Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: gtroost op april 21, 2010, 16:36:47 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 15:57:52 PM
Ik liep dus vast bij het invullen van dit kleurschema. Vul ik de ene positie is, ga ik naar de tweede positie en dan is de eerste weer weg. ROMMEL dus.
Dat is vreemd, heb je wel "PLAATS RING" geklikt?

Dank voor je input, Gr Gerard
hoi Gerard, bedankt voor je vlotte en uitgebreide reactie. Het wordt me allemaal wel iets duidelijker. En helemaal mooi dat jij reageert. In het verleden diverse mailtjes hierover naar Bruno c.s. verzonden, maar daar nooit weer wat van gehoord (dus met opmerkingen over de site).

Het klinkt misschien allemaal vreselijk dom, maar als er niet staat 'klikken op "PLAATS RING" of iets dergelijks dan doe ik dit dus ook niet. Wat hoe weet ik dat? Klinkt misschien allemaal vreselijk dom, maar ik kan niet ruiken / voelen wat ik moet invullen als er niet staat wat ik moet doen.

Waarom is niet gewoon uitgegaan van het invoerveld van de watervogeltellingen? Met de kop en met de lange lijst van vogelsoorten. Gaat ALTIJD goed en er raakt NOOIT wat weg. Alles wat ik intyp blijft gewoon staan. Dat werkt gewoon goed en ik kan ook altijd eerst een goed overzicht krijgen (en dus goed checken of ik alles heb ingevuld).

Er zijn trouwens veel meer mensen die hierdoor gefrustreerd zijn afgehaakt. Maar de meesten zullen dat dus niet zo in het openbaar zeggen. Er zijn zelfs mensen die daarom maar geen gekleurringde Scholeksters meer aflezen. En dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling.

Ik hoorde van Derick Hiemstra dat hij nog nooit wat had gehoord via wadertrack van de gekleurringde schollies die hij afgelopen jaar heeft gevangen en gekleurringd. Hoe zit dat eigenlijk? Krijgen de ringers bericht? Of moeten die ook voortdurend inloggen om te kijken of er eventueel nieuwe waarnemingen zijn?

Groetjes, Klaas

sjonnoh

Heb net ook weer gekeken bij het invoeren van ringen, nog steeds voor mij geen probleem eigenlijk. Ikzelf ben gelukkig van de jongere generatie en heb er eigenlijk totaal geen problemen mee  ;D
enigste wat ik niet weet is wat bulkinvoer is....
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

Bulkinvoer is als je een heleboel (oude) aflezezingen hebt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

ok, die zal ik dus waarschijnlijk niet nodig hebben,
dank voor de uitleg jeroen  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Gerard Troost

Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PM
Het klinkt misschien allemaal vreselijk dom, maar als er niet staat 'klikken op "PLAATS RING" of iets dergelijks dan doe ik dit dus ook niet. Wat hoe weet ik dat? Klinkt misschien allemaal vreselijk dom, maar ik kan niet ruiken / voelen wat ik moet invullen als er niet staat wat ik moet doen.
als er knopjes zijn gewoon klikken;)
Het kleurkiesscherm moet aardig wat kunnen waardoor het wat complex wordt. Het is een basis versie die nu werkt, hij gaat vast nog mooier en beter worden in de toekomst!

Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PM
Waarom is niet gewoon uitgegaan van het invoerveld van de watervogeltellingen? Met de kop en met de lange lijst van vogelsoorten. Gaat ALTIJD goed en er raakt NOOIT wat weg. Alles wat ik intyp blijft gewoon staan. Dat werkt gewoon goed en ik kan ook altijd eerst een goed overzicht krijgen (en dus goed checken of ik alles heb ingevuld).
Dank voor het compliment

Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PM
Er zijn zelfs mensen die daarom maar geen gekleurringde Scholeksters meer aflezen. En dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling.
Jammer, dat te horen, maar ik vind het nog altijd beter werken als mailtjes sturen (en in sommige gevallen nooit een terugmelding krijgen)

Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PM
Ik hoorde van Derick Hiemstra dat hij nog nooit wat had gehoord via wadertrack van de gekleurringde schollies die hij afgelopen jaar heeft gevangen en gekleurringd. Hoe zit dat eigenlijk? Krijgen de ringers bericht? Of moeten die ook voortdurend inloggen om te kijken of er eventueel nieuwe waarnemingen zijn?
Ik heb geen idee, maar als Derick iets niet zeker weet moet hij gewoon Kees of Bruno even mailen, dat lijkt me de beste weg. Ik hoor uit Zeeland geen problemen.

