grofplaatrussula

Gestart door bruggeman, oktober 09, 2009, 22:54:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Over de eerste set heb ik, hopelijk terecht, weining twijfel, maar zijn de laatste drie ook grofplaatrussula's?
groet,
Ida

xenion

Die laatste zou ik ook niet zomaar Grofplaatrussula noemen, verkleurden deze na beschadiging?
Groeten,
Martin

bruggeman

#2
Lumineus idee! Nee (maar dat was wel een dag later) en de smaak is scherp.
groet,
Ida

xenion

Spannend!
Met de sleutel van Buyck kom ik op R. chloroides of R. delica uit, maar daar zijn de lamellen véél te grof voor... Er zijn toch erg veel tussenplaatjes aanwezig, of zijn dat allemaal afgebroken lamellen?
Groeten,
Martin

bruggeman

Ja die tussemplaten zien er eigenlijk net uit als op mijn detailfoto van de grofplaat, deels vrij lange tussenplaten en deels een wat labyrinthisch geheel, vandaar dat ik aan de grofplaat dacht (maar die kleurde wel rood toen ik hem plukte) Er bestaat ook nog een R. pallidospora (zie PDS-sleutel p. 32). Ik moet dus naar de sporen kijken. Ik hoop dat "im Mittel" niet gemiddeld betekent, want dat zou overlap betekenen en daar houd ik niet van.
groet,
Ida

BenS

Helaas: in het Duits is "im Mittel" "gemiddeld genomen".
Ben
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

bruggeman

Daar was ik al bang voor. De sporengrootte komt overeen met de grofplaat en R. pallidispora (bron PDS). Ik houd het maar op "waarschijnlijk een grofplaat met een wat afwijkende hoedkleur en volgende keer beter letten op eventuele verkleuringen"
groet,
Ida