Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: Robert de Boer op mei 26, 2010, 16:42:56 PMIk heb Jeroen een mailtje gestuurd. Maar tot op heden nog niks vernomen helaas.
Vreemd, want meestal reageert Jeroen (vrij) snel. Zelf toevallig eergister ook nog een Knobbelzwaan met een gele halsband afgelezen (geel PJ50). Deze zwaan zat bij Dorkwerd. Maar misschien is Jeroen op vakantie? Hij heeft ook nog een ander e-mail adres: jeroen.nienhuis AT sovon.nl Ik zou gewoon nog even een paar weken wachten op een antwoord.

Groetjes, Klaas

Robert de Boer

Ben gewoon erg nieuwsgierig Klaas.
Vind het trouwens jammer dat er niet meer gepleit wordt voor één Europese ringmeldsite (nieuw Nederlands woord waarschijnlijk). Althans gepleit wordt er wel voor als ik zo hier en daar lees alleen wie moet het initiëren en bijhouden natuurlijk.
Zal vast ergens in de toekomst nog wel komen.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Yeronimo

Hallo,

Eergister een Kokmeeuw in de Kalverpolder (Zaanstad) gespot met ringen. Misschien dat iemand er wat van kan maken?


Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

stefanhageman

Deze kwam ik vandaag tegen bij een "Wilde" eend. Met het ringnummer 614... (van het ringstation Arnhem) hoeveel cijfers moet je hebben om ze op te sturen?


Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Stefan, ik had je ook al gemaild. In principe bestaan de meeste ringen uit 7 tekens.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: stefanhageman op juni 01, 2010, 20:19:23 PMDeze kwam ik vandaag tegen bij een "Wilde" eend. Met het ringnummer 614... (van het ringstation Arnhem) hoeveel cijfers moet je hebben om ze op te sturen?
7. Moet wel lukken, want deze eend lijkt behoorlijk mak te zijn. Gewoon een heleboel foto's van alle kanten maken. En wat brood meenemen. Veel succes ermee, Klaas

stefanhageman

Verder niet kunnen aflezen maar ik ga vandaag denk ik even terug met wat brood. Dus kijken of hij er nog zit.
Stefan Hageman


JohnvR

Ik was zaterdag in het duin bij Castricum redelijk dicht bij twee duiven (ca. 2 meter). Het lijken mij sierduiven en ze hadden denk ik dorst. Ze hadden beide een ring, maar ondanks de geringe afstand valt aflezen niet mee, omdat de kijkhoek ongunstig is. De ene is van 2009 en heeft nr. 1346(0).. De ander is van 2008 en heeft nr. 1(3).....

Jeroen Nagtegaal

Daar is niets van te melden. maar het zijn inderdaad sierduiven die, zo lijkt het aan een wedstrijd meededen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 08, 2010, 09:58:48 AM
Daar is niets van te melden. maar het zijn inderdaad sierduiven die, zo lijkt het aan een wedstrijd meededen.

Had er gisteren ook 1 op Tiengemeten, wel (ring-dragend) ingevoerd maar ook niets mee gedaan verder
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohnvR

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 08, 2010, 09:58:48 AM
Daar is niets van te melden. maar het zijn inderdaad sierduiven die, zo lijkt het aan een wedstrijd meededen.

OK, bedankt.

keesschreven

#671
Citaat van: Ted van der Knaap op juni 08, 2010, 12:00:38 PM
Had er gisteren ook 1 op Tiengemeten, wel (ring-dragend) ingevoerd maar ook niets mee gedaan verder

Toevallig ken ik duivenringen heel goed, en aan de lay-out te zien is dit een Belg uit 2008.
Hij komt uit de afdeling Antwerpen (er zijn 10 afdelingen in heel België), omdat nummer begint met een 6. Zie ook http://www.kbdb.be/Verdwaalde.htm.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Ted van der Knaap

Citaat van: keesschreven op juni 09, 2010, 20:54:02 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op juni 08, 2010, 12:00:38 PM
Had er gisteren ook 1 op Tiengemeten, wel (ring-dragend) ingevoerd maar ook niets mee gedaan verder

Toevallig ken ik duivenringen heel goed, en aan de lay-out te zien is dit een Belg uit 2008.
Hij komt uit de afdeling Antwerpen (er zijn 10 afdelingen in heel België), omdat nummer begint met een 6. Zie ook http://www.kbdb.be/Verdwaalde.htm.

