Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

little-W

Citaat van: stefanhageman op augustus 22, 2011, 20:25:25 PM
Waar deze Kleine Mantelmeeuw te melden?
Ik geloof zwart MI.


Deze mag naar Roland-Jan Buijs (rjbuijs at buijsecoconsult.nl).
Het lijkt mij overigens Zwart TW, de leesrichting bij zijn ringen is (over het algemeen) omhoog en de I wordt niet gebruikt. Fotootje meesturen maar voor de zekerheid...
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

stefanhageman

Inmiddels gemeld en foto voor de zekerheid toegevoegd.
Stefan Hageman


Botervlieg

Hallo allemaal,

Vanochtend deze duif gezien. Met rechts een blauwe ring en links een groene.

Vanwege de blauwe ring vermoedde ik duif uit 2011 en via de site van het NPO + nummer van de ring kom ik dan tot een telefoonnummer.
Land en jaartal kon ik niet aflezen, de rest van het 7-cijferige nummer wel.
Ik heb via het formulier contact opgenomen met de mogelijke eigenaar. Heb ik dat goed gedaan, of zat ik toch verkeerd?

Maar waar is die groene ring van?

http://waarneming.nl/waarneming/view/56426456
Stadsduif - Columba livia forma domestica gezien op 2011-08-25 Haarlem


Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Groene ring is een eigen herkenningsring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Oke, bedankt Jeroen. Ben benieuwd of de eigenaar reageert.  :duim:


Botervlieg

Citaat van: M. Baltus op augustus 25, 2011, 10:53:57 AM
Hallo allemaal,

Vanochtend deze duif gezien. Met rechts een blauwe ring en links een groene.

Vanwege de blauwe ring vermoedde ik duif uit 2011 en via de site van het NPO + nummer van de ring kom ik dan tot een telefoonnummer.
Land en jaartal kon ik niet aflezen, de rest van het 7-cijferige nummer wel.
Ik heb via het formulier contact opgenomen met de mogelijke eigenaar. Heb ik dat goed gedaan, of zat ik toch verkeerd?

(...)

Groetjes, Marleen

Uit welke andere jaren kan deze blauwe ring nog meer zijn? (Ergens tussen 2000 en 2011 ?)

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bramborkent

Vanochtend een Nijlgans gezien vlakbij Houten met aan elke poot een ring: S-wit en 9-oranje. Uit mijn hoofd zat wit rechts maar weet dat niet zeker. Kan iemand de herkomst hiervan vinden? Thanx
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Ted van der Knaap

Citaat van: bramborkent op augustus 27, 2011, 15:47:08 PM
Vanochtend een Nijlgans gezien vlakbij Houten met aan elke poot een ring: S-wit en 9-oranje. Uit mijn hoofd zat wit rechts maar weet dat niet zeker. Kan iemand de herkomst hiervan vinden? Thanx

Ik denk dat dit je verder helpt: http://www.sovon.nl/default.asp?id=962
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

hoi Bram,

Leuk dat je deze gekleurringde Nijlgans hebt gezien. Is inderdaad een vogel die door Frank Majoor is gekleurringd.

Frank is altijd blij met dit soort meldingen, je kunt een e-mail met alle details (datum, plaats, waarneemonstandigheden etc) sturen naar Frank Majoor, f.majoor5@upcmail.nl

Frank is meestal heel snel met het geven van een antwoord met een life history van deze vogel. Let er ook maar eens op of je deze vogel nog vaker ziet. Frank kan er wel uitkomen als je vermeldt dat je niet zeker bent van links / rechts (o.i.d.).

Veel meer informatie is ook te vinden via http://frankmajoor.nl/indexnijlgans1-nl.shtml

Groetjes, Klaas

frankmeer

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 27, 2011, 16:09:32 PM
Leuk dat je deze gekleurringde Nijlgans hebt gezien. Is inderdaad een vogel die door Frank Majoor is gekleurringd.

Frank is altijd blij met dit soort meldingen, je kunt een e-mail met alle details (datum, plaats, waarneemonstandigheden etc) sturen naar Frank Majoor, f.majoor5@upcmail.nl

Frank is meestal heel snel met het geven van een antwoord met een life history van deze vogel. Let er ook maar eens op of je deze vogel nog vaker ziet. Frank kan er wel uitkomen als je vermeldt dat je niet zeker bent van links / rechts (o.i.d.).

