Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

hoi Herman,

Kun je melden op www.griel.nl

Laat maar weten als je er op één of andere manier niet uitkomt, want dit programma vertoont regelmatig flinke nukken.

Je mag de informatie ook wel aan mij doorgeven (klaas.vdijk AT hetnet.nl), of anders via een privébericht. Dan zorg ik wel dat de ringer hiervan op de hoogte wordt gesteld. Heb je ook een foto gemaakt cq de ring meegenomen?

Groetjes, Klaas

Herman vd Brand

Hoi Klaas
ik krijg het niet voor mekaar op die website
ik heb de ring meegenomen het nummer is 6.169.359
leuk als ik er wat van te horen krijg
bedankt alvast

Klaas van Dijk

hoi Herman,

Ik hoor inderdaad dus meer klachten van mensen die niet overweg kunnen met dit online invoerprogramma. Maar goed, dat is een andere discussie. Zelf dus jouw melding maar even ingevoerd (ik heb een zogenaamd 'account') en daaruit kwam het volgende bericht naar voren:


Citeer
Geachte melder,
Hartelijk dank voor uw melding van een geringde vogel met ringnummer:
Ringnummer: NLA  ...6169359
De gegevens van deze ring zijn helaas nog niet aanwezig in het systeem en worden nagevraagd bij de ringeigenaar.
Zodra de ringgegevens bij ons zijn binnengekomen, ontvangt u bericht van ons met deze gegevens.

Het melden van geringde vogels is belangrijk! Ze geven ons informatie over trek en overleving van onze wilde vogels die kan worden gebruikt voor wetenschap en bescherming.
Met vriendelijk groet,
Vogeltrekstation – Dutch centre for Avian Migration and Demography
Postbus 50, 6700 AB  WAGENINGEN, Nederland
Tel. 00 (31) 317 47 34 65       
info@vogeltrekstation.nl   www.vogeltrekstation.nl   www.griel.nl

Nog even afwachten dus. Veel ringers hebben grote problemen met Griel en voeren pas de ringgegevens van één specifieke vogel is als er een navraagbericht komt.

Ik zal nog even wat andere kanalen bewandelen. Erg goed dat je de ring hebt meegenomen.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

hoi Herman,

De ringer heeft al gereageerd. Zie bijlage voor de terugmelding met alle gegevens. Kun je even contact opnemen met de ringer (Roland-Jan Buijs) als er iets niet blijkt te kloppen? Mede namens Roland-Jan zeer bedankt voor deze melding.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

willemxd


Herman vd Brand

Hoi Klaas
leuk om te lezen deze bijlage
bedankt voor het melden van de ring
groeten herman

Maarten Hotting

Afgelopen winter heb ik een Brandgans afgelezen op Tiengemeten!
Vogel had aan de linkerpoot een groene ring met een: K en aan de rechterpoot alleen een metalenring!
Ik heb deze vogel ingevoerd op geese.org als: "GK *", maar daar staat de vogel niet in de database.
Iemand een idee wat ik fout doe, of eventueel bij welk project deze vogel wel hoort?

Alvast bedankt!!
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Vermoedelijk had deze Brandgans vroeger ook een vergelijkbare kleurring aan de rechterpoot, maar die is ondertussen van de poot gevallen / kwijtgeraakt. Zelf heb ik in de loop der tijd diverse Brandganzen gezien waarbij dit is gebeurd.

Dergelijke vogels zijn niet meer op individuele basis te herkennen en geese.org geeft dan dus geen 'hit' met gegevens over ringdatum, ringplaats etc. Alleen door het compleet aflezen van het metalen ringnummer kun je dus te weten komen waar / wanneer deze Brandgans is geringd. Een kwestie van 'jammer, maar helaas'.

Is het zo wat duidelijker? Vraag anders rustig verder.

Groetjes, Klaas

Cygnus

Citaat van: Maarten Hotting op september 07, 2011, 11:40:50 AM
Afgelopen winter heb ik een Brandgans afgelezen op Tiengemeten!
Vogel had aan de linkerpoot een groene ring met een: K en aan de rechterpoot alleen een metalenring!
Ik heb deze vogel ingevoerd op geese.org als: "GK *", maar daar staat de vogel niet in de database.
Iemand een idee wat ik fout doe, of eventueel bij welk project deze vogel wel hoort?

Alvast bedankt!!

Hoi Maarten,
Er zijn 2 soorten groen, namelijk donkergroen met een witte inscriptie of lichtgroen (lime of mint) met een zwarte inscriptie. De vogels met 1 kleurring en een metalen ring zijn meestal vogels met een lichtgroene ring, dus mogelijk heb je zo'n exemplaar gezien. De schrijfwijze van een lichtgroene ring is L (van lime). Jouw vogel is dan dus LK* geweest.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Maarten Hotting

Citaat van: Klaas van Dijk op september 07, 2011, 12:02:04 PM
hoi Maarten,

Vermoedelijk had deze Brandgans vroeger ook een vergelijkbare kleurring aan de rechterpoot, maar die is ondertussen van de poot gevallen / kwijtgeraakt. Zelf heb ik in de loop der tijd diverse Brandganzen gezien waarbij dit is gebeurd.

Dergelijke vogels zijn niet meer op individuele basis te herkennen en geese.org geeft dan dus geen 'hit' met gegevens over ringdatum, ringplaats etc. Alleen door het compleet aflezen van het metalen ringnummer kun je dus te weten komen waar / wanneer deze Brandgans is geringd. Een kwestie van 'jammer, maar helaas'.

Is het zo wat duidelijker? Vraag anders rustig verder.

Groetjes, Klaas

Klaas, bedankt voor de informatie!!
Ik had wel al zo'n vermoeden dat de vogel een ring verloren zou kunnen zijn!
Maar omdat sommige vogel ook maar met 1 kleurring geringd worden, wilde ik het even zeker weten.
Als de ring geen ring verloren was, zou deze dan wel ik de database van geese.org moeten staan?

Citaat van: Cygnus op september 07, 2011, 12:02:14 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 07, 2011, 11:40:50 AM
Afgelopen winter heb ik een Brandgans afgelezen op Tiengemeten!
Vogel had aan de linkerpoot een groene ring met een: K en aan de rechterpoot alleen een metalenring!
Ik heb deze vogel ingevoerd op geese.org als: "GK *", maar daar staat de vogel niet in de database.
Iemand een idee wat ik fout doe, of eventueel bij welk project deze vogel wel hoort?

Alvast bedankt!!

Hoi Maarten,
Er zijn 2 soorten groen, namelijk donkergroen met een witte inscriptie of lichtgroen (lime of mint) met een zwarte inscriptie. De vogels met 1 kleurring en een metalen ring zijn meestal vogels met een lichtgroene ring, dus mogelijk heb je zo'n exemplaar gezien. De schrijfwijze van een lichtgroene ring is L (van lime). Jouw vogel is dan dus LK* geweest.
Het was zeker een donkergroene ring, lime ringen ken ik ook!
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

http://waarneming.nl/waarneming/view/55866447
Deze vogel is waargenomen door een oom van me en is ook geringd met een donkergroene pootring!!
Ik heb de orginele foto gezien en uit me hoofd staat er: LSH!
Via geese.org lukt het me niet om de gegevens zichtbaar te krijgen.
Iemand een idee hoe deze in te voeren?
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Even uit mijn hoofd, maar volgens mij zijn er recentelijk door Berend Voslamber c.s. ook een klein aantal Indische Ganzen met dergelijke groene pootringen geringd, veelal als 'bijvangst'.

Invoeren als GLSH (als je in zeker bent van de code LSH) en met 'pootringen gekleurd'. Moet toch goed gaan? Kan wel zijn dat de ringgegevens nog niet bekend zijn; is wel meer het geval bij ganzen die pas onlangs zijn geringd.

-----

Je zou ook dergelijke 'éénpootkleurringen' in de database van geese.org kunnen invoeren. Zelf weten, je mag de melding ook wel weer verwijderen. Enerzijds kunnen er dus meer van deze vogels opduiken, anderzijds is het voor andere melders ook leuk als dit individu wel al in de database staat.