Dank je Kees voor deze info... ...ik heb (ter informatie) een mailtje gestuurd naar de Dienst Verdwaalde Duiven met foto's en de locatie.
Misschien kunnen ze er iets mee.....
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Ow... Ik heb hier Belgiësche en Nederlandse, maar de Belgen hebben wit plastig binnen in, en de Hollanders aluminium. Lijkt mij dus een Hollander...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

#674
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 09, 2010, 22:56:29 PM
Ow... Ik heb hier Belgiësche en Nederlandse, maar de Belgen hebben wit plastig binnen in, en de Hollanders aluminium. Lijkt mij dus een Hollander...
Maar niet een BELG2008.

Belgische ringen hebben pas vanaf 2009 een volledig plastic ring met een gat voor een inklikbare transponder (voor in- en uitchecken bij wedstrijden). Tot en met 2008 hadden ze, net als Nederlandse nu nog steeds hebben, een aluminium kern. Duitse hebben sinds 2006 ook een aluminium kern i.p.v. een stalen.

Edit:
NL2009 heeft ook een aanklikrichel voor een transponder, maar deze wordt nog niet altijd gebruikt. Je ziet vaak dat ze de oude methode hanteren: een losse transponder, zoals bij de drie duiven hierboven aan de linkerpoten (dichtklikbare plastic ring met een bobbeltje waar de zender in zit).
De lay-out en vorm van duivenringen zijn al heel vaak veranderd en weer teruggewisseld, dus 'determineer' de ringen niet op lay-out van een ander jaar.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

Oke, ik bedacht me ook later wellicht ligt het aan het jaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Wij hebben thuis ook wel eens zo een postduif in de tuin gehad(geringd). Hij was zo vermoeid dat we hem water hadden gegeven en wat vogelvoer waardoor hij heel goed opknapte. Toen het nummer gebeld wat er op stond. Toen zij die man, omdat hij toch veel te laat was aangekomen voor een prijs, draai hem de nek maar om want als je hem komt brengen dan doe ik het wel....... Toen hebben we hem nog even verzorgd en nu komt hij nog steeds bij ons op de voederplank eten. Ik kan eventueel nog wel de foto's met ringen opzoeken mocht het nodig zijn.
Stefan Hageman


Jarinka

Tja, sommige mensen gaan raar met hun dieren om. Wij hebben ook wel eens een postduif in de tuin gehad. Die was niet extreem schuw dus we konden hem pakken en z'n ring aflezen. Toen heb ik via een of andere postduivensite een telefoonnummer gevonden en gebeld. Kreeg toen de reactie: "Laat 'm maar vliegen."
Het was waarschijnlijk een algemeen telefoonnummer voor het hele land, maar alsnog heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om voor je eigen dieren te zorgen.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Het zijn wedstrijdduiven, en men wil alleen goed duiven. Daarom geef ik ook nooit zulke ringen door, wel kijk ik waar ze vandaan komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Yeronimo



Kan iemand hier wat van maken?
Geen vlaggen te zien dus Buitenlands project lijkt me.
Oranje/blauw, blauw/oranje lijkt het te zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Of ringen verloren. De foto is te onduidelijk om zekerheid te geven helaas.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yourigroesbeek

Hoi allemaal,

Ik heb 2 foto 's gekeregn met daar op gekleuringde vogels. de een is een rosse grutto en de ander een lepelaar.
Alleen ik kan bijde projecten op cr birding niet vinden. het gaat om vogels die bijde op terschelling zijn waargenomen.
in 2006 en 2010.

wie helpt mij want ik wil graag een mailtje sturen naar de ringer.
youri
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Jeroen Nagtegaal

Van belang is wel dat we de combinatie kunnen zien, dus wellicht kun je de foto's plaatsen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yourigroesbeek

hoi Jeroen,
de foto's kunne hier niet geopend worden maar de kleur combi's zijn
Rosse grutto: linker tarus van beneden naar boven geel/rood en rechts tarsus van benden naar boven wit/blauw en aan de tibia een rode valg aan de linker tibia een alu ring.
De lepelaar: links om de tarsus een rode ring met goud gele inscriptie AH en rechts om tarsus een zwarte ring met gele inscripite AH en een alu ring om rechter tibia

