Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Breedbek

Jeroen wederom bedankt!


Vogel is geringd iets ten noorden van Stavanger als pull op 26-06-2011, heeft 656 km gevlogen en is 221 dagen oud geworden.
vriendelijke groet,

Bart-Jan

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 02, 2012, 15:39:23 PM
Citaat van: Breedbek op maart 02, 2012, 14:19:42 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/62910217


Iemand een email adres van de Noorse ringer van deze Noorse Scholekster?
Bizarre vondst! Ik weet zelf eigenlijk geen Noorse waarnemingen in NL. Je kan hem melden via http://www.ringmerking.no/cr/

Ik Griel kan je er misschien wel een paar honderd zien.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Een zwartkopmeeuw (09-03 bij Durgerdam) met om linkerpoot een metaalring en om rechterpoot een oranje kleurring, met zwarte letters (niet kunnen aflezen). Is hier nog iets zinnigs over te zeggen?
Edwin Schuller

Ted van der Knaap

Citaat van: Edwin Schuller op maart 09, 2012, 17:23:36 PM
Een zwartkopmeeuw (09-03 bij Durgerdam) met om linkerpoot een metaalring en om rechterpoot een oranje kleurring, met zwarte letters (niet kunnen aflezen). Is hier nog iets zinnigs over te zeggen?

Ben je zeker van de oranje kleur?... ...hieronder de gebruikte kleuren (van CR-birding)

Colour and type of rings on legs :
sky-blue , dark-blue
white , yellow , red , black
green
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Edwin Schuller

Vandaar ook de vraag, kon geen oranje ringprojecten vinden. Ik heb de foto geupload, kijk zelf maar: http://waarneming.nl/waarneming/view/63584573. Ik kan er naast zitten (wellicht rood?) maar leek toch erg op oranje...
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Edwin Schuller op maart 09, 2012, 18:53:18 PM
Vandaar ook de vraag, kon geen oranje ringprojecten vinden. Ik heb de foto geupload, kijk zelf maar: http://waarneming.nl/waarneming/view/63584573. Ik kan er naast zitten (wellicht rood?) maar leek toch erg op oranje...
Lijkt me een rode kleurring met witte insciptie. Zal dan geringd zijn in Polen, Tjachië of Hongarije. Waarmee las je af? En wat was de code?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 09, 2012, 20:17:18 PM
Lijkt me een rode kleurring met witte insciptie. Zal dan geringd zijn in Polen, Tjachië of Hongarije. Waarmee las je af? En wat was de code?

Kan idd ook rood met wit zijn. Moeilijk te zeggen. Ik heb de code zelf helaas niet kunnen aflezen, hoopte dat de kleur 'oranje' meer informatie zou opleveren, maar zo te horen gaat dat niet lukken... helaas!

Foto is door telescoop genomen. Is dat antwoord op je vraag "Waarmee las je af?"?
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Je hebt de foto zelf toch gemaakt? Je geeft aan dat de ring oranje met zwarte inscriptie, wat waren de omstandigheden waaronder je dit vaststelde?

Zou ik de foto ontvangen zonder extra info, dan was mijn antwoord gelijk aan mijn eerdere reactie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Wat ik gezien heb leverde niet meer informatie op dan dat de foto verteld. Sterker nog, ik zag pas dat de meeuw geringd was toen ik de foto's op de camera bekeek. Nog wel door de scoop naar de ring gekeken maar dat leverde niks op door de grote afstand. Had gehoopt dat de kleur oranje naar een ringproject zou leiden, maar helaas... toch bedankt!
Edwin Schuller

Klaas van Dijk

Beste Edwin,

Gister ook eens even naar de foto gekeken, maar ik krijg ook de indruk dat het wel eens een rode ring (met een witte inscriptie) geweest zou kunnen zijn (wellicht een rode ring die ook wat is verbleekt). Maar de kwaliteit van de foto is echter zodanig dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.

Hopelijk blijft de vogel hier nog een tijdje hangen en lukt het een volgende keer wel om meer duidelijkheid hierover te krijgen. Want het zou wel erg leuk zijn om alsnog te kunnen achterhalen om welk individu het hier gaat. Volgens mij wordt deze locatie ook wel door andere ringenaflezers bezocht, dus wie weet ontdekken die de vogel ook nog wel eens.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

nlzorg01

Maarten van Kleinwee en ik had afgelopen zondag (4 maart) hier R[L41], met witte de inscriptie. Deze vogel is geringd in Hongarije. Mogelijk is dit dezelfde vogel; ook rechts geringd en op de dezelfde plek, vlak buiten de kolonie.

Groeten,
Jan Zorgdrager

little-W

Citaat van: nlzorg01 op maart 10, 2012, 11:34:45 AM
Maarten van Kleinwee en ik had afgelopen zondag (4 maart) hier R[L41], met witte de inscriptie. Deze vogel is geringd in Hongarije. Mogelijk is dit dezelfde vogel; ook rechts geringd en op de dezelfde plek, vlak buiten de kolonie.

Groeten,
Jan Zorgdrager
Geen twijfel bij mij dat het hier om een rode ring ring gaat.
Overigens moet ik Jan even corrigeren: Rood L41 heeft de kleurring aan de linker tarsus en niet rechts. Ook had dit individu de koprui nog niet voltooid...
Het zal hier vast om een standvogel gaan dus grote kans dat hij de komende tijd alsnog afgelezen wordt.
Overigens inmiddels zelf de meldingen van 4 maart teruggekregen en allemaal 1ste meldingen voor dit jaar. Leuk om deze beesten weer op de kaart te zetten zo aan het begin van het broedseizoen.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Edwin Schuller

Hopelijk wordt ie nog afgelezen, zou leuk zijn! Ik ben zelf wellicht morgen in de buurt, misschien waag ik nog een kans. Iig bedankt voor de reacties!
Edwin Schuller

nlzorg01

Maarten heeft gelijk. De enige foto die ik van R[L41] heb is beroerd van kwaliteit maar de ring zit inderdaad links. En koprui >95%. Duidelijk een andere vogel dus. Leuk, wellicht nog een andere Hongaar. Wie leest deze af?
Citaat van: little-W op maart 10, 2012, 14:22:40 PM
Citaat van: nlzorg01 op maart 10, 2012, 11:34:45 AM
Maarten van Kleinwee en ik had afgelopen zondag (4 maart) hier R[L41], met witte de inscriptie. Deze vogel is geringd in Hongarije. Mogelijk is dit dezelfde vogel; ook rechts geringd en op de dezelfde plek, vlak buiten de kolonie.

Groeten,
Jan Zorgdrager
Geen twijfel bij mij dat het hier om een rode ring ring gaat.
Overigens moet ik Jan even corrigeren: Rood L41 heeft de kleurring aan de linker tarsus en niet rechts. Ook had dit individu de koprui nog niet voltooid...
Het zal hier vast om een standvogel gaan dus grote kans dat hij de komende tijd alsnog afgelezen wordt.
Overigens inmiddels zelf de meldingen van 4 maart teruggekregen en allemaal 1ste meldingen voor dit jaar. Leuk om deze beesten weer op de kaart te zetten zo aan het begin van het broedseizoen.

H.Valkema

waar kan ik deze melden?

Kokmeeuw: white colour ring with inscription: TSOE

alvast bedankt!
Groeten,
Haije Valkema

Klaas van Dijk

Beste Haije,

Het lijkt mij een vogel uit Polen. Leuk! Zie onder andere http://www.tbop.org.pl/badania/ring/larrid/

Er zijn een heleboel Polen die Kokmeeuwen kleurringen. Ik raak het spoor meestal bijster en stuur gewoon vaak een e-mail naar allerlei Polen. Bijvoorbeeld naar gullspl@gmail.com  Op de website staan ook wel een hele rij e-mail adressen.

Groetjes,

Klaas

Ted van der Knaap

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 12, 2012, 22:42:00 PM
Beste Haije,

Het lijkt mij een vogel uit Polen. Leuk! Zie onder andere http://www.tbop.org.pl/badania/ring/larrid/

Er zijn een heleboel Polen die Kokmeeuwen kleurringen. Ik raak het spoor meestal bijster en stuur gewoon vaak een e-mail naar allerlei Polen. Bijvoorbeeld naar gullspl@gmail.com  Op de website staan ook wel een hele rij e-mail adressen.

Groetjes,

Klaas

Klopt Klaas, van CR-birding:

   White ring with a black four alpha-numeric code.
note 1 : starting letter "T" followed by a black three alpha-numeric code.
note 2 : used codes are : T000-T999, TA00-TA99, T00A-T99A, TE00-TE99, TN00-TN99, T00N-T99N, TS00-TS99, TV00-TV99, TX00-TX99.
note 3 : birds were ringed in Central, SW, N and NW Poland.
note 4 : all rings are to be read from bottom to top.
note 5 : the letter "T" could be from long distance misread as "1".
note 6 : other colours will be used in 2009.  Images:     email sighting submit (1):   GullsPL@gmail.com
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Ik kwam vandaag een Grutto tegen met links aan loopbeen geel boven, rood onder. Rechts onzeker aluminium. Moeilijk te zien omdat ze in het water stonden en niet genoeg tijd gehad omdat ze zich verplaatsen en ik hem toen kwijt was. Weet dus niet of ik alles wel heb gezien.
Ik heb al wat dingen nagekeken, maar ik zie eigenlijk overal tenminste boven loopbeen geringd, vaak aan beide poten en vaak met een of meer vlaggen.
Heeft iemand een suggestie?
Herman van der Meer

H.Valkema

Citaat van: HPM op maart 12, 2012, 22:55:35 PM
Ik kwam vandaag een Grutto tegen met links aan loopbeen geel boven, rood onder. Rechts onzeker aluminium. Moeilijk te zien omdat ze in het water stonden en niet genoeg tijd gehad omdat ze zich verplaatsen en ik hem toen kwijt was. Weet dus niet of ik alles wel heb gezien.
Ik heb al wat dingen nagekeken, maar ik zie eigenlijk overal tenminste boven loopbeen geringd, vaak aan beide poten en vaak met een of meer vlaggen.
Heeft iemand een suggestie?

Bedankt, mail staat uit naar Polen!

Over die Grutto: Pete Potts ringt zover ik weet als enige met rood linksonder. Alleen ik denk dat je niet een volledige combinatie hebt afgelezen, meestal bestaat een combinatie toch wel uit minimaal 4 kleurringen. Het project van Pete is: 1 kleurring links boven, 1 rode kleurring links onder, 2 kleurringen rechts boven, 1 aluminium ring rechts onder.
Groeten,
Haije Valkema

HPM

Citaat van: H.Valkema op maart 13, 2012, 10:27:41 AM
Citaat van: HPM op maart 12, 2012, 22:55:35 PM
Ik kwam vandaag een Grutto tegen met links aan loopbeen geel boven, rood onder. Rechts onzeker aluminium. Moeilijk te zien omdat ze in het water stonden en niet genoeg tijd gehad omdat ze zich verplaatsen en ik hem toen kwijt was. Weet dus niet of ik alles wel heb gezien.
Ik heb al wat dingen nagekeken, maar ik zie eigenlijk overal tenminste boven loopbeen geringd, vaak aan beide poten en vaak met een of meer vlaggen.
Heeft iemand een suggestie?

Bedankt, mail staat uit naar Polen!

Over die Grutto: Pete Potts ringt zover ik weet als enige met rood linksonder. Alleen ik denk dat je niet een volledige combinatie hebt afgelezen, meestal bestaat een combinatie toch wel uit minimaal 4 kleurringen. Het project van Pete is: 1 kleurring links boven, 1 rode kleurring links onder, 2 kleurringen rechts boven, 1 aluminium ring rechts onder.

Rechts heb ik helemaal geen kleuringen gezien, dus boven loopbeen lijkt me niet waarschijnlijk. Als ze er waren moeten ze aan het loopbeen en dan onder water hebben gezeten. Wat ik dacht dat aluminium was zou ook glinstering van het water geweest kunnen zijn.

Hij hoort trouwens bij deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/63664884 uit de Bieslandse Bovenpolder in Delft.
Herman van der Meer

Wil

Vandaag in een weiland in Geleen 2 Grote Canadese ganzen gezien.
Eén was ongeringd, maar de ander had een groene halsring om met daarop in grote witte letters horizontaal EG en ook, maar dan verticaal in kleinere letters, AH.
Dezelfde letters ook op een groene pootring (linkerpoot) en aan de rechterpoot was een kleinere aluminium ring te zien.

Iemand enig idee waar en wanneer deze gans geringd is??
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Jeroen Nagtegaal

De code is GAH, de E die je zag zijn de bovenkant van AH. Je kan deze invoeren op www.geese.org.
Deze is in mijn bijzijn geringd in Sittard. Leuke waarneming, dit is de eerste sinds het ringen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wil

Bedankt voor de informatie, Jeroen  :)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Predator

Vandaag een geringde grutto gezien, maar kan de kleurcombinatie niet terugvinden op cr-birding.

De vogel had op de linker tibia een gele vlag onder met daarboven een lichtgroene/lime ring
Op de rechtertibia had hij alleen een rode ring.

Mogelijk zijn er wat ringen afgevallen?
Groet, Maarten

H.Valkema

Citaat van: Predator op maart 15, 2012, 16:54:40 PM
Vandaag een geringde grutto gezien, maar kan de kleurcombinatie niet terugvinden op cr-birding.

De vogel had op de linker tibia een gele vlag onder met daarboven een lichtgroene/lime ring
Op de rechtertibia had hij alleen een rode ring.

Mogelijk zijn er wat ringen afgevallen?
Zelf al 1000-en afgelezen maar nog nooit meegemaakt dat een ring er af was gevallen (wel een paar vogels die een vlag missen), hoogstwaarschijnlijk heeft de vogel een hele smerige rode of blauwe ring gehad, die willen soms zo smerig zijn dat je ze in eerste instantie niet eens ziet, zeker als de afstand redelijk groot is. Het project is overigens van de Rijksuniversiteit Groningen...
Groeten,
Haije Valkema

nlzorg01

Hierbij een foto van een geringde grutto waarvan ik vermoed dat er toch een ring is afgevallen. De metalen ring was gedeeltelijk te lezen M[50(4?)x474]. Lijkt me een Duits project. Iemand enig idee of dat klopt en naar wie ik deze ring kan opsturen?

Groeten,
JanZ

H.Valkema

Hoi Jan,
Interessant beest, het zou evt. ook nog een Engelse kunnen zijn van Les Hatton maar aangezien het metalen ring nummer me ook Duits lijkt klopt dit weer niet. Nou is het zo dat de Duitsers naar mijn weten Oranje niet gebruiken tenzij ze dat vorig jaar zijn gaan gebruiken. Kortom een raadsel  ???
Als je de foto naar: j.melter "AT" bio-consult-os.de stuurt ben ik benieuwd of het daadwerkelijk een Duitse vogel is!
p.s. vervang "AT" door @...
Groeten,
Haije Valkema

nlzorg01

Hoi Haije,

Bedankt voor het meedenken.
Ik had de waarneming van de geringde grutto ook naar Jos Hooijmeijer gestuurd. Hij meldde dat deze waarschijnlijke in Spanje geringd is. Hij heeft een limeflag verloren.
Ik heb het inmiddels naar de ringers opgestuurd. Ik laat het even weten als daar bericht op komt.

Groeten,
JanZ

Klaas van Dijk

Beste Jan en Haije,

Naar aanleiding van het laatste bericht wederom naar de foto gekeken. Een vergelijkbaar 'moeilijk geval' zit al zeker vier jaar bij de stad Groningen (een locale broedvogel, op 17 maart j.l. voor het eerst weer gezien). Deze vogel heeft een goed vergelijkbare kleurringcombinatie:

* drie kleine kleurringen van hetzelfde formaat als op de foto van Jan;
* en oranje kleurring rechts aan de tibia;
* de metalen ring links bovenaan aan de tibia;
* niets aan de tarsus.
* twee kleine kleurringen onder de metalen ring: onderaan 'groen' (zeker); daarboven 'zwart' (?; onzeker), of ; blauw' (door een andere vogelaar gezien).

Het is een buitengewoon vervelende vogel die altijd te ver weg staat, of in te hoog gras, of de zon schijnt te fel, etc. Het is mij in ieder geval nooit gelukt om de kleuren goed te zien. De oranje kleurring is behoorlijk opvallend.

En ook hier lijkt het een vogel te zijn die een 'lime' vlag verloren zou moeten hebben.

Groetjes, Klaas

laurens455

Zojuist liepen er in Polder Sandelingen-Hendrik Ido Ambacht 3 geringde knobbelzwanen. Waar kan ik deze doorgeven?