Kleine Karekiet met groeistoornis 11/10 De Tuintjes

Gestart door Theovanv, oktober 13, 2009, 20:28:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Zaterdagmiddag stonden we met de halve vogelelite in de tuintjes een gek vogeltje uit de duindoorn te jagen om te kijken of het niet een Kleine Sprinkhaanzanger of andere dwaalgast was. Uiteindelijk lukte het om het beestje op de foto te krijgen en bleek het een aparte Kleine Karekiet, waarschijnlijk met een groeistoornis waardoor zijn staart anders ontwikkeld is. Hierbij de foto's zoals beloofd:



Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 20:28:35 PM
Zaterdagmiddag stonden we met de halve vogelelite in de tuintjes een gek vogeltje uit de duindoorn te jagen [...]

  "Houd voldoende afstand tot de vogel zodat deze niet wordt verstoord. Bedenk
  dat een vogel het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak
  voelt. Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een
  stap naar voren.
"
Gedragsregels DBA en Waarneming

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Theovanv

Tja, daarvoor moet je niet bij mij zijn, maar het ik breng het wat gechargeerd heh, ik neem aan dat je dat wel was opgevallen tussen de regels door.
Theo van Veenendaal

jelmerpoelstra

Citaat van: HPM op oktober 13, 2009, 21:46:02 PM

  "Bedenk dat een vogel het beste kan worden bekeken als deze zich op zijn gemak
  voelt.
"


Appendix 1: Een aantal skulkerige zangers laten zich doorgaans helemaal niet bekijken als ze zich op hun gemak voelen, waardoor het geoorloofd is om deze vogels ietsje minder op hun gemak te laten voelen zodat deze beter te bekijken is. Pas wanneer de gezichtsuitdrukking van de vogel dusdanig bedrukt is dat hij of zij echt niet lekker meer in zijn of haar vel lijkt te zitten, wordt de waarnemer verzocht een stap terug te nemen (of de vogel een kopje thee aan te bieden).

Volgens mij trekt de vogel het nog wel hier  :duim:

jelmerpoelstra

Het lijkt trouwens alsof ie het laatste stukje van zn staart wat later (na een pauze) heeft laten groeien dan het eerste, ik vermoed dat de staart er daarom zo gek uit ziet? Als een soort extreme vorm van stressbanden (o.i.d.) die je wel eens ziet.

Theovanv

Citaat van: jelmerpoelstra op oktober 13, 2009, 22:09:14 PM
Het lijkt trouwens alsof ie het laatste stukje van zn staart wat later (na een pauze) heeft laten groeien dan het eerste, ik vermoed dat de staart er daarom zo gek uit ziet? Als een soort extreme vorm van stressbanden (o.i.d.) die je wel eens ziet.
Dat was het verhaal dat ik ook hoorde bij het tonen van de foto ter plaatse, chimpen heet dat geloof ik ;)

Over het vogeltje, ik denk dat hij zich als Kleine Karekiet zijnde toch even een erg zeldzame dwaalgast waande met een vaste schare groupies achter zn staart aan.
Theo van Veenendaal

GertJ

Wat een merkwaardig avontuur was dat, en nu duiken er toch nog redelijke foto's op!
Ik was er bij toen de vogel voor ons wegdook van het pad.
De eerste indrukken varieerden van graszanger via roodborst, sprinkhaanzanger, Cetti's zanger naar al gauw zeer extreme zeldzaamheden. Op de een of andere manier (wens vader gedachte...) en iets wat een week eerder op de Maasvlakte voorgevallen was (...) werd het meer en meer een Locustella in de discussies. Er zou ook tekening gezien zijn.

Nadat het beest een keer of 5 kort gezien door 20+ mensen kon er eigenlijk nog amper wat zinnigs over gezegd worden (En er was wat behoorlijk wat vogelkennis en ervaring aanwezig op dat moment!). Deed me goed om te merken dat mijn reisgenoten en ik toch niet helemaal gek waren.

Uiteindelijk is het vraagstuk opgelost, al weet ik nog steeds niet zeker of het dan wel echt een klein karekiet was...
Groet Gert Jager

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 21:59:36 PM
Tja, daarvoor moet je niet bij mij zijn, maar het ik breng het wat gechargeerd heh, ik neem aan dat je dat wel was opgevallen tussen de regels door.

Tussen de regels valt me niets op. Maar ik lees vaker dit soort dingen, vorige week nog met
een Sprinkhaandinges, en ik word er een beetje kriegelig van dat het kennelijk zo normaal is
dat het zonder blikken of blozen wordt opgeschreven. Lang geleden ben ik juist vanwege dit  soort dingen ben opgestapt als lid van de DBA. Ik denk dat er best eens over nagedacht mag
worden.
Of het schadelijk is voor een vogel is m.i. niet aan een nieuwsgierige vogelaar te beoordelen.
En dat het om maar 1 vogeltje gaat, zoals vorige week werd aangevoerd vind ik echt onzin.
Met hetzelfde argument werden nog maar enkele tientallen jaren geleden bijzondere vangsten
"verzameld".
Maar laat me door mij niet van jullie ongetwijfeld wetenschappelijk zeer belangrijke discussie
afhouden hoor. Ik wilde alleen nog maar eens op bepaalde gedragsregels wijzen.

--
Groeten, Herman van der Meer





Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op oktober 13, 2009, 22:29:56 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 21:59:36 PM
Tja, daarvoor moet je niet bij mij zijn, maar het ik breng het wat gechargeerd heh, ik neem aan dat je dat wel was opgevallen tussen de regels door.

Tussen de regels valt me niets op. Maar ik lees vaker dit soort dingen, vorige week nog met
een Sprinkhaandinges, en ik word er een beetje kriegelig van dat het kennelijk zo normaal is
dat het zonder blikken of blozen wordt opgeschreven. Lang geleden ben ik juist vanwege dit  soort dingen ben opgestapt als lid van de DBA. Ik denk dat er best eens over nagedacht mag
worden.
Of het schadelijk is voor een vogel is m.i. niet aan een nieuwsgierige vogelaar te beoordelen.
En dat het om maar 1 vogeltje gaat, zoals vorige week werd aangevoerd vind ik echt onzin.
Met hetzelfde argument werden nog maar enkele tientallen jaren geleden bijzondere vangsten
"verzameld".
Maar laat me door mij niet van jullie ongetwijfeld wetenschappelijk zeer belangrijke discussie
afhouden hoor. Ik wilde alleen nog maar eens op bepaalde gedragsregels wijzen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Het is altijd goed om de discussie over gedragsregels mbt tot vogels en mogelijke verstoring op gang te houden, maar je moet ook niet overdrijven. Hoe vaak "verstoor" je geen vogels doordat je onbewust of bewust net iets te dicht bij komt, een geluid maakt of op een takje gaat staan en de vogel wegvliegt? Ik denk dat je dingen wel een beetje binnen proporties moet zien en de intentie moet bekijken. Ik denk dat ringen nou ook niet echt te verantwoorden valt als je praat over verstoring, maar ten bate van de onderzoeksresultaten wordt het toch gedaan en zo kun je nog wel even doorgaan. Als fotograaf doe ik ook wel eens een stapje teveel waardoor een vogel wegvliegt, maar dat is nog wat anders dan een vogel vangen en vastspijkeren op een tak en dan fotograferen om maar aan te geven dat je dingen een beetje binnen hun context moet zien.

Maar eigenlijk zie ik hier liever een gesprek/discussie over de vogel, over dit onderwerp is denk ik handiger een ander topic te gebruiken ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 22:46:50 PM
Het is altijd goed om de discussie over gedragsregels mbt tot vogels en mogelijke verstoring op gang te houden, maar je moet ook niet overdrijven. Hoe vaak "verstoor" je geen vogels doordat je onbewust of bewust net iets te dicht bij komt, een geluid maakt of op een takje gaat staan en de vogel wegvliegt?
[...]
Maar eigenlijk zie ik hier liever een gesprek/discussie over de vogel, over dit onderwerp is denk ik handiger een ander topic te gebruiken ;)
[/quote]

Ja. Ik voel me dan ook schuldig aan verstoring van de orde  ;) Daarom alleen nog kort dit:
Het gaat hier niet om per ongeluk/onbewust iets verstoren, maar om het doelbewust
verstoren om de vogel (beter) te kunnen zien of hem een geluid te ontlokken.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op oktober 13, 2009, 23:09:45 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 22:46:50 PM
Het is altijd goed om de discussie over gedragsregels mbt tot vogels en mogelijke verstoring op gang te houden, maar je moet ook niet overdrijven. Hoe vaak "verstoor" je geen vogels doordat je onbewust of bewust net iets te dicht bij komt, een geluid maakt of op een takje gaat staan en de vogel wegvliegt?
[...]
Maar eigenlijk zie ik hier liever een gesprek/discussie over de vogel, over dit onderwerp is denk ik handiger een ander topic te gebruiken ;)


Ja. Ik voel me dan ook schuldig aan verstoring van de orde  ;) Daarom alleen nog kort dit:
Het gaat hier niet om per ongeluk/onbewust iets verstoren, maar om het doelbewust
verstoren om de vogel (beter) te kunnen zien of hem een geluid te ontlokken.

--
Groeten, Herman van der Meer
[/quote]Hier kan ik nog steeds dezelfde reactie op geven als ik al gedaan heb in mijn vorige post.
Theo van Veenendaal

GertJ

#11
Das toch wel jammer dat dit toch weer moet verzanden in een andere discusie.

Nu back on topic: is dit een een kleine karekiet of toch wat anders?
(Ik heb nog nooit zo'n rare gezien).

Groet Gert Jager

BramtK

Citaat van: Theovanv op oktober 13, 2009, 22:46:50 PMHoe vaak "verstoor" je geen vogels doordat je onbewust of bewust net iets te dicht bij komt, een geluid maakt of op een takje gaat staan en de vogel wegvliegt?

Hardnekkig zijn wij vogelaars wel; het probleem is (natuurlijk) dat je sommige vogels bewust, massaal en aanhoudend verstoort (zie bv. Dwerguil). Het gaat niet om de Huismus in de voortuin die de voordelen van het stadse leven plukt en daarbij wel eens moet opvliegen omdat de (zielepiet van een) eigenaar des huizes langs komt lopen. Dus, als we dit argument nu eens en voor altijd achterwege laten, dan komen we als vogelaarsgemeenschap weer op een iets hoger plan en hoeven we nooit meer te verzanden in discussies. Echt waar, ik beloof het je!

Voor wat betreft je Kleine karekiet, ik denk dat hij/zij wel over het gebeuren heen komt (wel bewust, niet massaal en aanhoudend). Interessant, zo'n groeistoornis, maar helaas kan ik op de foto's de afwijking niet echt goed zien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

J&L

Hoi,

Mijn eerste gedachte als "LEEK" bij het zien van de vogel:Winterkoning.

HPM

Citaat van: J&L op oktober 14, 2009, 09:53:01 AM
Hoi,

Mijn eerste gedachte als "LEEK" bij het zien van de vogel:Winterkoning.

Waarmee je je status als leek mooi bevestigt  :blink:
Een blik (eventueel twee) in je vogelboek zal dat gelijk duidelijk maken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: HPM op oktober 14, 2009, 10:09:01 AM
Citaat van: J&L op oktober 14, 2009, 09:53:01 AM
Hoi,

Mijn eerste gedachte als "LEEK" bij het zien van de vogel:Winterkoning.

Waarmee je je status als leek mooi bevestigt  :blink:
Een blik (eventueel twee) in je vogelboek zal dat gelijk duidelijk maken.

--
Groeten, Herman van der Meer

Nee, met de foto erbij lijkt me dit ook geen winterkoning.
Maar live in het veld was dit wel 1 van de eerste suggesties. Geen hele gekke gedachte dus wat mij betreft.
Groet Gert Jager

frankw

#16
Citaat van: J&L op oktober 14, 2009, 09:53:01 AM
Hoi,

Mijn eerste gedachte als "LEEK" bij het zien van de vogel:Winterkoning.

Ik vind het ook niet zo'n gekke eerste gedachte hoor :angel:, alleen bij een 2e blik zal het snel duidelijk zijn dat het dat niet is!..

HPM

Ik kan me voorstellen dat je het in het veld eerst even niet weet, maar op de foto staat
overduidelijk geen Winterkoning. Maar ja, ik ben dan ook geen leek, en misschien ben ik
wel nooit zo'n leek geweest dat ik zou suggereren dat de vogel op de foto een Winterkoning is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

peterlindenburg

de lichte baan in de staart is volgens mij het gevolg van een periode met voedselgebrek tijdens het opgroeien van de karekiet. Vaak breken de veren op dit punt ook af. dat kan dus een hele vreemde jizz opleveren!

jelmerpoelstra

Citaat van: peterlindenburg op oktober 14, 2009, 12:04:20 PM
de lichte baan in de staart is volgens mij het gevolg van een periode met voedselgebrek tijdens het opgroeien van de karekiet.

Dan is ie waarschijnlijk dus al een keer eerder door vogelaars verstoord  :'(

peterlindenburg

ja, dit karekietje lijdt ongetwijfeld aan het post-traumatic stress syndrome ;D

Theovanv

Een soort die daar ook voorbijkwam als optie was Cetti's Zanger, kan iemand mij uitleggen waarom het dat niet is? (vind ik leerzaam) Want die lijkt ook op Kleine Karekiet, wat deze schijnt te zijn, maar waar niet iedereen van overtuigd is, zit ook in deze houding met staart omhoog (volgens ANWB gids), en heeft die afgeronde staart. Enige verschil is dat de staart korter is, maar dat kan dus komen door die lijn die je in de staart ziet en die dus door voedseltekort (?) te kort is gebleven.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op oktober 14, 2009, 14:11:48 PM
Een soort die daar ook voorbijkwam als optie was Cetti's Zanger, kan iemand mij uitleggen waarom het dat niet is? (vind ik leerzaam) Want die lijkt ook op Kleine Karekiet, wat deze schijnt te zijn, maar waar niet iedereen van overtuigd is, zit ook in deze houding met staart omhoog (volgens ANWB gids), en heeft die afgeronde staart. Enige verschil is dat de staart korter is, maar dat kan dus komen door die lijn die je in de staart ziet en die dus door voedseltekort (?) te kort is gebleven.