Youri
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Klaas van Dijk

Citaat van: yourigroesbeek op juni 17, 2010, 15:54:54 PMhoi Jeroen,
de foto's kunne hier niet geopend worden maar de kleur combi's zijn Rosse grutto: linker tarus van beneden naar boven geel/rood en rechts tarsus van benden naar boven wit/blauw en aan de tibia een rode valg aan de linker tibia een alu ring. De lepelaar: links om de tarsus een rode ring met goud gele inscriptie AH en rechts om tarsus een zwarte ring met gele inscripite AH en een alu ring om rechter tibia.Youri
hoi Youri,

voor deze gekleurringde Lepelaar moet je een e-mail sturen naar Otto Overdijk en voor de gekleurringde Rosse Grutto een e-mail naar Bernard Spaans. E-mail adressen staan op www.cr-birding.be

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jeroen Nagtegaal

De inscriptie kleur is gewoon wit geweest, maar door vuil is de kleur iets gewijzigd.
Indien je de mailadressen graag zo ontvangt mag je mij een berichtje persoonlijk sturen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Vandaag naar Sonsbeek in Arnhem geweest met als gevolg de volgende ringen. Ik zou er wel een beetje hulp bij willen want niet alles is echt goed te aftelezen en zou jullie mening daarover willen hebben.

Metalen ring:...........                     Groene ring:041



metalen ring:......7           Groene ring:LTB



Metalen ring: ...3087



Metalen ring:.......          Groene ring:033



metalen ring:053


'
Metalen ring:.......                      Groene ring:061



Metalen ring:...3058                     Groene ring:066



Zie vorige foto.
Grauwe Ganzen

Gele ring:55.                      Witte ring:OD.



Gele ring:55.               Witte ring:DI.
Nijlganzen

Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

#687
Je moet nog wat handigheid krijgen in het aflezen van de ringen, maar dat komt vast nog wel. Vragen kan hier altijd!

Nijlgans kan naar Frank Majoor, daarvan heb je het mailadres?
De code daarvan is WDY5, is maar één beest!


De andere zijn gevangen in het park, de 0XX zijn van ditjaar.

Je kan de pootringen in Geese.org invoeren door ze te selecteren als Pootringen (gekleurd):
G041
GLTB
G066
G061
G072
G056
G033

Dan heb je nog de metalen ring, daar kun je helaas niets mee.
De andere is ook niets van te maken, dat kan 046 en 048 zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: stefanhageman op juni 17, 2010, 19:49:50 PM
Vandaag naar Sonsbeek in Arnhem geweest met als gevolg de volgende ringen. Ik zou er wel een beetje hulp bij willen want niet alles is echt goed te aftelezen en zou jullie mening daarover willen hebben.

Metalen ring:...........       Groene ring:041
metalen ring:......7           Groene ring:LTB
Metalen ring: ...3087
Metalen ring:.......          Groene ring:033
metalen ring:053
Metalen ring:.......                      Groene ring:061
Metalen ring:...3058                     Groene ring:066
Grauwe Ganzen

Gele ring:55.                      Witte ring:OD.
Gele ring:55.               Witte ring:DI.
Nijlganzen

Hoi Stefan,

Als je vogels met kleurringen ziet is het in principe niet nodig om het nummer op de metalen ring af te lezen. Bij elke verschillende kleurring hoort een verschillende metalen ringnummer. Door de code van de kleurring af te lezen achterhaal je als het ware automatisch het nummer op de metalen ring. Alle waarnemingen en vondsten worden uiteindelijk allemaal onder het nummer van de metalen ring in de administraties van de ringcentrales opgeslagen.
Op de site geese.org kun je inderdaad de waarnemingen invoeren. Het is wel handig om het systeem even uit te leggen. Als een vogel een groene kleurring draagt met inscriptie LTB, dan moet die in geese.org als GLTB worden ingevoerd. De code begint met een G omdat het een groene ring betreft. De kleuren worden aangegeven als volgt: G=Green, W=White, Y=Yellow, B=Blue, N=Zwart (noir), O=Orange, L=Lime (lichtgroen), R=Red. Bij sommige projecten dragen de vogels aan beide poten een ring waar dezelfde code drie maal rondom herhaald wordt, zoals bij jouw Nijlgans met een witte ring met een D links en een gele ring met een 5 rechts. De notatie is als volgt: altijd beginnen met de linkerpoot, daarna de rechterpoot. In spreektaal is de code Wit D links, Geel 5 rechts, afgekort in geese.org tot: WDY5. Hopelijk is het nu duidelijker.
Uit controle overwegingen is het soms handig om juist wel ook het nummer van de metalen ring proberen af te lezen. Vroeger heb ik dit bij Aalscholvers die in Denemarken waren geringd vaak gedaan. Uit mijn aflezingen bleek dat aan veel kleurringen foute metalen ringen waren gekoppeld, de administratie bleek dus een rommeltje te zijn. Dit heb ik bij andere projecten trouwens nooit geconstateerd. Het aflezen van een metalen ring is dus in het algemeen niet nodig, maar als je de kans hebt om het nummer compleet af te lezen, dan zou ik het zeker niet nalaten.     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

stefanhageman

#689
Citaat van: Cygnus op juni 18, 2010, 11:49:53 AM
Citaat van: stefanhageman op juni 17, 2010, 19:49:50 PM
Vandaag naar Sonsbeek in Arnhem geweest met als gevolg de volgende ringen. Ik zou er wel een beetje hulp bij willen want niet alles is echt goed te aftelezen en zou jullie mening daarover willen hebben.

Metalen ring:...........       Groene ring:041
metalen ring:......7           Groene ring:LTB
Metalen ring: ...3087
Metalen ring:.......          Groene ring:033
metalen ring:053
Metalen ring:.......                      Groene ring:061
Metalen ring:...3058                     Groene ring:066
Grauwe Ganzen

Gele ring:55.                      Witte ring:OD.
Gele ring:55.               Witte ring:DI.
Nijlganzen

Hoi Stefan,

Als je vogels met kleurringen ziet is het in principe niet nodig om het nummer op de metalen ring af te lezen. Bij elke verschillende kleurring hoort een verschillende metalen ringnummer. Door de code van de kleurring af te lezen achterhaal je als het ware automatisch het nummer op de metalen ring. Alle waarnemingen en vondsten worden uiteindelijk allemaal onder het nummer van de metalen ring in de administraties van de ringcentrales opgeslagen.
Op de site geese.org kun je inderdaad de waarnemingen invoeren. Het is wel handig om het systeem even uit te leggen. Als een vogel een groene kleurring draagt met inscriptie LTB, dan moet die in geese.org als GLTB worden ingevoerd. De code begint met een G omdat het een groene ring betreft. De kleuren worden aangegeven als volgt: G=Green, W=White, Y=Yellow, B=Blue, N=Zwart (noir), O=Orange, L=Lime (lichtgroen), R=Red. Bij sommige projecten dragen de vogels aan beide poten een ring waar dezelfde code drie maal rondom herhaald wordt, zoals bij jouw Nijlgans met een witte ring met een D links en een gele ring met een 5 rechts. De notatie is als volgt: altijd beginnen met de linkerpoot, daarna de rechterpoot. In spreektaal is de code Wit D links, Geel 5 rechts, afgekort in geese.org tot: WDY5. Hopelijk is het nu duidelijker.
Uit controle overwegingen is het soms handig om juist wel ook het nummer van de metalen ring proberen af te lezen. Vroeger heb ik dit bij Aalscholvers die in Denemarken waren geringd vaak gedaan. Uit mijn aflezingen bleek dat aan veel kleurringen foute metalen ringen waren gekoppeld, de administratie bleek dus een rommeltje te zijn. Dit heb ik bij andere projecten trouwens nooit geconstateerd. Het aflezen van een metalen ring is dus in het algemeen niet nodig, maar als je de kans hebt om het nummer compleet af te lezen, dan zou ik het zeker niet nalaten.     


Bedankt voor de informatie :duim:  Ben ik weer een beetje "wijzer" geworden op het gebied van ringen aflezen.
Ik ga ze nu even melden.


EDIT: Ze zijn gemeld.
Stefan Hageman