Welke gordijnzwam?

Gestart door adinda, oktober 12, 2009, 22:22:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto-1 is genomen in het veld met de natuurlijke kleuren maar aangezien ik de lamellen niet in de natuurlijke kleuren op de foto kon krijgen zijn die later gefotografeerd (foto's 2 en 3).
Foto 4 is de kleur van de hoed na twee dagen.
Op foto 1 zijn de groefjes van de hoed te zien en de opvallende rand net een richeltje.
Het vlees is wit maar bij de beschadiging op foto-1 is te zien de net onder het hoedoppervlak de kleur lila is, dit geeft dan ook waarschijnlijk de lila kleur van de lamellen dicht bij de hoedrand.

Foto's 5 t/m 7 zijn mijns inzien een andere soort, mede gezien de form van de hoed.

Het exemplaar van de eerste 4 foto's stond bij een linde, v.w.b het tweede exemplaar heb ik daar niet zo op gelet maar dat controleer ik nog.
Het verschil in de kleur van de lamellen was dat bij de eerste de lamellen lichtbruin waren met een lila weerschijn bij de randen en het tweede exemplaar was geheel lilakleurig.
De steel van het eerste exemplaar (foto 2) is vrij glad in eerste instantie bij de knolvorming iets gelig, bij het tweede exemplaar (foto-6) is de steel fijnschubbig met een gele kleur en het bovenste gedeelte van de steel is licht lilakleuring.
Het is niet zo duidelijk te constateren maar ik maar nog wel een foto van een ander exemplaar.
Met vriendelijke groeten,

Joop

han.endt

Met het risico dat ik op m'n sodemieter krijg van Nico :P, maar de nogal variabele Vaaggegordelde Gordijnzwam, Cortinarius anomalus? Ik zou daar beginnen te zoeken.

adinda

Geldt dit voor beide exemplaren Han?
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Bij de laatste exemplaren durf ik wel met Han mee te gaan, die soort MOET ik wel herkennen sinds afgelopen zaterdag... De velumresten op de steel moeten wat lichtgeel zijn.
Die 1e exemplaren vind ik niet direct overtuigend C. anomalus, maar ik zou er ook niet van staan te kijken als ze het wel zijn.
Groeten,
Martin

adinda

#4
Ik heb nog enige exemplaren gevonden die overeenkomen met de eerste foto's waarop zeker de gordels met de gele schubjes op de eerste foto duidelijk te zien zijn.
De lilakleur van de hoed en steel is alleen bij jonge exemplaren te onderscheiden, daarna verdwijnt dit en blijft alleen de lila kleurige rand van de lamellen over die vrij snel naar bruin verkleuren.
De gordels met de gele schubjes verdwijnen eveneens van de steel (foto-2).
De hoed krijgt ook een mooi vlak randje (foto-3)
Bij jonge exemplaren is de lilakleur van de lamellen nog redelijk aanwezig (foto-4)
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Lijkt zeker op C. anomalus, die is erg variabel in kleur (welke Gordijnzwam niet...)
Groeten,
Martin