Veel meer informatie is ook te vinden via http://frankmajoor.nl/indexnijlgans1-nl.shtml

Volgens beide links (die van Klaas en die van Ted) wordt er niet met oranje geringd. Is dit verouderde info of vindt al zo snel na ringen verkleuring plaats?
Frank van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Frank,

Volgens mij is de informatie op beide websites nog wel actueel. Een andere verklaring kan zijn dat de waarnemer, Bram Borkent, de juiste kleur niet helemaal goed kon zien / heeft genoteerd (o.i.d.) [hij was ook niet zeker van links / rechts].

Frank Majoor heeft mij wel eens verteld dat hij regelmatig aflezingen krijgt, ook van door hem gekleurringde Kokmeeuwen, waarbij iets niet klopt met de kleur. En daarbij gaat het dan bijna altijd om mensen die 'voor het eerst' iets bij hem melden. Tegenwoordig is er in dat soort gevallen vaak wel een foto bij (leve de moderne tijd) en dan is er dus uiteindelijk toch wel uit te komen.

Bram Borkent is, gezien zijn vraag hier, niet iemand die regelmatig gekleurringde Nijlganzen van Frank Majoor heeft afgelezen, want anders zou hij deze vraag niet stellen.

Het klinkt raar, maar aflezers die veel ervaring met een soort hebben weten mede hierdoor vaak wat wat ze kunnen verwachten (je weet dus welke kleuren wel, en welke kleuren niet zijn gebruikt, etc etc etc, waar je op moet letten, welke kleuren verwarring kunnen veroorzaken etc etc etc). Tuurlijk gaat dit niet altijd & bij iedere soort op, maar in zijn algemeenheid wel.

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

bramborkent

Bedankt voor alle reacties. Ik zal Frank eens mailen.
Inderdaad heb ik geen ervaring met ringen aflezen, vandaar dat ik niet op links/rechts heb gelet. Ben wel verbaasd dat ik blijkbaar van geel oranje heb gemaakt. Zal de volgende keer extra goed opletten!
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

frankmeer

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 27, 2011, 17:55:47 PM
Is het zo wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

Helemaal! En bedankt voor deze uitvoerige alternatieve verklaring.
Frank van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Bram,

Hindert niets hoor, dat je een aantal zaken nog niet goed wist. En wellicht blijft deze Nijlgans hier nog wat langer rondhangen en kun je hem / haar later nog eens weer bekijken / opzoeken.

En bij sommige kleurringprojecten is links / rechts wel van belang, en bij andere kleurringprojecten weer niet.

Bij aflezingen van gekleurringde vogels van een project wat ik niet ken cq van een project waarvan ik nog nooit een vogel heb gezien, etc), maak ik bij voorkeur zoveel mogelijk aantekeningen, want voordat je het weet heb je net weer iets niet goed genoteerd / op gelet. Ik ben geen fotograaf, anderen maken dan altijd veel foto's.

Gewoon zo uitgebreid mogelijk beschrijven wat je hebt gezien, en dan weet Frank er vast wel uit te komen.

Groetjes, Klaas
-------------------------------
Frank, graag gedaan hoor.

Jeroen Nagtegaal

Nog even een tip bij het noteren van kleuren. De inscriptie kleur kan ook veel zeggen. Bijvoorbeeld bij twijfel over rood en oranje. Bij Rood is deze Wit, en bij Orranje is de insciptie Zwart.

WSY9 (afgekort) is mij zo niet een bekende vogel uit Arnhem. Mogelijk een jong van eerdere jaren die ik niet of zelden heb gezien. Een vogel uit Amsterdam of Den Haag is het denk ik niet. Morgen zal je wel de life-list binnen hebben.

De aantallen op de links zijn ondertussen hoger, vandaag in Den Haag weer circa 35 Nijlganzen van kleurring voorzien. Nu zijn er zo'n 530 Nijlganzen gekleurringd in Nederland.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Een slanke kiek met wingtags vandaag in de Biesbosch. de waarnemer denkt aan grauwe.
Iemand een idee?

Theo

Jeroen Nagtegaal

Zonder kleuren (en soort) ga je nergens komen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bramborkent

Citaat van: bramborkent op augustus 27, 2011, 18:12:41 PM
Bedankt voor alle reacties. Ik zal Frank eens mailen.
Inderdaad heb ik geen ervaring met ringen aflezen, vandaar dat ik niet op links/rechts heb gelet. Ben wel verbaasd dat ik blijkbaar van geel oranje heb gemaakt. Zal de volgende keer extra goed opletten!

Frank heeft gereageerd: De Nijlgans (S9) is begin juni als pullus geringd in het Vondelpark, Amsterdam. Afstand naar de Lek ongeveer 45 km. Oranje moest inderdaad geel zijn, er zijn geen andere combi's met S en 9 bekend.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

keesschreven

Citaat van: M. Baltus op augustus 25, 2011, 14:54:22 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 25, 2011, 10:53:57 AM
Hallo allemaal,

Vanochtend deze duif gezien. Met rechts een blauwe ring en links een groene.

Vanwege de blauwe ring vermoedde ik duif uit 2011 en via de site van het NPO + nummer van de ring kom ik dan tot een telefoonnummer.
Land en jaartal kon ik niet aflezen, de rest van het 7-cijferige nummer wel.
Ik heb via het formulier contact opgenomen met de mogelijke eigenaar. Heb ik dat goed gedaan, of zat ik toch verkeerd?

(...)

Groetjes, Marleen

Uit welke andere jaren kan deze blauwe ring nog meer zijn? (Ergens tussen 2000 en 2011 ?)

Groetjes, Marleen

Precies, ik meen daar le zien dat het niet om een NL2011 ring gaat, maar een andere blauwe.
In Nederland rouleren 6 kleuren (2000=rood, 2001=groen, 2002=roze, 2003=geel, 2004=wit, 2005=blauw). Deze kleurreeks blijkt al sinds 1978 te heersen, daarvoor was de volgorde anders.

Ik denk dat bij jouw ring NL 2005 een goede optie is (dat lijkt ook op de ring te staan, op kop geringd).
Maar pas op met buitenlandse: de Duitsers hadden vorig jaar blauwe ringen, maar bij hun is de opbouw van de code heel anders.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Botervlieg

Hallo Kees,

Hartelijk bedankt. Het 7-cijferige nummer weet ik heel zeker dat het klopt.

Ook zie ik dat er aan de andere kant van die ring twee dingen onder elkaar staan geschreven.
20 zie ik duidelijk, ik denk bij nader inzien daarnaast nog een 0 te zien, maar daarna zie ik het cijfer niet.
Had de duif ook gefilmd maar daarop is het ook niet te zien.

Bedankt, ik ga er even mee verder aan de slag!  :duim:

Botervlieg

Ik heb contact gehad, vriendelijke mevrouw aan de telefoon en waarschijnlijk klopt dit.
Ik word nog teruggebeld.

"De duif was wel een beetje uit de richting." (Noord-Holland -> Overijssel)
Geloof niet dat ze daar zo blij mee was... Hopelijk heeft duif Tomtom bij zich.  ;D

Bedankt voor je hulp Kees  :duim:

Groetjes, Marleen

theomuusse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2011, 06:21:14 AM
Zonder kleuren (en soort) ga je nergens komen...

Links blauw, rechts roze.

Theo

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra


keesschreven

Citaat van: M. Baltus op augustus 29, 2011, 21:10:38 PM
Hallo Kees,

Hartelijk bedankt. Het 7-cijferige nummer weet ik heel zeker dat het klopt.

Ook zie ik dat er aan de andere kant van die ring twee dingen onder elkaar staan geschreven.
20 zie ik duidelijk, ik denk bij nader inzien daarnaast nog een 0 te zien, maar daarna zie ik het cijfer niet.
Had de duif ook gefilmd maar daarop is het ook niet te zien.

Bedankt, ik ga er even mee verder aan de slag!  :duim:

Als het goed is staat daar:        NL
                                          2005
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Botervlieg

Hallo Kees,

Ik kan het niet goed aflezen, maar ik weet dat dat er moet staan.
Heb dit soort ringen wel vaker gezien en heb er ook laatst een witte gevonden op straat,
dus die was goed te bekijken, en ik heb de ring bewaard.

Ik hoop dat de eigenaar van deze duif (blauwe en groene ring) nog terugbelt, want 100% zekerheid heb ik nog niet.
Maar de vrouw zei dat het kon zijn dat ze uit Belgie van een wedstrijd kwam vliegen.
(Maar dan dus wel wat uit de richting is gevlogen.)

Niet dat zekerheid zo belangrijk is over een duif, maar vind het gewoon leuk om te weten.  ;D

Groetjes, Marleen

keesschreven

Precies, mijn interesse ligt ook ergens anders: broedende roofvogels bijvoorbeeld. En dan is de informatie op zo'n ringetje in een braakbal interessant.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Herman vd Brand

Hallo
vandaag op de maasvlakte  een metalen ring gevonden van een zilvermeeuw waar kan ik die melden ??
bedankt alvast