Er staan nu trouwens een stuk of 60 waarnemingen van jou gekoppeld (eerste waarneming uit 2001).

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan vH

Ik zag vanmiddag in het zuidwesten van het Nuldernauw een Grauwe Gans met een groene halsband. Op de halsband stond L73.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ted van der Knaap

Citaat van: Jan vH op april 24, 2010, 19:30:17 PM
Ik zag vanmiddag in het zuidwesten van het Nuldernauw een Grauwe Gans met een groene halsband. Op de halsband stond L73.

Die kun je melden bij Geese.org http://www.geese.org/Ganzen/Index.jsp als je nog geen account hebt moet je je eerst registreren door een gebruikersnaam met wachtwoord. Na invoering van de gans zie je z'n levenslijst/rapporten
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Nico Omlo

Citeerals je nog geen account hebt moet je je eerst registreren door een gebruikersnaam met wachtwoord.
Je kunt ook even oefenen met demo/demo voor gebr.naam en ww.
Dit is 24u geldig,daarna wordt alles gewist.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Ted van der Knaap

Citaat van: Jan vH op april 24, 2010, 19:30:17 PM
Ik zag vanmiddag in het zuidwesten van het Nuldernauw een Grauwe Gans met een groene halsband. Op de halsband stond L73.

Dag Jan,

Ik heb even voor je gespiekt en jouw gans is geringd door Berend Voslamber.
Als je een mailtje naar 'm stuurt met je bovenstaande vraag dan kan hij je ook verder helpen (..en dat doet ie denk graag!)  berend.voslamber@sovon.nl

Hier kun je nog wat meer lezen over ringen van Grauwe ganzen:
http://www.sovon.nl/default.asp?id=321
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jan vH

Citaat van: Ted van der Knaap op april 25, 2010, 11:44:03 AM
Citaat van: Jan vH op april 24, 2010, 19:30:17 PM
Ik zag vanmiddag in het zuidwesten van het Nuldernauw een Grauwe Gans met een groene halsband. Op de halsband stond L73.

Dag Jan,

Ik heb even voor je gespiekt en jouw gans is geringd door Berend Voslamber.
Als je een mailtje naar 'm stuurt met je bovenstaande vraag dan kan hij je ook verder helpen (..en dat doet ie denk graag!)  berend.voslamber@sovon.nl

Hier kun je nog wat meer lezen over ringen van Grauwe ganzen:
http://www.sovon.nl/default.asp?id=321
Ik heb een berichtje gestuurd!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Ik heb nu een overzichtje gezien van de gans. Erg leuk om te zien. Hij is zoals ik al verwachte er vlakbij geringd (paar honderd meter er vandaan), maar is in de winter nog bij Ingen gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ted van der Knaap

Leuk Jan  :duim: , ...heb je informatie van Berend gehad en/of heb je 'm ingevoerd op Geese.org?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Klaas van Dijk

Citaat van: gtroost op april 22, 2010, 12:25:05 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PMHet klinkt misschien allemaal vreselijk dom, maar als er niet staat 'klikken op "PLAATS RING" of iets dergelijks dan doe ik dit dus ook niet. Wat hoe weet ik dat? Klinkt misschien allemaal vreselijk dom, maar ik kan niet ruiken / voelen wat ik moet invullen als er niet staat wat ik moet doen.
als er knopjes zijn gewoon klikken;)
Het kleurkiesscherm moet aardig wat kunnen waardoor het wat complex wordt. Het is een basis versie die nu werkt, hij gaat vast nog mooier en beter worden in de toekomst!

Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PM
Waarom is niet gewoon uitgegaan van het invoerveld van de watervogeltellingen? Met de kop en met de lange lijst van vogelsoorten. Gaat ALTIJD goed en er raakt NOOIT wat weg. Alles wat ik intyp blijft gewoon staan. Dat werkt gewoon goed en ik kan ook altijd eerst een goed overzicht krijgen (en dus goed checken of ik alles heb ingevuld).
Dank voor het compliment
Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PMEr zijn zelfs mensen die daarom maar geen gekleurringde Scholeksters meer aflezen. En dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling.
Jammer, dat te horen, maar ik vind het nog altijd beter werken als mailtjes sturen (en in sommige gevallen nooit een terugmelding krijgen)

Citaat van: Klaas van Dijk op april 21, 2010, 18:29:10 PM
Ik hoorde van Derick Hiemstra dat hij nog nooit wat had gehoord via wadertrack van de gekleurringde schollies die hij afgelopen jaar heeft gevangen en gekleurringd. Hoe zit dat eigenlijk? Krijgen de ringers bericht? Of moeten die ook voortdurend inloggen om te kijken of er eventueel nieuwe waarnemingen zijn?
Ik heb geen idee, maar als Derick iets niet zeker weet moet hij gewoon Kees of Bruno even mailen, dat lijkt me de beste weg. Ik hoor uit Zeeland geen problemen. Er staan nu trouwens een stuk of 60 waarnemingen van jou gekoppeld (eerste waarneming uit 2001). GrGerard
hoi Gerard, heel erg bedankt voor deze uitleg. Even anderhalve week offline geweest door McAfee, maar dankzij hulp weer online. En meteen maar weer eens even geprobeerd om wat gekleurringde Scholeksters in te voeren (afgelopen maandag ook alweer drie nieuwe aflezingen gedaan). Ik zie inderdaad dat er nu een lijst staat met vogels die ik eerder heb gemeld.

Toch gaat het invoeren nog niet van een leien dakje. Enige opmerkingen:

(1): eerste invoerschema: niet duidelijk wat je moet doen met vakje 'metalen ring.' Altijd invullen 'niet bekend' lijkt me ook wat overdreven / tijdvulling.

(2): bij kiezen van kleurcodesysteem nog steeds onduidelijk / vaag dat je moet dubbelklikken. M.i. zodanig veranderen dat bij keuze voor BTO je meteen in het menu met de kleuren komt. Nu loopt een argeloos iemand vast.

(3): ik begrijp nu eindelijk wel hoe het invullen van het BTO kleursysteem werkt. Hopelijk weet ik het na een half jaar ofzo ook nog.

(4) maar hier is onduidelijk of je de positie van de metalen ring wel of niet moet aangeven.

(5): hier wordt gesproken over 'staal', terwijl Scholeksters een metalen ring hebben die gemaakt kan zijn van (a) een aluminium legering, of (b) van incoloy (een andere legering) of (c) staal. Of een 'ijzeren ring'?

(6): letters op kleurringen in de 'posities' zijn te klein.

(7): wat moet je doen als je bij letterringen etc. de kleur van de letter niet (meer) weet?

(8): kaartoptie werkt wel goed, maar het was een verrassing dat 'opslaan' onder de kaart staat voor opslaan van het totale record en niet voor de info op de kaart. Veranderen.

(9): onduidelijk waar je de plaatsnaam neer moet zetten.

(10): de ene vogel die Derick heeft geringd blijkt (nog?) niet in jullie systeem te zitten (want niets van bekend). De andere vogel van Derick blijkt in Delfzijl geringd te zijn. Derick hier al even een mailtje over gestuurd, want hij had me eerder geschreven dat hij deze vogel bij Noorddijk had geringd (dus nabij de meldlocatie).

(11): kennelijk komen mijn oude waarnemingen uit het begin van de jaren tachtig er later nog wel eens in.

(12): hoe zit het met meldingen van gekleurringde Scholeksters die ooit naar het VT zijn verzonden? Bv omdat ik de vogel dood heb gevonden?

Groetjes, Klaas


Klaas van Dijk

hoi Gerard,

Maar eens even een ordner uit de kast gehaald met daarin een kopie van een brief met een hele lijst aflezingen van gekleurringde Scholeksters uit het voorjaar en de zomer van 1982. De brief is gedateerd op 22 augustus 1982. Dus al bijna 28 jaar geleden verzonden en ik heb er ook een reactie op gekregen.

