Pissenbed in struweel Krimpenerhout

Gestart door Jan Willem, oktober 16, 2009, 22:54:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Welke soort betreft dit?
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

JohnvR

Tja, het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik iets ga zeggen over pissebedden. Ik heb er toevallig op het moment twee in studie. Daarom keek ik ook weer eens hier rond en zodoende herken ik die bovenste van jou. Dat lijkt me toch wel een Kelderpissebed - Oniscus asellus. Daar houdt het dan ook echter meteen weer op. Of die onderste er ook een is of toch weer een andere soort, dat zul je binnenkort van een ander horen gok ik.

Arp

Citaat van: JohnvR op oktober 17, 2009, 00:09:50 AMTja, het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik iets ga zeggen over pissebedden.
Hou je vooral niet in - gaat prima hoor ;D

2x Oniscus asellus inderdaad, de onderste een tikje jonger nog dan de bovenste - dan zijn ze nog iets "ruwer" ;)

Welke heb je "in studie" John?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Het zijn twee exemplaren. Ik vond ze vandaag (=vrijdag=gisteren). Ze zitten nog in een potje voor onder de  :micro:. Topics volgen binnenkort hoop ik. Van een heb ik een fotootje. De ander is nog wat kleiner en doorzichtiger, misschien te jong, we zullen zien.

Arp

Hoi John (en JW natuurlijk ;) )

Leuk dat je ook de pissebedden eens wat beter bekijkt. Ik neem aan dat je al weet wat het is, maar geef er voor de zekerheid toch maar even geen naam bij - moet geen studiemoment verpesten natuurlijk ;D  Dit zal waarschijnlijk een middelgrote "dame" zijn - zo ergens kort na de pubertijd, jong volwassen met nog het nodige groeipotentieel. Als ze nog een stuk kleiner (en inderdaad transparanter) zijn, dan is het in principe al snel wat hachelijker om de goede naam te vinden want niet alleen de kleuring is nog in ontwikkeling, maar ook veel van de morfologische kenmerken zijn nog 'anders' c.q. 'onbetrouwbaar'.

Een uitdaging dus - we zien de vragen wel een keer langskomen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan Willem

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong