oeverpieper te wijzen. Maar dat is natuurlijk geen kenmerk van de vogel zelf.

Wat vinden jullie ervan?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

frankneijts

Snavelkleur is bij piepers niet zo'n goed veldkenmerk: varieert o.a. per jaargetijde ('s zomers vaak donkerder) en de overgangen per individu. Voor de pootkleur geldt in feite hetzelfde: kan per individu behoorlijk varieren! Maar voor Water- en Oeverpieper geldt dat de pootjes gewoonlijk duidelijk donkerder zijn dan bij de andere NL piepers. Oeverpieper is gewoonlijk nogal donker, beetje drabbig olijfgroenbruin o.i.d. maar sommige vogels zijn (of lijken!) wat lichter. Uitstekend kenmerk echter blijft de streping op de onderzijde: veel en vaag. D.w.z. de strepen zijn groot in aantal (ook op de achterflanken), breed maar niet scherp afgetekend. Bij Waterpieper zijn de strepen grotendeels beperkt tot de borst en bovenflanken en veel scherper belijnd. De duidelijker wenkbrauw van Waterpieper noemde je zelf al.
Een Oeverpieper dus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jord

Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl