Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Citaat van: yourigroesbeek op januari 13, 2011, 18:19:06 PM
Citaat van: Predator op januari 13, 2011, 17:57:16 PM
Ik heb vandaag een kolgans gezien met lichtgroene halsband met witte letters.

Dit kan in principe niet. Je hebt lime halsbanden (licht groen.) maar die hebben een zwarte inscriptie.
Het kan zijn dat het een bijvangst was van Berend Voslamber bij zijn grauwe ganzen daar hebben ze toen een paar groene halsbanden bij om gedaan. Als je op geese.org kijkt en dan nieuws aanklikt krijg je las je naar beneden scrolt een stuk over gekluerinde grauwe ganzen in de zomer van 2010. Als je bij het onderschrift van de foto's kijkt moet je vraag beantwoord worden.

Beste Youri,

De donkergroene halsbanden van grauwe ganzen ken ik wel. Dit was echt een andere band, zoals ik zei lichtgroen (lime) met 100% zeker witte inscriptie
Groet, Maarten

Jeroen Nagtegaal

Maarten, wat waren de omstandigheden en je optiek? Afstand, licht etc...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Predator

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 18:48:05 PM
Maarten, wat waren de omstandigheden en je optiek? Afstand, licht etc...

Telescoop 30-40X Leica, zwaar bewolkt maar wel droog, afstand tot ganzen circa 200 meter
Groet, Maarten

Oenanthe

Citaat van: Harm058 op januari 05, 2011, 15:53:11 PM
Vandaag een Kokmeeuw met alu-ring met de code : 3674895

http://waarneming.nl/waarneming/view/51639434

Het is niet aan te raden om volledige ringnummers te pubiceren. Er zijn namelijk altijd zieke geesten die die informatie misbruiken en het ringnummer aan de ringcentrale doorgeven zonder dat ze het nummer hebben afgelezen of de ring gevonden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Predator op januari 13, 2011, 19:00:58 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 18:48:05 PM
Maarten, wat waren de omstandigheden en je optiek? Afstand, licht etc...

Telescoop 30-40X Leica, zwaar bewolkt maar wel droog, afstand tot ganzen circa 200 meter
kleurgecorigeerd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Predator

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 19:22:42 PM
Citaat van: Predator op januari 13, 2011, 19:00:58 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 18:48:05 PM
Maarten, wat waren de omstandigheden en je optiek? Afstand, licht etc...

Telescoop 30-40X Leica, zwaar bewolkt maar wel droog, afstand tot ganzen circa 200 meter
kleurgecorigeerd?

Ik kan hier lang of kort over praten, maar ik weet wat ik gezien heb. Zal morgen nog eens terug om te kijken of hij wat dichter bij de weg zit.
Groet, Maarten

yourigroesbeek

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 18:37:00 PM
De halsbanden die Berend gebruikt zijn Donkergroen,

Oh ja, het kan ook nog slijtage zijn maar dat lijkt me ook niet want de lime zijn nog niet zo oud
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

theomuusse

Citaat van: Oenanthe op januari 13, 2011, 19:04:59 PM
Citaat van: Harm058 op januari 05, 2011, 15:53:11 PM
Vandaag een Kokmeeuw met alu-ring met de code : 3674895

http://waarneming.nl/waarneming/view/51639434

Het is niet aan te raden om volledige ringnummers te pubiceren. Er zijn namelijk altijd zieke geesten die die informatie misbruiken en het ringnummer aan de ringcentrale doorgeven zonder dat ze het nummer hebben afgelezen of de ring gevonden.

???????????
Je maakt een grapje neem ik aan.
Theo

Justin Jansen

Rietgans met gele halsband bij Kraaijenbergse Plassen.
M.v.g., Justin Jansen


andre

Slijtage van zwarte naar witte letters kan volgens mij niet want de onderlaag van de ring is zwart en de bovenlaag is lime .
De letters worden dus uit de lime laag gefreesd .
In 25 jaar halsbanden aflezen heb ik het in ieder geval nog nooit gezien en de zwarte laag is in tegenstelling tot de bovenlaag (rood geel blauw enz ) aardig kleur vast .
Gewoon weer opzoeken dat beest en foto's maken dus .

Andre
Andre Boven

Oenanthe

Citaat van: theomuusse op januari 14, 2011, 15:55:16 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 13, 2011, 19:04:59 PM
Citaat van: Harm058 op januari 05, 2011, 15:53:11 PM
Vandaag een Kokmeeuw met alu-ring met de code : 3674895

http://waarneming.nl/waarneming/view/51639434

Het is niet aan te raden om volledige ringnummers te pubiceren. Er zijn namelijk altijd zieke geesten die die informatie misbruiken en het ringnummer aan de ringcentrale doorgeven zonder dat ze het nummer hebben afgelezen of de ring gevonden.

??? ??? ??? ??
Je maakt een grapje neem ik aan.
Theo

Nee Theo, helaas niet. De ringcentrale heeft in het verleden diverse meldingen uit het systeem moeten halen van uitzonderlijk oude vogels waarvan de melder het nummer ergens had gelezen en jaren later weer doorgaf. Pas na verloop van tijd bleek dat die meldingen vals waren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Maarten Sluijter

#761
Ik had afgelopen zondag een Kleine Zwaan met witte pootring met zwarte inscriptie 'BHJ'.
Deze heb ik ingevoerd op http://www.geese.org maar daar is er niets bekend over deze vogel.


Ik neem aan dat het dan om dit project gaat dat ik vond op http://www.cr-birding.be/ en de desbetreffende persoon een mailtje moet sturen?

1 yellow or white ring on one of the legs (tarsus) with black code (3 numbers, 2 letters, 3 letters or 2 numbers and 1 letter).

Green ring with white lettering (from 2010 onwards).

Wildfowl & Wetlands Trust (WWT), Slimbridge, Glos GL2 7BT, UK
e-mail : colourmarkedswans@wwt.org.uk
website : wwt.org.uk
tel.    +44-(0)-1453.89.19.00
fax : +44-(0)-1453-89.08.27
note 1 : for white rings : 11A to 24S numbers 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 only APZ-AZZ ; BAABHZ : 18 letter alphabet (no E, I, M, O, Q, R, W, Y). 

note 2: some extra information on the project, also (below) with codes used in the different ringing places.
.

Ted van der Knaap

Zou ik doen, met de vraag als de vogel bij hem onbekend is of hij een idee heeft waar je 'm kunt melden!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 26, 2011, 16:22:24 PMIk had afgelopen zondag een Kleine Zwaan met witte pootring met zwarte inscriptie 'BHJ'. Deze heb ik ingevoerd op http://www.geese.org maar daar is er niets bekend over deze vogel. Ik neem aan dat het dan om dit project gaat dat ik vond op http://www.cr-birding.be/ en de desbetreffende persoon een mailtje moet sturen? 1 yellow or white ring on one of the legs (tarsus) with black code (3 numbers, 2 letters, 3 letters or 2 numbers and 1 letter). Green ring with white lettering (from 2010 onwards). Wildfowl & Wetlands Trust (WWT), Slimbridge, Glos GL2 7BT, UK e-mail : colourmarkedswans@wwt.org.uk
Beste Maarten,

Yep. Dit is een gekleurringde Kleine Zwaan met een Engelse pootring. Aflezingen hiervan kunnen helaas niet worden verwerkt via geese.org en kun je melden door even een e-mail naar de WWT te sturen met de details (plaats, datum, waarnemer, bijzonderheden en ringgegevens). Meestal krijg je vrij snel bericht met een life history van de vogel.

Wel leuk dat je deze vogel hebt gezien, want vaak is het lang niet eenvoudig om deze pootringen af te lezen.

Groetjes, Klaas

Maarten Sluijter

Ted en Klaas bedankt, heb ze een mailtje gestuurd met de informatie.
.

Jeroen Nagtegaal

Overigens is het invoeren helemaal niet erg. Gaat ieder ze ook in Geese invoeren dan gaan ze wellicht ooit over tot het gebruik van www.geese.org.

Zelf voer ik er eigenlijk alles in wat kan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Sluijter

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 26, 2011, 18:12:51 PM
Overigens is het invoeren helemaal niet erg. Gaat ieder ze ook in Geese invoeren dan gaan ze wellicht ooit over tot het gebruik van www.geese.org.

Zelf voer ik er eigenlijk alles in wat kan.

Inderdaad, opmerkelijk genoeg wat dit nog maar de eerste invoering van dit exemplaar terwijl er écht wel genoeg naar deze groep(en) zwanen wordt gekeken hier.
.

Adri Clements

Geringde dwerggans:
http://waarneming.nl/waarneming/view/52015974

Een vogel van Bo Fagerström (zweden)?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Klaas van Dijk

Ik zie wel een rode kleurring met (vermoedelijk) een K

Adri Clements

Zojuist van de waarnemer foto's gekregen met daarop meerdere geringde Dwergganzen. Gisteren zijn er 7 met kleurring gezien: http://waarneming.nl/waarneming/view/51999575

citaat:
CiteerWaarvan 7 met rode kleurringen met witte cijfers en letters. Zijn 10-07-2010 geringd in Hudiksvall, Noord Zweden. Tijdens de ruiperiode zijn daar 16 Dwergganzen geringd, die volgens de ringer (Bo Fagerström) vanuit Lapland kwamen.

Nu nog die andere 9 opzoeken!

Geniaal dat ringen.

Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

stefanhageman

Deze Koolmees met enkel een metalen ring zit nu al een tijdje in de tuin. Kunnen jullie er wat mee?



Stefan Hageman


HPM

Citaat van: stefanhageman op februari 14, 2011, 17:00:29 PM
Deze Koolmees met enkel een metalen ring zit nu al een tijdje in de tuin. Kunnen jullie er wat mee?


Het nummer is onvolledig dus daar kan niemand iets mee.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op februari 14, 2011, 17:30:22 PM
Citaat van: stefanhageman op februari 14, 2011, 17:00:29 PM
Deze Koolmees met enkel een metalen ring zit nu al een tijdje in de tuin. Kunnen jullie er wat mee?


Het nummer is onvolledig dus daar kan niemand iets mee.

Of om het iets anders te benaderen: Stefan, jammer dat het nummer van de ring op jouw foto's (nog)niet volledig is vast te stellen. Als de vogel al een tijdje bij jou in de tuin zit, en misschien nog wel langer blijft, heb je misschien nog meer kansen op het maken van foto's. Hopelijk kan dan alsnog worden vastgesteld wat het nummer is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Ringnummer bestaat uit een V gevolgd door 6 cijfers. Is een in Nederlad geringde vogel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Dank voor de antwoorden dan ga ik proberen hem nog volledig te krijgen.
Stefan Hageman


Gideon Vreeman

Zilvermeeuw, twee gele ringen met code E119?

Ik hoor het graag!
Gideon Vreeman

Klaas van Dijk

hoi Stefan,

Ik zou zeker proberen om zoveel foto's van de ring te maken dat je uiteindelijk met 100% zekerheid het complete ringnummer kunt aflezen. Zou moeten kunnen als deze Koolmees nog een tijdje in de tuin blijft. En dan kun je meteen goed oefenen met het proberen om steeds de ring scherp te krijgen (is nu vaak niet zo). Ik ben het met Jeroen eens dat het een Nederlandse ring is.

Veel succes & groetjes,

Klaas

rob_voesten

Citaat van: Gideon Vreeman op februari 14, 2011, 20:13:34 PM
Zilvermeeuw, twee gele ringen met code E119?

Ik hoor het graag!

Norman heeft deze ring aan gelecht maar deze meneer mail niet terug. Je kunt hem hier melden rjbuijs@hetnet.nl hij houd de aflezingen bij.

Groejtes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Gideon Vreeman

bedankt, mail is verstuurd...

Citaat van: rob_voesten op februari 14, 2011, 20:19:26 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op februari 14, 2011, 20:13:34 PM
Zilvermeeuw, twee gele ringen met code E119?

Ik hoor het graag!

Norman heeft deze ring aan gelecht maar deze meneer mail niet terug. Je kunt hem hier melden rjbuijs@hetnet.nl hij houd de aflezingen bij.

Groejtes
Gideon Vreeman

Jarinka

Vandaag in de Arkemheense Polder een Grauwe Gans met een groene halsband (FSN).
Ik heb hem gemeld op Geese.org, maar krijg je daar ook een life history? En waar kan ik hem eventueel nog meer melden?
Groeten, Jarinka Heijink