Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Zevenbergen

Citaat van: Yeronimo op januari 14, 2013, 18:20:09 PM
Met het aankomende winterweer kan je dankbaar gebruik maken van het ijs. Met een beetje oefening kan je dan de ringen wel aflezen. Laag bij de grond blijven en veel geduld hebben is erg belangrijk. Anders zijn er vast wel mensen die je willen helpen (ik ben komende tijd niet in de buurt helaas...).
Mijn auto is mijn 'schuilhut' ... Brood op een paar meter en telescoop/kijker/camera in de aanslag.... Heeft niet altijd effect, maar wat bij het brood komt blijft meestal niet ongelezen ;)

grts Mark

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op januari 14, 2013, 18:27:08 PM
Hallo Jeroen, Er zijn twee kokmeeuwen die nogal springerig zijn en op afstand blijven, ondanks dat ze me al regelmatig hebben gezien en ik erg rustig ben met het voeren... Mijn camera en verrekijker zijn niet goed genoeg om het toch af te lezen. Bovendien sta ik in mijn eentje te goochelen met brood, camera en verrekijker.... Hoop dat iemand me wil helpen, ben inmiddels wel erg nieuwsgierig naar de ringnummers / waar ze vandaan komen....

Er was vandaag ook nog een zilvermeeuw, maar die weigerde zich om te draaien.  :(

Inmiddels gaat het vogels met ringen vinden en ringen aflezen steeds beter.

Een vraagje: Kokmeeuw met metalen ring uit Finland, meld je die gewoon in Griel?

Groetjes, Marleen

Yeronimo

Citaat van: M. Baltus op maart 14, 2013, 16:02:03 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 14, 2013, 18:27:08 PM
Hallo Jeroen, Er zijn twee kokmeeuwen die nogal springerig zijn en op afstand blijven, ondanks dat ze me al regelmatig hebben gezien en ik erg rustig ben met het voeren... Mijn camera en verrekijker zijn niet goed genoeg om het toch af te lezen. Bovendien sta ik in mijn eentje te goochelen met brood, camera en verrekijker.... Hoop dat iemand me wil helpen, ben inmiddels wel erg nieuwsgierig naar de ringnummers / waar ze vandaan komen....

Er was vandaag ook nog een zilvermeeuw, maar die weigerde zich om te draaien.  :(

Inmiddels gaat het vogels met ringen vinden en ringen aflezen steeds beter.

Een vraagje: Kokmeeuw met metalen ring uit Finland, meld je die gewoon in Griel?

Groetjes, Marleen

Jazeker :-) Gewoon de Finse ringcentrale selecteren en nummer invoeren.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Botervlieg

Citaat van: Yeronimo op maart 14, 2013, 17:35:48 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 14, 2013, 16:02:03 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 14, 2013, 18:27:08 PM
Hallo Jeroen, Er zijn twee kokmeeuwen die nogal springerig zijn en op afstand blijven, ondanks dat ze me al regelmatig hebben gezien en ik erg rustig ben met het voeren... Mijn camera en verrekijker zijn niet goed genoeg om het toch af te lezen. Bovendien sta ik in mijn eentje te goochelen met brood, camera en verrekijker.... Hoop dat iemand me wil helpen, ben inmiddels wel erg nieuwsgierig naar de ringnummers / waar ze vandaan komen....

Er was vandaag ook nog een zilvermeeuw, maar die weigerde zich om te draaien.  :(

Inmiddels gaat het vogels met ringen vinden en ringen aflezen steeds beter.

Een vraagje: Kokmeeuw met metalen ring uit Finland, meld je die gewoon in Griel?

Groetjes, Marleen

Jazeker :-) Gewoon de Finse ringcentrale selecteren en nummer invoeren.

Dank je wel

Botervlieg

#1324
Kan iemand mij helpen?

Ik heb deze kokmeeuw vanochtend afgelezen, maar ik weet niet welke ringcentrale ik in griel moet kiezen.
Edit: Stockholm Museum Zweden?

Ik heb 7 cijfers van de ring, dat is genoeg toch? Of ontbreekt er een cijfer?

Groetjes, Marleen

Yeronimo

Is inderdaad van Stockholm, 7 cijfers zijn genoeg  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Botervlieg

Citaat van: Yeronimo op maart 28, 2013, 18:34:44 PM
Is inderdaad van Stockholm, 7 cijfers zijn genoeg  :duim:

Joepiejeej, dank je wel  :duim:

Bastiaan van de Wetering

Ik heb nog een geringde grutto gevonden in Polder Nieuw-Lekkerland ZHZ

http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/74705547?_popup=1

Rechts: White-Blue-White
Links:   White-Red

Ik hoor het vanzelf.
Groetjes
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

Jeroen Nagtegaal

Kun je wellicht een uitsnede plaatsen? Een van de witte is in elk geval een vlag, maar een van de ringen moet metaal zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Yeronimo

