Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: laurens455 op maart 20, 2012, 19:13:11 PM
Zojuist liepen er in Polder Sandelingen-Hendrik Ido Ambacht 3 geringde knobbelzwanen. Waar kan ik deze doorgeven?
Waren ze geringd met alleen metaal? Dan kun je ze melden via www.griel.nl als je de codes hebt afgelezen.
Anders is het handig om andere details, code, kleur etc etc te vermelden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laurens455

Alledrie een metalen ring om de rechterpoot met de volgende codes EA70, EA71, EA72. Ze zijn geringd in Arnhem. Ik zal ze doorgeven!
Bedankt igg!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: laurens455 op maart 20, 2012, 19:19:25 PM
Alledrie een metalen ring om de rechterpoot met de volgende codes EA70, EA71, EA72. Ze zijn geringd in Arnhem. Ik zal ze doorgeven!
Bedankt igg!
Ze zijn niet geringd in Arnhem, althans ik ken de code´s niet...
Arnhem staat erop als ringcentrale, dat komt omdat voorheen het kantoor van het Vogeltrekstation in Arnhem zat. Zo heeft elk land een plaats in het adres staan van de ringcentrale.

Bij Knobbelzwanen dienen de codes dubbel worden ingevoerd dus EA70EA70, EA71EA71 en EA72EA72.

Lukt het niet, laat het gerust weten!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


H.Valkema

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 20, 2012, 09:14:38 AM
Beste Jan en Haije,

Naar aanleiding van het laatste bericht wederom naar de foto gekeken. Een vergelijkbaar 'moeilijk geval' zit al zeker vier jaar bij de stad Groningen (een locale broedvogel, op 17 maart j.l. voor het eerst weer gezien). Deze vogel heeft een goed vergelijkbare kleurringcombinatie:

* drie kleine kleurringen van hetzelfde formaat als op de foto van Jan;
* en oranje kleurring rechts aan de tibia;
* de metalen ring links bovenaan aan de tibia;
* niets aan de tarsus.
* twee kleine kleurringen onder de metalen ring: onderaan 'groen' (zeker); daarboven 'zwart' (?; onzeker), of ; blauw' (door een andere vogelaar gezien).

Het is een buitengewoon vervelende vogel die altijd te ver weg staat, of in te hoog gras, of de zon schijnt te fel, etc. Het is mij in ieder geval nooit gelukt om de kleuren goed te zien. De oranje kleurring is behoorlijk opvallend.

En ook hier lijkt het een vogel te zijn die een 'lime' vlag verloren zou moeten hebben.

Groetjes, Klaas
Ik denk het ook inderdaad, ik ken geen projecten die hier mee matchen dus waarschijnlijk een vogel die een vlag mist..
Groeten,
Haije Valkema

marcel123

#1146
Kraanvogel
rechts een rode ring
links blauw wit groen.
http://www.kraniche.de/Forschung/Beringung.shtml#Ringe ?

Jeroen Nagtegaal

Heb je meer details Marcel? Formaat, locatie, datum etc etc. Een foto zou helemaal top zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

#1148
Citaat van: optilete op maart 26, 2012, 12:34:36 PM
Kraanvogel
rechts een rode ring
links blauw wit groen.
http://www.kraniche.de/Forschung/Beringung.shtml#Ringe ?
Hornborgameer in Zuid-Zweden, afgelopen zaterdag 24 maart 2012
mm denk niet dat ik een foto heb, alleen via de telescope gezien.
Maar is er geen site waar je dit snel kan zien?

http://www.kraniche.de/Start/Rastplatz_HornborgaSee.shtml zie nu wel dat ik veeel te vroeg was..
http://www.nvwgdegrutto.nl/Bijzonder/Kraanvogel/Kraanvogel%202007.htm

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: optilete op maart 26, 2012, 13:06:10 PM
Maar is er geen site waar je dit snel kan zien?

De link die je gaf is het overzicht van de projecten. Er zijn, zoals op die link te zien, 2 type ringen in omloop.
Links zit de landcode, vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe hoog de ringen waren, in verhouding tot elkaar.
Als je links en rechts hebt omgedraaid is het een Zweedse vogel, niet geheel vreemd in Zweden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jaapbird

tureluur : 24 maart 2012 starrevaart

links boven: metaal
rechts boven: zwart
rechte onder wit-zwart-wit


jaapbird

knobbelzwaan : 18 maart 2012 De Wilck (man)
links : geel 937

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jaapbird op maart 26, 2012, 17:57:43 PM
tureluur : 24 maart 2012 starrevaart

links boven: metaal
rechts boven: zwart
rechte onder wit-zwart-wit


Zeer waarschijnlijk Spaans. Ik heb gister al naar deze vogel gekeken, maar moet er nog even verder voor lezen.
Die Knobbelzwaan kan ik zo niet plaatsen. Denk Duits of Deens.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 26, 2012, 12:45:47 PM
Heb je meer details Marcel? Formaat, locatie, datum etc etc. Een foto zou helemaal top zijn.
Op de fotos zie ik meer kraanvogels met ringen...worden tzt wel gepost.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jaapbird op maart 26, 2012, 17:59:24 PM
knobbelzwaan : 18 maart 2012 De Wilck (man)
links : geel 937

Ha Jaap, heb je hier meer info over? Ik krijg nog een dergelijke melding binnen maar kan er zelf geen project aan passen...

De Tureluur kun je het beste mailen naar antoniofcordeiro@hotmail.com
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 28, 2012, 18:48:43 PM
Citaat van: jaapbird op maart 26, 2012, 17:59:24 PM
knobbelzwaan : 18 maart 2012 De Wilck (man)
links : geel 937
Ha Jaap, heb je hier meer info over? Ik krijg nog een dergelijke melding binnen maar kan er zelf geen project aan passen...

Het enige project dat ik op cr-birding.be kon vinden waarin gele ringen met 3 cijfers zijn gebruikt is de volgende:

CiteerYellow ring with code (2 numbers and 1 letter).

Colour-ring (on tarsus) with code (3 digits) - white, yellow, red, blue, green.

Pelle Andersen-Harild, Selsøvej 29, DK-4050 Skibby, Denmark.

e-mail : pelle.andersen.harild@get2net.dk

tel./fax: +45-44.95.47.76.

note 1 : an adult male was metal-ringed in Latvia (29/05/2005), but colour-ringed on 07/03/2010 in Denmark. For this a blue ring coded H38 was used. This could be an overlapping code with the England project. This bird was seen in The Netherlands on 28/10/2010.
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Juist dat is vreemd dat er nu nog 2 Deense Knobbelzwanen in NL zijn... De eerste zijn alweer bezig met nestbouw.
Er wordt gesproken over digits, dat kunnen geeft mij de indruk dat het vooral letter/cijfercombinaties zijn en niet alleen cijfers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Ik heb het opgezocht en het betekent cijfers  :)
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankmeer op maart 28, 2012, 20:14:44 PM
Ik heb het opgezocht en het betekent cijfers  :)
Tekens kan ook een vertaling zijn van digits zover ik weet. Zeker op de oude site was er niet een eenlijnig gebruik van termen. Mailen naar Pelle kan altijd. Het is alleen niet waar ik direct als eerste aan denk. Ben dus benieuwd naar meer details van Jaap.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 28, 2012, 19:44:49 PMJuist dat is vreemd dat er nu nog 2 Deense Knobbelzwanen in NL zijn... De eerste zijn alweer bezig met nestbouw. Er wordt gesproken over digits, dat kunnen geeft mij de indruk dat het vooral letter/cijfercombinaties zijn en niet alleen cijfers.

hoi Jeroen (en anderen),

Het is helemaal niet vreemd en/of ongewoon dat er op dit moment nog Knobbelzwanen met een Deense ring in Nederland zouden zitten.

Er zijn namelijk verschillende zekere broedgevallen in Nederland van Knobbelzwanen met een Deense ring. Het gaat hierbij vooral om mannetjes. Ik heb er wel dia's van en ik heb zulke zwanen zelf ook in de hand gehad. Zie verder http://www.mendeley.com/c/4142849373/p/6666693/dijk-1986-research-on-mute-swans-cygnus-olor-breeding-in-the-province-of-groningen-the-netherlands-in-1984-and-1985-in-dutch/ (samenvatting in het Engels, voorlopige tekst)

En zie http://www.mendeley.com/profiles/klaas-van-dijk/publications/journal/ voor een PDF van het complete artikel (zoeken bij 1986; tekst van het artikel is in het Nederlands).

Digits betekent volgens mij 'cijfers en/of letters, wellicht inclusief andere tekens zoals streepjes etc.'. En is dan 'tekens' niet een betere vertaling?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend een kauw gezien met ring.

Ik zie op die plek wel vaker een kauw met ring, vermoedelijk dezelfde.

Ik heb wat foto's gemaakt en tot mijn verbazing staan de cijfers dit keer leesbaar op de foto.
Eerder waren de foto's steeds van te ver af of bewoog de poot waardoor het niet te lezen was.

Ik heb echter niet de hele ring kunnen lezen. Ik heb nu 5 cijfers. Is dat genoeg of moet er echt nog iets voor staan? Ik denk dat er nog een getal voorstaat, ik denk dat het een 6 is, maar ben er niet 100% zeker van.

Als ik hier op griel kijk denk ik dat het 7 cijfers moeten zijn, dan mis ik er zelfs nog 2: http://www.griel.nl/

Anders moet ik teruggaan en kijken of ik de kauw kan vinden.... Het is een drukke plek waar ze gemakkelijk opgejaagd wordt en weg kan gaan.

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Hoi Marleen, kun je mij de foto's sturen?

Het eerste cijfer is waarschijnlijk een 3. Ik weet dat je me eerder foto's had gestuurd, en dat daarop wat leesbaar was. Die mail kan ik alleen niet terugvinden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op maart 29, 2012, 09:58:51 AM
Hallo allemaal,

Ik heb vanochtend een kauw gezien met ring.

Ik zie op die plek wel vaker een kauw met ring, vermoedelijk dezelfde.

Ik heb wat foto's gemaakt en tot mijn verbazing staan de cijfers dit keer leesbaar op de foto.
Eerder waren de foto's steeds van te ver af of bewoog de poot waardoor het niet te lezen was.

Ik heb echter niet de hele ring kunnen lezen. Ik heb nu 5 cijfers. Is dat genoeg of moet er echt nog iets voor staan? Ik denk dat er nog een getal voorstaat, ik denk dat het een 6 is, maar ben er niet 100% zeker van.

Als ik hier op griel kijk denk ik dat het 7 cijfers moeten zijn, dan mis ik er zelfs nog 2: http://www.griel.nl/

Anders moet ik teruggaan en kijken of ik de kauw kan vinden.... Het is een drukke plek waar ze gemakkelijk opgejaagd wordt en weg kan gaan.

Groetjes, Marleen

Edit: Jeroen heeft voor mij eerder een keer een foto bekeken toen ik (vermoedelijk) deze kauw eerder zag. Hij noemde cijfers die ik toen niet goed kon zien.
Een deel van deze cijfers zie ik nu wel goed. En 1 ontbrekende cijfer kan ik op een slechtere foto wel herkennen en die 6 die ik denk dat er staat komt dan ook overeen.

Dan heb ik alle 7 cijfers. Goed genoeg om bij Griel in te sturen?

Groetjes Marleen

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 29, 2012, 10:02:04 AM
Hoi Marleen, kun je mij de foto's sturen?

Het eerste cijfer is waarschijnlijk een 3. Ik weet dat je me eerder foto's had gestuurd, en dat daarop wat leesbaar was. Die mail kan ik alleen niet terugvinden...

Doe ik, zie nog berichtje hierboven waar ik ook op dat mailtje terugkom.

jaapbird

<blockquote>Ik heb het opgezocht en het betekent cijfers  :)
</blockquote>Tekens kan ook een vertaling zijn van digits zover ik weet. Zeker op de oude site was er niet een eenlijnig gebruik van termen. Mailen naar Pelle kan altijd. Het is alleen niet waar ik direct als eerste aan denk. Ben dus benieuwd naar meer details van Jaap.


Ik heb niet echt meer gegevens dan wat ik al gemailed heb ..... Wat zou je meer willen weten ? Ik heb geen andere cijfers/letters gezien....  Ik zal eens kijken of ie er nog zit.


Ik zal de tureluur doormailen ----- Dank voor de moeite

Jeroen Nagtegaal

Ik ben wel benieuwd naar details over de hoogte, en of de inscriptie horizontaal of vertikaal stond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jaapbird

in ieder geval horizontaal en ik ben vrij zeker dat ie laag zat. Mocht ik hem weer treffen zal ik kijken of ik misschien een foto kan maken.(en onthouden en nog beter kijken)

Jeroen Nagtegaal

Horinzontaal, dan is het zeer waarschijnlijk een Kweekring.... Zeker als de ring <1cm hoog was.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jaapbird

1 cm klopt heel aardig

Lonnie Bregman

Ik wil graag een Tureluur met kleurringen melden. Hij had op de linkertibia een gele vlag met daarboven een zwarte ring, op de rechtertibia een witte ring met daarboven een gele ring en op de rechtertarsus een metalen ring. Wie weet waar ik deze zou kunnen melden?
Groeten, Lonnie Bregman