Groetjes,

Klaas


Jeroen Nagtegaal

Foei Klaas. Ik had het jou nog uitgelegd...

Invoeren als G-LSH. Is dacht ik uit Polder Arkenheem 2009.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Bedankt voor de correctie!

Ik was aan het zoeken geweest op de site van geese.org, maar kon het weer eens niet vinden, zucht.....

Duidelijk de hoogste tijd dat deze detailinformatie goed & duidelijk & onmiddellijk zichtbaar / vindbaar op geese.org komt te staan.

Uiteindelijk dus maar even gekeken in mijn lijst met aflezingen van dergelijke pootringen & daar stond G123 (=voorbeeld) in de lijst (via 'rapporten'). Maar dus uitstekend dat je mij scherp in de gaten houdt.

Groetjes, Klaas

PS: gelukkig kun je in geese.org snel dit soort zaken verbeteren.

Jeroen Nagtegaal

Ai. zie dat ik fout zit.... Komt door de invoer in de DB van Frank. Geese werkt inderdaad niet met die streeptjes. Sorry.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten Hotting

Bedankt voor de informatie jongens!!
Ik ga de vogel invoeren ;)
Groet,
Maarten

Wouter van der Ham

http://waarneming.nl/waarneming/view/57511590
Gister 2 ganzen met ringen gevonden, Waar moet ik dat ook al weer melden?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

frankmeer

www.geese.org

Even inloggen of registreren en dan wijst het zich vrijwel vanzelf. Ze komen waarschijnlijk uit het Westerpark in Zoetermeer.
Frank van der Meer

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Mark Zevenbergen

Hallo allen,

Gaat deze door m'n pa afgelezen Zilvermeeuw naar R.J.Buijs?

http://waarneming.nl/waarneming/view/57534792

grts Mark

Jeroen Nagtegaal

Zeker, Alle tibia's bij grote meeuwen zijn van Buijs.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rudi

hallo,
ik zag vanmiddag een gans zwemmen met een soort ring om de hals,
het was een groene ring met witte letters, de letters kon ik niet lezen , de grote canadese gans zwom in een vijver in het Gorechtpark in Hoogezand, vanmiddag om 15.15 uur.
ik dacht eerst aan een deel van een plastic fles maar nu ik dit onderwerp lees wil ik het toch even melden.
Wat was het voor een hals ring?Iemand een idee?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Maarten Hotting

Citaat van: rudi op oktober 02, 2011, 15:34:08 PM
hallo,
ik zag vanmiddag een gans zwemmen met een soort ring om de hals,
het was een groene ring met witte letters, de letters kon ik niet lezen , de grote canadese gans zwom in een vijver in het Gorechtpark in Hoogezand, vanmiddag om 15.15 uur.
ik dacht eerst aan een deel van een plastic fles maar nu ik dit onderwerp lees wil ik het toch even melden.
Wat was het voor een hals ring?Iemand een idee?
Ganzen worden met halsbanden geringd omdat deze veel makkelijk af te lezen zijn dan pootringen.
Op de halsband staan drie letters/cijfers.
De eerste letter/cijfer staat rechtop, en schuin staan nog twee letters/cijfers (van boven naar beneden aflezen).
Als je de code alsnog kunt aflezen (wat vaak met verrekijker al best te doen is) kun je die invoeren via: www.geese.org.
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat ze daar ditjaar geringd zijn. Ze krijgen zo'n ring om de nek om meer informatie te verzamelen over (lokale) verplaatsingen, dispertie, overleving etc. Zo'n ring is van bijna een kilometer afstand leesbaar met een telescoop. Een pootring levert nog niets een 5% van het aantal data als een halsband. Als je hem afleest dan kun je hem invoeren in www.geese.org. Daar kun je zijn leven dan ook verder volgen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rudi

OK, bedankt!
het nummer was N 35, ik ben nog even terug gefietst nu ik wist dat het een ring was, ik zag dat er aan de bovenzijde van de ring een driehoekig stuk uit de ring mistte aan de bovenzijde.
ik zal de vogel even invoeren, op waarneming staat de gans al gemeld.
groetjes rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

KjellJanssens

Hoi,


Weet er iemand van welk project deze kluut is?