Desondanks zijn deze waarnemingen nog niet terug te vinden bij wadertrack.nl. Daarom de eerste drie aflezingen in de brief (aflezingen op 23 april 1982, dus al meer dan 28 jaar geleden!) maar even ingevoerd op wadertrack. Verliep zonder grote problemen en meteen de functie 'bulk' even uitgeprobeerd. Dat werkt goed, want nu hoef je plaats en datum niet opnieuw in te voeren.

Helaas blijken alle drie vogels (nog?) niet in het systeem te zitten. Jammer hoor.

Verder kan ik nog steeds niet vinden waar ik de plaatsnaam / waarneemlocatie moet invullen. In de overzichten staat dit ook als blanco aangegeven.

Er is is ook vanalles mis met de vogels die Derick Hiemstra heeft gekleurringd. Ik heb ondertussen van Derick een excelfile gekregen met de ringgegevens. Dus die zijn er wel.

Waarom is er eigenlijk geen koppeling met de info uit de databank van het Vogeltrekstation? Want alle gekleurringde Scholeksters dragen ook een metalen VT ring.

Wie voelt er wat voor om te gokken of wadertrack.nl na 28 jaar nog net zo goed leesbaar is als mijn kopie van de brief?

Groetjes, Klaas

Sjoerd

Dit weekend in het lauwersmeergebied twee geringde lepelaars.
Een vogel had links oranje (niet zeker, was een beetje bruin oranje, we dachten dat ie mogelijk wat vies was, kan dat?) wit, geel. En Rechts: Rood, groen, blauw.
De tweede vogel had andere ringen. De linkerpoot had oranje en daaronder wit met de insciptie 86. De rechterpoot had wit met daaronder blauw met dezelfde inscriptie als links: 86.
Waar kan ik deze doorgeven

Jeroen Nagtegaal

Geen metalen ringen? Normaal kunnen ze naar o.overdijk[apenstaartje]wxs[punt]nl;
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjoerd

ik dacht het niet, is dat normaalgesproken wel zo?

Jeroen Nagtegaal

Normaal zit er aan een van de poten een metalen ring, ook kunnen kleurringen een "vlag" hebben.
Vaak kun je in het veld de ringen beter tekenen in plaats van opschrijven. Zo weet je nog of er bijvoorbeeld hoogte verschil is en dergelijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjoerd

oké zal ik de volgende keer doen :) En zal de ringen doorgeven, en kijken of er nog wat uit komt.

Klaas van Dijk

Citaat van: Sjoerd V. op mei 04, 2010, 15:23:08 PMoké zal ik de volgende keer doen :) En zal de ringen doorgeven, en kijken of er nog wat uit komt.
hoi Sjoerd,

Je kunt ook eerst even kijken op http://www.cr-birding.be/ Daar staat een overzicht van alle bekende kleurringprojecten van in Europa voorkomende vogels (met e-mail adressen en al). Vergt even wat zoeken (en natuurlijk wat kennis van Engels). De directe link naar Lepelaar is te vinden via http://home.scarlet.be/~pin02658/cr-EurSpoonbill.htm En kijk vooral ook even op http://www.werkgroeplepelaar.nl/ (wel in het Nederlands).

Groetjes, Klaas

Rene Janssen

Waar moet ik een rode kleurring kokmeeuw met witte inscriptie gevonden in België melden?




René
René Janssen

Jeroen Nagtegaal

Wat was de inscriptie? Er zijn namelijk nogal wat landen die ringen met rood.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene Janssen

Het is gewoon een Nederlandse ring, die hing namelijk aan de andere poot... :P. Denk gewoon bij het vogeltrekstation, toch?




René
René Janssen

Klaas van Dijk

Citaat van: Rene Janssen op mei 07, 2010, 18:37:27 PMHet is gewoon een Nederlandse ring, die hing namelijk aan de andere poot.Denk gewoon bij het vogeltrekstation, toch? René
hoi René, Is het geen Kokmeeuw die door Frank Majoor is gekleurringd? Zie www.frankmajoor.nl voor nadere informatie. Groetjes, Klaas

Rene Janssen


Heb het nummer ingevoerd in Griel, hierbij de gegevens:


Ringgegevens
Datum 28-12-2009, 00:00,
Soort: Kokmeeuw (Larus ridibundus)
Geslacht: man
Leeftijd: onbekend; na tweede kalenderjaar
Plaats: Oetewalerpad 9, Amsterdam, Noord-Holland, NL


Meldgegevens
Datum 11-04-2010, 15:00,
Soort: Kokmeeuw (Larus ridibundus)
Plaats: Berlare, Uitbergen, Vlaams Gewest, BE
Conditie: dood, langer dan 1 week
Omstandigheden: onbekend, maar code 50-57 kan van toepassing zijn.

Afgeleide gegevens
Afstand tot ringplaats: 161 km
Verstreken tijd: 105 dagen is 3 Month(s) 15 Day(s)
Richting van ringplaats: 204 graden


Echt een superprogramma!




René


René Janssen

Klaas van Dijk

Citaat van: Rene Janssen op mei 07, 2010, 19:21:41 PMHeb het nummer ingevoerd in Griel, hierbij de gegevens:
Ringgegevens
Datum 28-12-2009, 00:00,
Soort: Kokmeeuw (Larus ridibundus)
Geslacht: man
Leeftijd: onbekend; na tweede kalenderjaar
Plaats: Oetewalerpad 9, Amsterdam, Noord-Holland, NL


Meldgegevens
Datum 11-04-2010, 15:00,
Soort: Kokmeeuw (Larus ridibundus)
Plaats: Berlare, Uitbergen, Vlaams Gewest, BE
Conditie: dood, langer dan 1 week
Omstandigheden: onbekend, maar code 50-57 kan van toepassing zijn.

Afgeleide gegevens
Afstand tot ringplaats: 161 km
Verstreken tijd: 105 dagen is 3 Month(s) 15 Day(s)
Richting van ringplaats: 204 graden

Echt een superprogramma! René
Yep, Griel werkt razendsnel. Alles wat in de database zit levert onmiddellijk zo'n terugmelding op. Vast een vogel die door Frank Majoor is gekleurringd. Stuur Frank maar een mailtje, dan krijg je ook nog een lifelist met alle meldingen die er van deze vogel zijn. E-mail adres f.majoor5@upcmail.nl <f.majoor5@upcmail.nl>

Groetjes, Klaas

Robert de Boer

Hoi Rob,

Gister in Ezumakeeg-Noord een knobbelzwaan met een gele halsring PJ38. In alle drukte om de ring af te lezen (vooral het laatste cijfer bleef lastig maar 8 was de grootste gemene deler) vergeten te kijken of ik kon zien wat het geslacht was. Nu al een dik half uur aan het zoeken naar waar je eventueel anders dan hier de ring in kan voeren of het project is terug te vinden, maar helaas.
Heb jij of heeft iemand anders er misschien informatie over?
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Robert de Boer

#658
Citaat van: Robert de Boer op mei 18, 2010, 13:09:13 PM
Nu al een dik half uur aan het zoeken naar waar je eventueel anders dan hier de ring in kan voeren of het project is terug te vinden, maar helaas.

Toch nog wat gevonden:
Yellow neckband and yellow ring with the same code, metalring on other tarsus.
ZwanenwerkgroepAvifauna Groningen, p/a Jeroen Nienhuis, Veldstukken 15, 9761 JX Eelde, The Netherlands.
e-mail: jeroen.nienhuis at 12move.nl OR jeroen at jnienhuis.speedlinq.nl
note 1: series PC51-PC99+PC00, PE01-PE99+PE00, PH01-PH99+PH00 and theletters PJ and PK are used.
note 2: during the summer 1998 some 100 birds have been ringed.
note 3: during summer '99 and 2000 some 200 pulli have been ringed.note 4: some extra information in Dutch.

Ik heb Jeroen een mailtje gestuurd.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Robert de Boer

#659


Ik heb Jeroen een mailtje gestuurd:


maar tot op heden nog niks vernomen helaas.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513