Hoofdmenu

Netelmot

Gestart door Elachista, oktober 16, 2009, 23:23:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Enige tijd geleden is het idee ontstaan om van wat micro's een Nederlandse naam te bedenken. Een lastig werkje waar ook zeker nog wat tijd in gaat zitten.

Natuurlijk zijn er een paar lastige scenario's.

Wat te doen met bijvoorbeeld een "ingeburgerde" naam?

Ik had voor Pleuroptya ruralis de naam "netelmot" maar laten staan, maar nu hoorde ik van iemand dat "regenboogmot" mooier is. Dit vanwege de roze of paarse glans in de vleugels.
Het 'netel' zou wel kunnen botsen met andere soorten, zoals de 'brandnetelmot'.

What's jullie mening?
Groet,
Tymo

Oosterhof

Hoi Tymo,
bij 'regenboog' denk ik in de eerste plaats aan KLEUREN en niet aan een parelmoerglans. Bij het horen van een naam krijg je als vanzelf ook een visuele voorstelling en aangezien Nederlandse namen in eerste instantie voor het brede pubiek bedoeld zijn denk ik dat het verstandig is om ze niet op het verkeerde been te zetten.
Veel succes en VrGr,
Willem

JohnvR

Parelmoerbrandnetelgrasmot is ook weer zo'n mond vol he. Pleuropmot (naar zijn wetenschappelijke naam Pleuroptya ruralis en zijn veelvuldig voorkomen) is dan weer meer een 'Geuzennaam', alhoewel veelgehoord, dan een serieus voorstel. Misschien bestaande Nederlandse namen gewoon handhaven?

Elachista

Ja, lastig. Een naam moet kort maar krachtig zijn, enkele uitzonderingen daargelaten.

Netelmot mag wel een mooiere naam krijgen. Elk idee is welkom! Pleuropmot is wat grof eigenlijk  ;D

Idem met de  "sneeuwwitte vedermot", Pterophorus pentadactyla. Ik vraag me al sinds toen ik begon (2004) af waarom dat niet gewoon "sneeuwvedermot" kan heten. Korter, en zo voorkom je contaminatie. Sneeuw is al wit, dus hoef je niet sneeuwwit te zeggen. Hoewel het soms handig is om iets te benadrukken, maar toch - korter is beter.

Geelbuikbladroller. De rups heeft een gelige buik, maar dat hebben er meer. Bovendien wist ik eerst niet dat het om de rups ging. De vlinder is erg mooi...
Groet,
Tymo

JohnvR

Parelmoermicro? Witte vedermot kan ook.

Oosterhof

'Sneeuwvedermot' klinkt erg mooi! Doet ook recht aan de schoonheid van het beestje. Is voor dat pleurabeestje 'parelmoervleugelmot' misschien iets?

Elachista

of gewoon "parelmoermot" ?
Groet,
Tymo

JohnvR


Oosterhof


Ben Kruijsen

ook mee eens. Deze parelmoervlag dekt prachtig de lading ......

rrrrr

Helemaal mee eens.

Rob

zakdrager

Ik vind sneeuwwitte vedermot een stuk beter dan sneeuwvedermot. Sneeuw (wat een raar woord eigenlijk) geeft nog heel andere associaties dan sneeuwwit dat duidelijk alleen over de kleur gaat.

Henk

Oosterhof

Eigenijk ben ik het wel met Henk eens. Taalkundig is 'sneeuwwitte vedermot' beter dan 'sneeuwvedermot'. Het beestje heeft zelf niets met sneeuw. De volgende vraag is dan echter of 'witte vedermot' niet voldoende zou zijn of dat je de schoonheid van het beestje nog eens extra wil benadrukken door 'sneeuw' in de naam toe te voegen.
VrGr, Willem

Elachista

Nou ja, als je sneeuwwit hebt dan is maakt het niet uit of het nou wit of sneeuwwit is - dus kun je sneeuwwit wel laten staan.
En daarnaast zijn er genoeg witte vedermotten, maar geen een is zo wit als pentadactyla. Spilodactylus en galactodactyla komen wel in de buurt, maar deze zijn gevlekt.

Het deed me wat denken aan het sneeuwzwammetje, ook een soort die niet gebonden is aan winters maar op basis van het uiterlijk die naam kreeg.

Ik zal sneeuwwit dan wel laten staan.
Groet,
Tymo

Oosterhof

Helemaal mee eens ... ik vind 'sneeuwwit' wel mooi klinken.
VrGr, Willem