Citaat van: Bastiaan van de Wetering op april 04, 2013, 21:13:01 PM
Ik heb nog een geringde grutto gevonden in Polder Nieuw-Lekkerland ZHZ

http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/74705547?_popup=1

Rechts: White-Blue-White
Links:   White-Red

Ik hoor het vanzelf.
Groetjes

Ik zie op de linkerpoot YfR en op de rechterpoot LBa.
Dan zou je op de linkerpoot nog een kleurring moeten missen (tenzij het twee rode bij elkaar zijn) om het tot een vogel van Jos Hooijmeijer te toveren.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Ik zou de vlag juist wit noemen... De ringen verkleuren nog wel eens in Afrika...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bas van de Meulengraaf

Had vandaag ook een gekleurringde grutto:
Foto's:

http://midbrabant.waarneming.nl/waarneming/view/74791075
Iemand een idee waar deze vandaan komt?


Groeten Bas
Bas van de Meulengraaf

Jeroen Nagtegaal

Toevallig meer foto's? Voorlopig kom ik op een Ijslands project... Echter oogt de vogel mij niet als een Islandica, maar mijn ervaring is zeer beperkt. Voorlopig zou ik zeggen, stuur een mail naar tomas@hi.is
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bas van de Meulengraaf

Hoi Jeroen,


Ik heb nog meer foto's, maar dit was de beste. Wat zou je nog graag zien qua foto's?


Groeten Bas
Bas van de Meulengraaf

Jeroen Nagtegaal

Als het kan de positie en het type van het metaal. En ik zou graag uitsluiten dat geen van de ringen een vlag betreft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

H.Valkema

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2013, 00:19:22 AM
Citaat van: Bastiaan van de Wetering op april 04, 2013, 21:13:01 PM
Ik heb nog een geringde grutto gevonden in Polder Nieuw-Lekkerland ZHZ

http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/74705547?_popup=1

Rechts: White-Blue-White
Links:   White-Red

Ik hoor het vanzelf.
Groetjes



Ik zie op de linkerpoot YfR en op de rechterpoot LBa.
Dan zou je op de linkerpoot nog een kleurring moeten missen (tenzij het twee rode bij elkaar zijn) om het tot een vogel van Jos Hooijmeijer te toveren.


Bij Grutto's hebben ze een zooitje van de ringprojecten gemaakt..


Deze vogel heeft een kleine vlag, de kleur is lime. Kleine witte vlaggen bestaan niet, daarnaast is dit een typisch voorbeeld van een verkleurde lime vlag.
Het is moeilijk uit te leggen waarom dit klein is en niet groot..


Grote Lime/witte vlaggen kan wel, alleen dit zijn beide Ijslandse Grutto projecten, IJslanders zijn geringd met metaal op rechts onder, in dit geval boven = geen IJslander.




Onder de vlag zitten twee rode ringen, rechts zit Lime, Blauw, Metaal. Conclusie: 1 lime vlag, 4 ringen.


Dat is een Spaanse Grutto, dat klopt ook wel want Spanjaarden mogen Grutto's niet met metaal onder de knie ringen, daarom ze de metalen ring rechts boven.


Er zijn twee Spaanse projecten met lime vlaggen, lime vlag+3 ringen+metaal (1) en lime vlag + 4 ringen + metaal (2).


Jij gaat door voor het tweede project, in dit project is metaal geen onderdeel van de code.


Conclusie:


Spaans project, Links: lime vlag, red, red - rechts: lime blue. noteer als: L1RRLB.


Je mail mag naar Jos Hooijemeijer, hij is de coördinator van dit project: [size=inherit][/size]j.c.hooijmeijer@rug.nl[/size][size=inherit]


Succes! ;-)


p.s. wat een zooitje he?  :rolleye:
Groeten,
Haije Valkema

H.Valkema

#1336
Citaat van: aegchwal op april 05, 2013, 21:58:38 PM
Had vandaag ook een gekleurringde grutto:
Foto's:

http://midbrabant.waarneming.nl/waarneming/view/74791075
Iemand een idee waar deze vandaan komt?


Groeten Bas


Jeroen had gelijk, Bij een project van 4 ringen is de onderste rechter ring cruciaal... In jouw geval Rood.


Dit betekend dat het een IJslandse grutto is, ringer is: Thomas Gunnarsson.


Stuur foto maar mee dan komt hij er wel uit. Thomas@hi.is


succes!
Groeten,
Haije Valkema

Bas van de Meulengraaf

Hoi,

Bedankt voor het uitzoeken.
Is het Tomas of Thomas? Heb al een mail gestuurd naar tomas@hi.is met de link naar de foto en waarneming.

Groeten Bas
Bas van de Meulengraaf

H.Valkema

Groeten,
Haije Valkema

Noot

Waar kan ik deze geringde meeuw melden? Groen XPCN


Bij voorbaat dank.

pwolf

Citaat van: Noot op juni 26, 2013, 23:42:34 PM
Waar kan ik deze geringde meeuw melden? Groen XPCN

[size=78%]Bij voorbaat dank.[/size]


[/size]beringungszentrale@lung.mv-regierung.de



Pim Wolf, Vlissingen

Jarinka

Vandaag heb ik in park Sonsbeek (Arnhem) een hoop Grauwe Ganzen, twee Nijlganzen en twee Meerkoeten afgelezen, die vermoedelijk geringd zijn door Frank Majoor. De Grauwe Ganzen zijn ingevoerd op Geese.org, maar bij de andere ringen heb ik moeite met de notatie van de code.
Waar moet ik de Meerkoeten melden?

Nijlgans (zwarte tekst):
- Links wit 1, rechts geel 8
- Links wit 6, rechts geel 8
Meerkoet (zwarte tekst):
- Rood AAA
- Rood AGY
Groeten, Jarinka Heijink

Yeronimo

Citaat van: Jarinka op juli 02, 2013, 23:52:25 PM
Vandaag heb ik in park Sonsbeek (Arnhem) een hoop Grauwe Ganzen, twee Nijlganzen en twee Meerkoeten afgelezen, die vermoedelijk geringd zijn door Frank Majoor. De Grauwe Ganzen zijn ingevoerd op Geese.org, maar bij de andere ringen heb ik moeite met de notatie van de code.
Waar moet ik de Meerkoeten melden?

Nijlgans (zwarte tekst):
- Links wit 1, rechts geel 8
- Links wit 6, rechts geel 8
Meerkoet (zwarte tekst):
- Rood AAA
- Rood AGY

Zie: http://frankmajoor.nl/indexmeerkoet1-nl.shtml
Je zou ze dus het beste kunnen mailen naar Frank :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Wat de Nijlganzen betreft kunnen ze het best in Geese. Dat wordt de uiteindelijke database waar alle data inkomt.
Kleuren worden dan afgekort vanuit het Engels met de eerste letter. Hierbij wordt eerst links en dan rechts genoteerd.
Zo worden het W1Y8 en W6Y8, overigens heeft W1Y8 (een vrouw) een partner die ook geringd is. Die niet gezien? W6Y8 is recent in Sonsbeek geringd een heeft ook een geringde partner als het goed is.

Verder zijn de Meerkoeten oranje, bij rood is de inscriptie, bijna altijd, wit. Bij oranje is deze zwart.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

Bij W1Y8 zwom een andere geringde Nijlgans, maar die zwom weg voor ik de code af kon lezen.
De ganzen staan nu ingevoerd op Geese en voor de Meerkoeten heb ik Frank gemaild. Bedankt, Jeroen en Jeroen!
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

#1345
Vorige week een Adulte Knobbelzwaan gezien met een Lime Green kleurring om zijn linker poot met inscriptie: PCS. Rechts allu/staal geringd.
Ik ben alleen vergeten of de inscriptie zwart of wit was.
Gezien trouwens in Schotland.  Veel kleurringen hier bij knobbels maar tot op heden had ik alleen oranje/rode kleurringen.

Iemand idee waar hij geringd geweest zou kunnen zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Ik zou hem gewoon naar hetzelfde project sturen... Knobbels uit de UK blijven daar eigenlijk altijd en van elders komen er eigenlijk weinig vreemde Knobbels naar het eiland.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

#1347
ik had even een foutje gemaakt.  Het nummer moest zijn PCS en geen BCS als eerst stond beschreven.
Dit in mijn achterhoofd houdend ben ik net wat gaan googelen op lime green ring mute swan en vond ik deze link:
http://manxringer.blogspot.co.uk/2012/12/mega-mute-swan-movement.html
3de alinea waar ze het hebben over een lime green ring wat ooit blauw had moeten zijn?! Die code betreft: PCJ wat aardig in de buurt ligt van mijn code.
Ga er dus absoluut vanuit dat het hetzelfde project betreft.

ps. volgens mij begrijp ik het beetje verkeerd. Hij is geringd blauw en hervangen en opnieuw geringd met lime green als ik het nu goed begrijp.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 03, 2013, 20:52:24 PM
Ik zou hem gewoon naar hetzelfde project sturen... Knobbels uit de UK blijven daar eigenlijk altijd en van elders komen er eigenlijk weinig vreemde Knobbels naar het eiland.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Botervlieg

Deze waarneming is niet van mij, maar toch heb ik een vraag.

Heeft deze muskuseend kweekringen of zijn dit "echte" ringen? Moet er nog iets van tekst op de ringen staan? En als het echte ringen zijn, waar zouden ze dan gemeld moeten worden?

http://waarneming.nl/waarneming/view/77940114

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Dit zijn kweekringen. Muskuseenden worden voor zover mij bekend niet door "echte" ringers geringd ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips