Vraat aan Epidemium

Gestart door Stippen, juli 05, 2006, 17:20:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Zelf dacht ik aan een of andere bij of wesp, omdat de stukjes zo netjes uitgesneden zijn.

Het rare is dat het verschijnsel alleen bij Epidemium te zien is, op twee verschillende plaatsen in de botanische tuin, ver bij elkaar vandaan.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#1
Lijkt op het werk van een behangersbij. Misschien is het jonge blad van epimedium erg geschikt?

Stippen

Doen ze dit nog op een bepaald tijdstip? Ik had ze graag betrapt.

En dat ze, bij een zeer uitgebreide selectie planten een soort kiezen, is dat bekend?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

shar

Dag Kees,

Kijk ik heb eens een behangersbij betrapt :P Ik weet nog niet precies welke het is, de tuinbladsnijder of ....?

groet,
Shar  

shar

nog een foto. De bij heeft een nestje in een van onze bloempotten gemaakt
:D

Het is fantastisch om te zien, hoe snel een blaadje gesneden wordt en hoe de bij ermee wegvliegt om vervolgens kokertjes te maken onder de grond.  

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

wilde

Leuke waarneming. Ik heb ze ook in de tuin. Het is waarschijnlijk de Megachile centuncularis. Ze hebben een voorkeur voor blad van rozen, maar bij mij zag ik ze ook blad snijden van een eenjarige plant: Leonurus sibericus, die ik eigenlijk voor de wolbij zaai.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

shar

Dag Albert,

Ik dacht ook aan de Megachile centuncularis, maar op sommige foto's is te zien dat de buikschuiver niet helemaal rood is en dit bijtje had een voorkeur voor de Epidemium en een of ander onkruid, maar zeker niet voor blaadjes van de roos. Ik start even een new topic  ^_^

groet,
Shar