Hallo Ria,
Wat ik er van heb begrepen staan ze er al een aantal jaren (en ik werk er al een jaar of 4) en ze vallen niet echt op.
Mij zijn ze al die tijd ook niet opgevallen, maar de beheerder wist ervan alleen wist niet wat het was.
Ze zijn bij mijn weten ook nooit gemaaid door onwetendheid en omdat ze geen overlast veroorzaken!
De herkomst is ook onbekend (aankomen waaien, vogels, aangevoerd materiaal???), lijken zich niet (snel) te vermeerderen en worden ook niet veel hoger dan een meter!
In eerste instantie heb de beheerder gemaild dat we een mogelijk een probleem hadden.
Na dit draadje te hebben gelezen, heb ik hem weer gemaild dat er een mogelijke ziekte in zit en dat ze dus niet moesten worden weg gehaald!
Alleen het blad is dus aangetast en de rest ziet er gezond uit.
Ze staan zeker niet op de warmste plaats (dat is rond de kooiplas), krijgen erg weinig zon en is over het algemeen vrij vochtig.
De grond waarin ze staan is veenachtig en zal relatief zuur zijn.
Tussen de eerste keer en de laatste keer dat ik de planten bekeek, was de aantasting wel toegenomen.
Er zit ook vraat in (oorzaak onbekend) en de bloemen werden door een steekmier-soort (Myrmica spec.) bezocht.
Voor de rest zat er weinig leven in...
Ik vind het op een bacterie/virusinfectie lijken.
Ik blijf ze in de gaten houden en ik zou zeggen: Volgend jaar een nieuwe ronde nieuwe kansen.
P.S.
Ik reageer vrij laat, omdat ik wel geabonneerd ben, maar geen mail heb gekregen.