Mvg,


Kjell Janssens

Klaas van Dijk

hoi Kjell,

Ik weet niet waar & wanneer je deze foto hebt genomen. Maar Kluten zijn erg mobiel, dus dat maakt niet eens erg veel uit (aangenomen dat deze foto recentelijk ergens tussen pakweg Zuid-Spanje en Denemarken is genomen).

Het zou me niets verbazen dat dit een Kluut is van een Frans project, zie bijvoorbeeld http://home.scarlet.be/~pin02658/cr-pied%20avocet%20projects.pdf

Voor zover ik de foto goed kan beoordelen (klopt links / rechts?) gaat het om de volgende kleurringcombinatie:

linkertibia:
* metalen ring of kleine kleurring van onbekende kleur (boven)
* lichtgroene (= 'lime' = 'mint') kleurring met een vlag (onder).

rechtertibia:
* drie kleurringen boven elkaar: wit (boven), rood (midden) en geel (onder).

Enig idee waar & wanneer deze foto is genomen, en of je ook iets weet van de tarsus?

M.i. een e-mail (met de foto!!) en gegevens over plaats, datum en omstandigheden opsturen naar onderstaand e-mail adres. Kan gewoon in het Engels hoor (mag natuurlijk ook wel in het Frans als je deze taal beheerst).

Kun je hier wat mee? Vraag anders rustig verder.
------------------------------------
Contact: Nicolas Gendre : e-mail : nicolas.gendre@lpo.fr

KjellJanssens

Alvast bedankt Klaas.


Ik heb deze vogel in het natuurreservaat de Blikken gezien.Ondertussen is er al een mailtje gestuurd naar het emailadres dat jij gegeven hebt.


Mvg,


Kjell

Botervlieg

Ik weet niet of er iemand in (de buurt van) Haarlem is met een goede camera en geïnteresseert in meeuwen met ringen....

Mijn camera is onvoldoende om de ringen af te kunnen lezen, maar hier in Haarlem zitten al een tijdje minimaal 2 meeuwen (ik denk meer) met ringen.

Zoals je op de foto ziet krijgt deze zijn/haar grijze verenkleed, er is ook nog een jongere meeuw die een ring draagt en daar al een tijdje zit.

Als iemand interesse heeft, ik wil best mee, maar ik kan de ringen dus zelf niet aflezen ivm dat ik daar geen geschikte camera voor heb.

Als ze niet in het water zitten, zitten ze op het dak van de huizen naast die weg, maar als je brood gooit zijn ze er als de kippen meeuwen bij.

Groetjes, Marleen

little-W

Citaat van: M. Baltus op oktober 11, 2011, 13:51:44 PM
Ik weet niet of er iemand in (de buurt van) Haarlem is met een goede camera en geïnteresseert in meeuwen met ringen....

Mijn camera is onvoldoende om de ringen af te kunnen lezen, maar hier in Haarlem zitten al een tijdje minimaal 2 meeuwen (ik denk meer) met ringen.

Zoals je op de foto ziet krijgt deze zijn/haar grijze verenkleed, er is ook nog een jongere meeuw die een ring draagt en daar al een tijdje zit.

Als iemand interesse heeft, ik wil best mee, maar ik kan de ringen dus zelf niet aflezen ivm dat ik daar geen geschikte camera voor heb.

Als ze niet in het water zitten, zitten ze op het dak van de huizen naast die weg, maar als je brood gooit zijn ze er als de kippen meeuwen bij.

Groetjes, Marleen
Hoi Marleen,
Ik wil ze wel even af komen lezen met de telescoop. Kan ik er gelijk een ochtendje ringen lezen in IJmuiden aan vastknopen. Het zal waarschijnlijk aanstaande zondagmiddag worden, op de terugweg naar Leiden.

Mocht iemand anders al eerder tijd/zin hebben dan is dat ook prima uiteraard.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus