Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

CiteerBeste Mars,
Dank voor je reactie. Ik heb van dat Spaanse e-mail adres nooit een reactie gekregen. Ik vond het aardig om een geringde Audouin's te zien en weet hoe belangrijk het is om waarnemingen door te geven, maar ga er niet mee leuren. Ik heb op de Gull Research pagina gekeken, maar zag geen mogelijkheid om iets door te geven. Lid van nog een forum wil ik niet worden, maar als jij iemand weet aan wie ik dit alsnog kan melden dan doe ik dat zeker.
Nogmaals dank,
Leo

Beste Leo,
Natuurlijk is het aan jou om te bepalen wat je wilt doen met een afgelezen ring, en ik snap je hoop op een snel antwoord. Helaas is dat niet altijd zo. Ik zal je niet dwingen te gaan leuren met je waarneming, maar misschien heb je nog wat energie te reageren op deze blog:
http://avesceuta.blogspot.com/2008/11/recuperaciones-de-aves-con-anillas-de.html
Daar hoort hij vast tussen, en misschien ontvang je via-via op deze manier wat snelle, informele info over precieze ring datum en lokatie.
En wees niet al te verbaasd, als je ineens over 5 maanden toch een mailtje terug krijgt uit Spanje ;)

pwolf

Citaat van: stefanhageman op juli 07, 2011, 15:56:18 PM
Ik zal een foto'tje uploaden echter zal dit pas dinsdag zijn omdat ik niet thuis ben. Het kan overigens
Ook nog een escape zijn. Ik ken namelijk iemand die ze samen met kluten in een volière houd.

pardon?

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Klaas van Dijk

hoi Stefan,

Ik neem aan dat er geen twijfel is over de soort (Scholekster dus). In ieder geval erg goed dat je deze ring hebt meegenomen. Ook ik ben benieuwd naar een foto, maar gezien je beschrijving (is het een ring met plastic aan de buitenzijde?) is het volgens mij inderdaad een ring van een Postduif. Ik ben erg benieuwd naar de foto. Een tijd geleden zag ik in de stad Groningen ook nog een Kauw met zo'n Postduivenring.

Metalen ringen van het Vogeltrekstation Arnhem hebben altijd het opschrift 'vogeltrekstation arnhem holland' (in ieder geval de maten die bij Scholekster worden gebruikt). Bijna altijd begint zo'n ring met een '5', maar er zijn ook wel Scholeksters geringd met ringen die met een '4' beginnen (oude serie) en ik heb ook wel eens een dode Scholekster gevonden met een kleinere maat ring (die ring begon met een '3'; eigenlijk is deze maat te klein voor Scholekster).

Stefan, zou je ook even een mailtje naar het Vogeltrekstation kunnen sturen met daarin de digitale terugmelding en met de vermelding dat je hier helaas een fout hebt gemaakt (Scholekster met Postduivenring etc.; gewoon uitleggen hoe alles in elkaar zit) en dus met het verzoek dat ze deze melding even uit de database verwijderen. Maar dit zou ik pas doen als we even een foto van de ring hebben gezien,

Pim, je wilt niet half weten wat veel van die zogenaamde vogelliefhebbers allemaal wel niet in hun kooien etc. hebben zitten.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

pwolf

Citaat van: Klaas van Dijk op juli 08, 2011, 09:38:51 AM
Pim, je wilt niet half weten wat veel van die zogenaamde vogelliefhebbers allemaal wel niet in hun kooien etc. hebben zitten.

Juist wel Klaas, juist wel. Aangezien Stefan "bij mij in de buurt" naar vogels kijkt was ik benieuwd of het in het Zeeuwse was.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

stefanhageman

Nee, in de Betuwe. Daar zijn wel meer volières en vogelparken, Kapel-Avezaath waar regelmatig ingebroken wordt en regelmatig vogels/zoogdieren ontsnappen. Omdat ik nu op Schouwen zit zal het denk ik dinsdag of woensdag worden.
Stefan Hageman


Klaas van Dijk

hoi Stefan en Pim,

Ha, nu wordt het me allemaal wel een beetje duidelijker. Op één of andere manier wist ik wel dat Stefan niet in Zeeland e.o. woonde, maar Stefan is daar dus nu momenteel wel.

Geen idee hoe gemakkelijk je Scholekster in gevangenschap kunt houden. Eieren opzoeken en uitbroeden in een broedmachine is natuurlijk een fluitje van een cent bij Scholeksters; zo is het wellicht met deze schollepiet ook gegaan.

Hmmm, ik kijk in ieder geval liever naar dakpieten (volgens mij kunnen die ook best veel kabaal maken; je zult maar pal onder een succesvol broedpaar dakpieten wonen / slapen) of naar wadpieten etc.

Groetjes, Klaas

andre

Adulte Zwartkopmeeuw met Groen 542 ! iemand een idee waar deze vandaan komt .

Andre
Andre Boven

nlzorg01

Hoi Andre,

Leuke waarneming!
Deze ZKM komt uit een project van - hoe kan het ook anders - Camille Duponcheel (cduponcheel "a" nordnet.fr).
Afgelopen week 3 zulke groene ringen met alleen cijfers afgelezen op de Kinseldam.

Groeten,
Jan Zorgdrager

andre

Bedankt Jan

Deze vogel heeft dit jaar gebroed in oost Groningen en heb hem na weken wachten eindelijk afgelezen .
Ik zal hem even aan Camille melden .

Andre
Andre Boven

rob_voesten

En het kan een grapjas zijn die een jongen scholekster met een een postduif ring heeft geringd! :rolleye:

Groetjes Rob

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

keesschreven

Het lastige is dat postduifringen gesloten zijn, dus kan de scholekster niet geringd zijn toen hij al volgroeid was.
De ring kan wel aan de poot zijn geschoven toen hij nog jong was (ik schat 1 week of jonger), een trucje dat volierevogelaars veelvuldig toepassen op hun vogeltjes omdat deze allemaal gesloten ringetjes krijgen.

Deze vondst is natuurlijk niet in de haak.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Leo Nagelkerke

Citaat van: Mars Muusse op juli 08, 2011, 00:01:09 AM
CiteerBeste Mars,
Dank voor je reactie. Ik heb van dat Spaanse e-mail adres nooit een reactie gekregen. Ik vond het aardig om een geringde Audouin's te zien en weet hoe belangrijk het is om waarnemingen door te geven, maar ga er niet mee leuren. Ik heb op de Gull Research pagina gekeken, maar zag geen mogelijkheid om iets door te geven. Lid van nog een forum wil ik niet worden, maar als jij iemand weet aan wie ik dit alsnog kan melden dan doe ik dat zeker.
Nogmaals dank,
Leo

Beste Leo,
Natuurlijk is het aan jou om te bepalen wat je wilt doen met een afgelezen ring, en ik snap je hoop op een snel antwoord. Helaas is dat niet altijd zo. Ik zal je niet dwingen te gaan leuren met je waarneming, maar misschien heb je nog wat energie te reageren op deze blog:
http://avesceuta.blogspot.com/2008/11/recuperaciones-de-aves-con-anillas-de.html
Daar hoort hij vast tussen, en misschien ontvang je via-via op deze manier wat snelle, informele info over precieze ring datum en lokatie.
En wees niet al te verbaasd, als je ineens over 5 maanden toch een mailtje terug krijgt uit Spanje ;)

Beste Mars,

Ik heb het doorgegeven. Ik ben benieuwd.

Groeten,

Leo

stefanhageman

#852
Hier zijn de beloofde foto's van de ring. Zo te zien wel van een duif, maar dan van de poot van een Scholekster.




Stefan Hageman


jonas D

Ziet er inderdaad uit als een duivenring. Misschien van een duivenmelker? Als je soms de vleugel van zo'n dode duif openvouwt, staat er een telefoonnummer op en kan je de eigenaar op de hoogte brengen.
Groeten,
Jonas

Jeroen Nagtegaal

Je kan de duivenmelker eens opzoeken. Blijft bizar...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Stefan,

Yep; dit is volgens mij gewoon een ring van een Postduif. Afgelopen voorjaar / zomer heb ik nog diverse van dit soort ringen gevonden, maar die zaten allemaal om de poten van dode Postduiven. Erg jammer dat je de vogel niet hebt bewaard / meegenomen / gefotografeerd. Maar ja, daar is nu niets meer aan te doen.

Zie http://www.vogeltrekstation.nl/ring-gevonden/kweekvogels hoe je een ring van een Postduif kunt melden.

Groetjes, Klaas

Date Lutterop

Zeker een postduifring. In het verleden kon je via de website van duivenmelkers, www.npo.nl, alleen het telefoonnummer van de eigenaar van de duif, waarvan je de ring had gevonden, krijgen. Maar tegenwoordig kun je ook een e-mail sturen. Je kunt een mail sturen naar de eigenaar van de ring, en hem de zaak voorleggen. Dit ringnummer staat bij de NPO in elk geval geregistreerd als zijnde aangelegd bij een postduif. Misschien is hij helemaal niet op de hoogte van het misbruik van de ring. Kan zijn dat iemand de betreffende duif dood heeft gevonden en later de ring heeft gebruikt voor een Scholekster.


Groet,

Date


frankw


stefanhageman

Citaat van: d.lutterop op juli 15, 2011, 01:44:42 AM
Zeker een postduifring. In het verleden kon je via de website van duivenmelkers, www.npo.nl, alleen het telefoonnummer van de eigenaar van de duif, waarvan je de ring had gevonden, krijgen. Maar tegenwoordig kun je ook een e-mail sturen. Je kunt een mail sturen naar de eigenaar van de ring, en hem de zaak voorleggen. Dit ringnummer staat bij de NPO in elk geval geregistreerd als zijnde aangelegd bij een postduif. Misschien is hij helemaal niet op de hoogte van het misbruik van de ring. Kan zijn dat iemand de betreffende duif dood heeft gevonden en later de ring heeft gebruikt voor een Scholekster.


Ik ga contact opnemen en dan horen jullie wel weer van me als ik antwoord terug heb.
Stefan Hageman


willemxd

IK heb ff geleden een dode vogel gevonden ( ik dacht een grote bonte specht) hij was half verteerd en er lag een ring maar iik weet niet hoe ik hem moet lezen maar volgens mij staat er NL12 10 6 5 7 2  8 9 ik zal de foto er nog  ff bijzetten

Klaas van Dijk

hoi Willem,

Is het een ring die alleen van metaal is gemaakt of is het deels ook een plastic ring? Het zou erg handig zijn als je er op een of andere manier even een foto van kunt maken en die hier kunt plaatsen (of via een link), want dan komen we er vermoedelijk vrij snel achter wat voor soort ring het is.

Alvast bedankt hiervoor.

Groetjes, Klaas

willemxd

http://waarneming.nl/waarneming/view/55740274    de goede volgorde is  (van boven af)   foto 4, 6, 2 ( 2 is een vervolging van nummer 6 )  en als laatste foto 1  ;)


4
6
2
1

Foto vijf is dezelfde als foto 2 maar als ik die wis veranderen de nummers denk ik.... IK laat het gewoon zo

het ringetje is denk ik wel plastic  :angel: en het is zwart met witte lettertjes  :lol:

Klaas van Dijk

hoi Willem,

Heel erg bedankt voor het maken en plaatsen van deze foto's. Het is volgens mij een gesloten voetring die bij gekweekte vogels worden gebruikt. Erg vreemd dat een dergelijke ring om de poot van een Grote Bonte Specht zat.

Het is in ieder geval geen 'gewone plastic' ring van een Postduif. En het is in ieder geval ook geen ring van een wilde vogel. Daar staat namelijk 'vogeltrekstation arnhem-holland' op en die ringen kunnen ook altijd open. Bij deze ring is geen naad te zien.

Op http://www.vogeltrekstation.nl/ring-gevonden/kweekvogels staan een aantal mogelijkheden, maar ik zie jouw ring er zo niet 123 tussen staan. Wellicht weet iemand anders hier wel iets van te maken?

NL slaat vast op Nederland.

Groetjes, Klaas

Date Lutterop

Hallo Willem,

Ik heb hier een paar kippenringen liggen. Die zien er ongeveer uit zoals jouw ring. Met dat verschil dat ze beginnen met NL-H (H van hoenders). Dat zou betekenen dat de ring is aangelegd in 2010 (10 op z'n kant). De binnendiameter van de ring zou dan 12 mm. zijn (NL 12). Kun je dat even nameten? Want in dat geval is het in elk geval geen Grote Bonte Specht geweest. Omdat het een ring is die normaal wordt gebruikt voor volierevogels, lijkt het er op dat je het qua vogelsoort ook in die richting moet zoeken. Heb je geen foto's van (resten van) de vogel? Zelfs een paar veren zouden al helpen.

Je schrijft "en er lag een ring". Weet je zeker dat de ring van deze vogel afkomstig is? Voor hetzelfde geld lag de dode specht toevallig op een plek waar ook een ring van een andere vogel lag... 

Groet,

Date


willemxd

De resten waren zeker van een specht, maar of het echt van die vogels is.........?   :-\ 

keesschreven

Is het mogelijk dat je je vergist hebt met Parelhoen? Die hebben ook zwarte veren met witte bolletjes erop (zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137149.msg914566#msg914566).

Hoewel deze soort ringen krijgt van 16.0 mm bij BEC (http://www.bec-info.com/Pagina-Bec/RingenPag-BEC.htm), maar deze ring is niet van BEC.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

willemxd

Ja dat zou ook kunnen  : :rolleye:

rob_voesten

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

willemxd

Citaat van: d.lutterop op juli 19, 2011, 01:19:01 AM

Je schrijft "en er lag een ring". Weet je zeker dat de ring van deze vogel afkomstig is? Voor hetzelfde geld lag de dode specht toevallig op een plek waar ook een ring van een andere vogel lag...

Er lag een vogel bij met botten en veren, er zitten veel spechten in het bosje en die veren leken op een specht vandaar dat ik dacht dat het van een specht was :rolleye:

stefanhageman

De desbetreffende duivenmelker wist er niks vanaf, althans dat is wat hij zei. Wel was hij zijn postduif al bijna 8 weken kwijt.


Nu het volgende: Weet iemand van welk project deze Kokmeeuw afkomstig is? (Geel: EENV)


Stefan Hageman