Cetti's is, vergeleken met deze foto's, iets donkerder roodbruin van boven; meer grijs op zijhals en bovenborst (niet crèmewit of zoiets); een duidelijker, witter wemkbrauwstreepje; een wat kortere snavel en kortere, donkerder onderstaartdekveren met meestal vrij duidelijke lichte toppen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op oktober 14, 2009, 14:24:53 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 14, 2009, 14:11:48 PM
Een soort die daar ook voorbijkwam als optie was Cetti's Zanger, kan iemand mij uitleggen waarom het dat niet is? (vind ik leerzaam) Want die lijkt ook op Kleine Karekiet, wat deze schijnt te zijn, maar waar niet iedereen van overtuigd is, zit ook in deze houding met staart omhoog (volgens ANWB gids), en heeft die afgeronde staart. Enige verschil is dat de staart korter is, maar dat kan dus komen door die lijn die je in de staart ziet en die dus door voedseltekort (?) te kort is gebleven.

Cetti's is, vergeleken met deze foto's, iets donkerder roodbruin van boven; meer grijs op zijhals en bovenborst (niet crèmewit of zoiets); een duidelijker, witter wemkbrauwstreepje; een wat kortere snavel en kortere, donkerder onderstaartdekveren met meestal vrij duidelijke lichte toppen.
Ok, bedankt ;)
Theo van Veenendaal

henkjanvdkolk

Ja, ik dacht bij het ontdekken van de vogel meteen aan Cetti's. Maar dit viel idd af vanwege het ontbreken van de duidelijke wankbrauwstreep en een wittere onderzijde. Wel opvallend dat de vogel steeds met de staart omhoog zat (doen karekieten dit vaker als ze op de grond zitten, of juist altijd?), waardoor de gedachtes winterkoning en cetti's niet ongegrond waren.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Oenanthe

Citaat van: peterlindenburg op oktober 14, 2009, 12:04:20 PM
de lichte baan in de staart is volgens mij het gevolg van een periode met voedselgebrek tijdens het opgroeien van de karekiet. Vaak breken de veren op dit punt ook af. dat kan dus een hele vreemde jizz opleveren!

De lichte baan die op de staart zichtbaar is is een zogenaamde groeistreep. Dat is een gevolg van perioden van voedselschaarste tijdens het uitgroeien van de staart, meestal (maar niet per se) tijdens de nestjongenfase. De staart groeit tijdens die perioden minder voorspoedig en is wat dunner, wat zichtbaar is als een groeistreep. In extreme gevallen is de staart zelfs min of meer transparant en wordt de streep gevormd door een rij kleine gaatjes. Soms is ook in de slagpennen een groeistreep zichtbaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

J&L

#26
Hoi,

Ik doelde ook hierop!(zelfspot)  ;D http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92561.0
Laat mij eens een foto zien waarbij een Kleine Karekiet met zijn staart omhoog zit!!

ps.Slechte foto's brengen mij nogal eens op het verkeerde been.


HPM

Citaat van: J&L op oktober 14, 2009, 22:27:36 PM
Hoi,

Ik doelde ook hierop!(zelfspot)  ;D http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92561.0
Laat mij eens een foto zien waarbij een Kleine Karekiet met zijn staart omhoog zit!!

ps.Slechte foto's brengen mij nogal eens op het verkeerde been.

Ik weet niet of hij op de eerste foto wel zit. Het lijkt mij dat hij net neerkomt of opvliegt.
En voor een winterkoning is hij ook wel een beetje groot, en zijn staart, velugels en snavel
te lang. En hij is niet gestreept natuurlijk.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op oktober 14, 2009, 23:14:26 PM
Citaat van: J&L op oktober 14, 2009, 22:27:36 PM
Hoi,

Ik doelde ook hierop!(zelfspot)  ;D http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=92561.0
Laat mij eens een foto zien waarbij een Kleine Karekiet met zijn staart omhoog zit!!

ps.Slechte foto's brengen mij nogal eens op het verkeerde been.

Ik weet niet of hij op de eerste foto wel zit. Het lijkt mij dat hij net neerkomt of opvliegt.
En voor een winterkoning is hij ook wel een beetje groot, en zijn staart, velugels en snavel
te lang. En hij is niet gestreept natuurlijk.

--
Groeten, Herman van der Meer
De vogel zit daar ;)
Theo van Veenendaal

J&L

Hoi,

Ter verdediging de grootte van de vogel vind ik van een/deze foto moeilijk in te schatten en de lengte van de snavel op de eerste foto lijkt hij langer omdat er op de achtergrond iets in het verlengde met de snavel zit.
Dus..... :micro: en dan pas weten we zeker wat het is. ;)